Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Språk

Pannkaka

2015-04-13 13:19 #0 av: MaxFlickan

Tycker det är intressant hur det svenska språket kan skilja sig mellan Sverige och Finland.

Pannkaka, t.ex. Här i Finland så är pannkaka det som ni i Sverige kallar ungspannkaka, och plättar i Finland är det som ni kallar pannkakor.

Någon som vet varför det är så här?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Anmäl
2015-04-13 13:21 #1 av: Tjohalia83

Det skiljer sig åt även i Sverige. Där jag bor så säger vi som du skrev att ni säger i Finland.

Anmäl
2015-04-13 13:27 #2 av: MaxFlickan

Ah, okej. Fick jag lära mig nåt nytt :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Anmäl
2015-04-13 13:29 #3 av: Kallaterrier

Så säger vi i min familj också och jag är uppvuxen på Österlen i Skåne:)

Anmäl
2015-04-13 13:32 #4 av: MaxFlickan

Ok. Har bara pratat med människor i Stockholm angående detta.

Anmäl
2015-04-13 13:42 #5 av: OlgaMaria

Vad kallas plättar för då som man gör i en plättlagg, alltså minipannkakor? Eller finns inte det där ni bor? :) 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-04-13 13:48 #6 av: MaxFlickan

Allting kallas plättar, om det så lagas i stekpanna eller plättlagg Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.