Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Övrigt

Månadens medlem: NeferNefer!

2015-03-31 22:00 #0 av: Magi-cat

Månadens medlem är den nyblivna finländska medborgaren NeferNefer! Vi tackar NeferNefer för att hon ställer upp på att göra intervjun och önskar lycka till i fortsättningen! Blomma (Undrar om vi får en översättning på den läskiga historien sedan. Glad)

Bor du i Finland eller Sverige? 
Jag bor i Sverige.

Har du rötter i Finland?
Ja, jag föddes som finsk medborgare.

Hur kom det sig att du sökte finskt medborgarskap?
Jag ville återta mitt finska medborgarskap dels för att jag älskar Finland, dels för att kunna rösta i valet. Jag ska rösta på något annat än  Sannfinländarna, som jag anser är ett hot mot Finland. 

Talar du finska?
Ytterst lite, tyvärr. Jag tycker att finska är ett vackert språk.

Har du något eller några favoritställen i Finland? 
Åbo! Jag älskar de vackra trähusen, Åbo slott, museerna ... Men Finland är fullt av vackra platser.

Vilka intressen har du?
Jag är intresserad av Finland, historia, ursprungsbefolkningar, andlighet, barn ... 

Något annat du vill berätta?
Jo, jag kan en läskig historia! Med reservation för stav- eller språkfel:

On keskiyö. Kello kaksitoista lyö. Ovi narrahtaa, veitsi välähtää, kurkku katkeaa ... isä tekee kurkku-voileipä!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-04-01 08:30 #1 av: [JeanetteK]

Vad roligt att läsa om dig NeferNefer! :)

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2015-04-01 15:23 #2 av: NeferNefer

Tack GladKiitos Skrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-04-01 16:43 #3 av: Terra Australis

Grattis!

Anmäl
2015-04-01 17:08 #4 av: NeferNefer

Kiitos Förlägen

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-04-02 07:00 #5 av: Farwuq

Tummen uppBlomma

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-04-02 09:16 #6 av: NeferNefer

Skrattar

Anmäl
2015-04-02 09:18 #7 av: Magi-cat

Besöker du Finland någon gång ibland?

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2015-04-02 09:23 #8 av: NeferNefer

Tyvärr var det ett tag sen, fyra år nu. När jag var liten var jag där på somrarna. I "hembyn" i norr har jag inte varit på tjugo år. Men det känns så omöjligt att åka dit eftersom jag inte talar finska och ingen där kan svenska eller engelska.

Det vore kul med en resa till Mumindalen i sommar, jag har aldrig varit där Tummen upp

Anmäl
2015-04-02 10:07 #9 av: Magi-cat

Mumindalen står på önskelistan här också! Tummen upp

Hoppas ni kommer dit och att det blir riktigt lyckat!

Anmäl
2015-04-02 11:37 #10 av: Terra Australis

Puh...
Jag läste först "mumiedalen".
Pustar

Anmäl
2015-04-02 11:40 #11 av: NeferNefer

Jag älskar mumier så det hade också varit trevligt Glad

Anmäl
2015-04-11 08:17 #12 av: Terra Australis

Skrattar

Anmäl
2015-04-11 15:58 #13 av: Rita-S

"On keskiyö. Kello kaksitoista lyö. Ovi narrahtaa, veitsi välähtää, kurkku katkeaa ... isä tekee kurkku-voileipää!"

Ok, ungefärlig översättning. "Det är midnatt. Klockan slår tolv. Dörren öppnar sig knarrande, en kniv hugger. Hals/gurka (kurkku kan betyda båda) blir skuren... pappa gör gurksallad!"

Garvade bra åt den ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.