Annons:
Etiketterövrigtmedlemspresentation
Läst 1039 ggr
Magi-cat
3/6/15, 3:40 PM

Månadens medlem: JazzBass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi den stora glädjen att tacka JazzBass för att han ställde upp på intervju som Månadens Medlem! Tack för intressanta svängiga svar! 😉🎧

Bor du i Finland eller Sverige? Eller annanstans?

Jag bor i Finland, strax utanför Vasa.

Har du något eller några favoritställen i Finland?

Mitt absoluta favoritställe är vid sommarstugan vid en insjö i Nagu, en ö (eller egentligen flera) i kommunen Pargas i södra Finland. Min morfars släkt härstammar därifrån, och många av mina släktingar från mammas sida har också sommarstugor på samma område.

Har du varit i Sverige någon gång? Något speciellt du tyckte om?

Ja, jag bodde faktiskt i Strängnäs i Sverige tills jag var 12 år. Mina föräldrar flyttade dit ungefär då jag föddes, men speciellt mamma hade stark hemlängtan, och hela familjen flyttade till Pargas vid julen år 1990. Jag har också studerat i Kristianstad i två korta etapper åren 2002 och 2004, och fick vänner för livet från den tiden. Glad

Hmm, det finns massor av saker jag gillar i Sverige, men två saker kommer jag på direkt: Svensk ost och de svenska vägarna. Jag fullkomligen älskar svensk ost, köper nästan alltid nån av Skånemejeriers ostar när jag handlar mat, speciellt Grevé och Präst. Fullfeta varianter ska det vara, absolut inga lightversioner. Svenska vägar måste jag nämna eftersom de är säkrare och bredare, och det finns väldigt mycket mer motorväg. Blir alltid avundsjuk då jag åker bil i Sverige, och önskar att Finland satsade lika mycket på vägarna och trafiksäkerheten som man har gjort i Sverige.

Håller du på Finland eller Sverige i hockey?Skämtar

Utan tvekan Finland. 

Flera språk: Pratar du lika gärna finska som svenska?

Jag förstår finska väldigt bra pratar även hyfsat, men i övrigt är jag helt svenskspråkig. Jag lärde mig dock inte prata finska förrän jag började studera i Helsingforsregionen, och för första gången faktiskt behövde kunna finska. I skolan lär man sig tyvärr inte prata finska, utan bara en massa grammatik. 

Hur ser du på nordiskt samarbete?

Jättebra med ökat nordiskt samarbete på alla fronter tycker jag, både inom försvaret och politiken. Jag skulle gärna se att vi hade samma valuta också. Håller hårt på vår Euro trots kriserna kring valutan de senaste åren.

Vad har du för intressen?

Mina främsta intressen idag är musik och foto. Har sjungit och spelat i många band och konstellationer sedan jag var 17, men är nuförtiden bara med i ett band, Schlagwerk. Vi må inte vara världens duktigaste musiker, men jag älskar att spela i det här bandet, och låtskrivaren i bandet är nog den mest kreativa och begåvade sådana jag träffat (och det är ganska många, mest tack vare att jag var 10 år involverad i jazzklubben Doo-Bop Club i Vasa).

Fotograferingen blev en hobby kring 2008-2009. Före det ägde jag inte ens en vettig kamera, och jag blev mäkta förvånad när jag märkte att jag plötsligt hade börjat tycka lika mycket om fotografering som jag tyckt om att musicera. Det trodde jag aldrig. Glad Fotar mest natur och landskap, men också lite porträtt och numera också familjebilder. En del av mina bilder hittas på mitt flickrkonto.

Jag är också mycket intresserad av mat och dryck, och även hur vår mat påverkar vår hälsa. Första sajten jag kom till på iFokus var faktiskt Kolhydrater. Numera äter jag inte längre LCHF men undviker ändå dåliga kolhydrater. Nog äter jag en del sådana också, men ska det vara onyttigt ska det åtminstone vara skapligt gott, annars får det vara. Skrattar

Vilken musik tycker du om? Vad spelar du helst?

Jag lyssnar på all musik som svänger, men när jag lägger på en CD eller LP är det oftast soul, rock, pop eller jazz. Jag tycker om att spela all musik jag gillar, oberoende om det är enkelt eller krävande, men tyvärr är jag usel på att spela jazz. Det är FÖR krävande. Gapskrattar

Något annat du vill berätta?

Är förlovad sedan ett drygt år tillbaka, och ifjol blev jag pappa till en liten, fantastisk, underbar och söt son som nu är 10 månader och vääääldigt intresserad av pappas stereo, CD- och LP-skivor.Hjärta Men inte på det viset jag skulle önska. Ännu.  Skrattar

Medarbetare på Sång och Foto iFokus


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vill du ta bättre bilder oavsett vilken kamera du än har, hantera bilden efter det att den är tagen till att visa eller presentera en bild?
  • Redigerat 8/31/21, 5:15 PM av KPD
Annons:
Magi-cat
3/6/15, 3:44 PM
#1

Grattis till sonen! 🙂Det ska börjas i tid! 👍🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/6/15, 8:14 PM
#2

Tack tack! Javisst. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
3/7/15, 7:40 AM
#3

Lägger in länken om skivan - "depprock och närpesiska" var en av kommentarerna…😃

http://schlagwerk.weebly.com/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/8/15, 8:04 AM
#4

Här är en direktlänk till artikeln som citatet kom från:  Glad

http://svenska.yle.fi/blogg/johan-lindroos/2014/08/29/depprock-och-narpesiska-den-perfekta-kombinationen

Det går att lyssna på bl.a. låten Stäin via hemsidan. Se dock till att ha automatisk ljudutjämning mm avaktiverat om ni lyssnar, det förstör hela dynamiken i låten (som inte är mixad för radio i första hand, utan en produkt från min "hemmastudio", alltså i stort min dator, ett ljudkort och Cubase Elements).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
3/8/15, 8:08 AM
#5

#4 Kul musik. Funkar jättebra med dialekten! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/8/15, 8:16 AM
#6

Det tycker jag med. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Niini
3/10/15, 10:25 AM
#7

Grattis till familjeökningen!

Farwuq
3/10/15, 12:09 PM
#8

Grattis till pågen.
😉🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JazzBass
3/10/15, 12:58 PM
#9

#7 - Tack detsamma! Grattis förresten även till din nya titel, Knäppis! Skämtar

#8 - Tackar! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
3/10/15, 1:10 PM
#10

Är det en Iittala-skål du har på bordet? En Mumin-kopp också?🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/10/15, 1:18 PM
#11

Skarpsynt av dig! 🙂Är inte helt hundra på glasskålen, men jag tror den är ur Iittalas Solaris-serie. Det andra är absolut en muminkopp, tjejen har närmare 30 stycken. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Niini
3/10/15, 1:48 PM
#12

Tackar! Kanske på tiden att få tummen ur då jag funderat på det i några år ;)

Magi-cat
3/10/15, 1:58 PM
#13

#11 Tror jag har likadana glasskålar själv…🙂

Kul med Mumin-kopp-samlingen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
3/10/15, 2:23 PM
#14

#12 - Bra beslut!  Glad Riktigt kul klubb att vara med i, bra stämning och precis lagom seriös.  Kanske ses på måndag på Doo-Bop?

#13 - Säljer du? 😉Jag tror vi har 3 eller 4 stycken, skulle vara fint med några till…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
3/10/15, 2:27 PM
#15

#14 Hihi, nej aldrig i livet att jag säljer dem….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
3/10/15, 2:44 PM
#16

Tyvärr inte, har en arbiskurs några måndagar framåt (såvida inte kursledaren e sjuk en vecka till..). Tur i oturen med gårdagens träff som sammanföll med kursinhiberingen 😃

[JeanetteK]
3/11/15, 11:51 AM
#17

Kul att få läsa lite om dig och roligt med ett ansikte på dig också! 🙂Ser ut att vara en mysig fikaplats du har där.

JazzBass
3/11/15, 12:20 PM
#18

#15 - Förstår dig så väl. 😃

#16 - Missade dig då i måndags, skulle varit kul att säga hej. Men det får bli nästa gång då. 🙂

#17 - Tack! Ja jag gillar vår terass, en stor bidragande orsak till att vi valde lägenheten. 🙂Bilden är från 1a maj ifjol då vi hade superfint och varmt vårväder. Då sambon var höggravid då - och födde bara några dagar senare - blev det att fira dagen hemmavid. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: