Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 802 ggr
Magi-cat
2015-02-21 11:37

End of hypermarketar?

Hur många gånger har man inte undrat över hur det finns utrymme för alla dessa enorma supermarkets och hypermarkets och ännu större superdupermarkets som det tar en halv dag att gå igenom innan man eventuellt finner den lilla livsnödvändighet man är ute efter! (Och skyndar sig ut, dödstrött…)

Nu säger forskare (ty det forskas på allt, konsumentbeteende inget undantag) att tiden börjar gå mot sitt slut för hypermarkets. Folk efterfrågar mindre butiker och närbutiker. (Kanske i kölvattnet på efterfrågan på ekologiskt och närproducerat?)

Fast - är det så? Är hypermarketbesöket en "upplevelse" värd att sträva efter?

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/21/ar-hypermarketarnas-tid-forbi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2015-02-24 10:26
#1

Själv handlar jag för det mesta i den lilla närbutiken. Den har ett bra utbud på basvarorna, och att handla där går fort. Jag har inte tid och lust att i vardagen trampa runt länge för att köpa en ost, ett bröd och en mjölk.

Däremot är de stora marketarna roliga att handla i ibland, när jag storhandlar eller känner för att fördriva lite tid i affären.

De stora marketarna kräver också ganska ofta att man har tillgång till bil, och det har ju inte riktigt alla alltid.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JazzBass
2015-02-25 09:56
#2

Jag handlar helst och mest i Prisma, en av hypermarketarna i Vasa. De har ett brett sortiment så jag hittar alla underligheter i matväg jag vill ha (till skillnad från exempelvis Lidl). Vidare är prisnivån överlag riktigt bra, och så får man en rejäl bonus tillbaka varje månad om man varit en duktig kund och handlat och tankat tillräckligt i S-gruppen. 🙂

Dock så tror jag på de mindre butikernas återkomst. I min familj handlar vi också ganska ofta på Ekosoppi (ekoshoppen) i Vasa, och jag besöker gärna saluhallen och diverse små asiatiska butiker emellanåt. Småaffärer är trevliga, men det är snabbare och förmånligare att handla i de stora.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: