Annons:
Etiketterifokussajtenmedlemspresentation
Läst 2501 ggr
Magi-cat
2015-02-02 08:18

Månadens Medlem: Candy123!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Månadens Medlem är Candy123! Vi tackar henne varmt för att vi fick göra intervjun och se de fina bilderna! Candy var en av de allra första medlemmarna på sajten och hjälpte till att bygga upp den. Bl.a. var hon Medarbetare här. 🌺

Bor du i Finland eller Sverige?

Jag bor i Finland i en liten stad som heter Jakobstad

Har du något eller några favoritställen i Finland?

Jag har många ställen som jag tycker om och några av som är sommarstugan och en skog som finns nära vårt

Har du varit i Sverige någon gång? Något speciellt du tyckte om?

Jag har varit till Sverige väldigt många gånger närmare 20 skulle jag tro.  jag tycker väldigt mycket om Sverige och några av mina favoritställen är Gränna, Haparanda och Liseberg. 

Håller du på Finland eller Sverige i hockey?😉

Håller alltid på Finland, möjligtvis i eurovision kan jag heja på Sverige men det är nog ända gången Skämtar

Pratar du lika gärna finska som svenska?

Jag önskar att jag kunde svara ja på denna fråga men tyvärr blir svaret nej, för jag är tyvärr inte så bra på finska.

Vilka djur har du och vad betyder djuren för dig?

Vi har två hundar, en katt, fem kaniner och en häst. Djuren betyder allt för mig jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan djur. Jag har haft djur hela mitt liv och kommer att fortsätta att ha det så länge jag kan. Glad

Vad har du mer för intressen?

Fota och att vara med kompisar 

Vad vill du göra i framtiden?

Jag vill skaffa mig en australian kelpie och börja satsa på agility/Rallylydnad/lydnad och tävla i någon av dessa sporter, sedan vill jag jobba som lärare eller särskollärare

Något annat du vill berätta?

inte vad jag kommer på nu men har ni några frågor så ar det bara att fråga Skrattar

Bilden på mig och Lady är fotad av Amanda Parkkinen (http://amandaphoto.webblogg.se/)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-08-31 17:22 av KPD
Annons:
Saffran0Spice
2015-02-02 08:21
#1

Grattis till titeln Månadens medlem ^^

[JeanetteK]
2015-02-02 15:08
#2

Roligt att få lära känna dig lite mer! ❤️

Candy123
2015-02-02 15:09
#3

Tack för att jag fick bli månadens medlem :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Ford -57
2015-02-02 19:09
#4

                                                   ✨Gratulerar✨

Magi-cat
2015-02-02 19:10
#5

Jättefina bilder också. ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-02-10 19:20
#6

Intressant att läsa och vilken fin bild!

Ursäkta frågan, men hur vanligt är det i Österbotten att man inte lär sig finska ordentligt? Jag trodde, att de flesta finlandssvenskar också talade finska utan problem, men jag har mest varit i Helsingfors, där det nog är betydligt viktigare att kunna finska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-11 10:14
#7

#6 Min släkt uppe runt Vasa-trakten pratar bara svenska. De kan lite finska från skolan men inte är det mycket.

Magi-cat
2015-02-11 10:41
#8

Samma här. Min släkt pratar också bara svenska. De har förstås lärt sig finska i skolan, men det är som ett främmande språk vilket som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Candy123
2015-02-11 11:47
#9

#6 jag tycker iallafall att det är väldigt många som inte lär sig finska i österbotten tyvärr :/

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Ford -57
2015-02-11 18:41
#10

I Borgåtrakten talades bara Svenska, i stort sett, när jag var där som riktig ung, men numera talas mest Finska som jag upplevt det. Även en del av dom som kan svenska vägrar, d har jag fått klart för mej.

Farwuq
2015-02-11 19:41
#11

Grattis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2015-02-11 20:08
#12

En följdfundering, om många finlandssvenskar inte lär sig finska, bidrar det då till att försvaga svenskans ställning i Finland, eftersom  det kan vara frestande att söka arbete i Sverige, eller lär man sig finska, om man skaffar en högre utbildning?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2015-02-11 20:24
#13

#12 Nädå, det har alltid varit så. 🙂😎

Det finns svenska skolor, svenska ålderdomshem… Men det är klart, det är nog svårt att hitta ett jobb där man klarar sig helt utan finska. Men det går, det vet jag konkreta exempel på.

Och visst, många flyttar åtminstone för en period till Sverige. Det är skönt att kunna prata sitt språk.

(Rätta mig om jag har fel, ni som bor i Finland. Kanske ungdomarna numera är lite mer ivriga att lära sig finska?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2015-02-12 09:54
#14

Det är länge sedan jag bodde i Österbotten (1996-1998) men då var det i alla fall en stor skillnad på språkgränser och språkkunskaper där och här i södra Finland. Jag var konstig som hade sett på finska barnprogram, hade finskspråkiga vänner och framför allt en finskspråkig sambo. Min uppfattning är att här i södra Finland så umgås vi mera naturligt över språkgränserna, umgångesspråket är oftast finska och därmed så lär man sig språket naturligare från barnsben. 

Skolundervisningen kan jag inte säga så mycket om eftersom det har ändrats massor sedan min skoltid.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: