Annons:
Etikettevenemang
Läst 1784 ggr
Magi-cat
1/24/15, 11:03 AM

Fågelspaning!

Fågel

Den här helgen ska man spana efter fåglar på gården, räkna dem och rapportera in till BirdLife Finland.

Syftet är att stimulera allmänhetens intresse för naturen runt hörnet och samla in information om vinterfågelfaunan.

I Sverige pågår också fågelräkning via Ornitologiska förbundet:

http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2015/vinterfaglar-inpa-knuten-2326-januari-2015/

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/24/spana-efter-faglar-pa-garden

Har ni spanat in några fåglar? 🙂

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/24/15, 11:04 AM
#1

På bilden ovan skådar vi en talgoxe. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjöstjärna
1/24/15, 11:19 AM
#2

Nu halkade jag inte här också trots att jag inte har en droppe finskt blod i ådrorna, fast kanske jag får pluspoäng för att farfar slogs i finska vinterkriget? 😊

I alla fall så spanar jag fåglar för fulla muggar och har än så länge en toppnotering från igår på 24 pilfinkar samtidigt. Just idag är det dock dålig uppslutning i matningsbusken, jag undrar om någon av grannarna har bättre utbud än vad jag har? 🤔

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Magi-cat
1/24/15, 11:46 AM
#3

#2 Man behöver inte alls ha finskt påbrå för att delta här och du är så välkommen! 🙂

Kul att du också spanar!

Har just fyllt på med godsaker i fågelborden så att vi får riktigt många att räkna! Hittills leder gulsparvarna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjöstjärna
1/24/15, 12:02 PM
#4

Tack-tack! 🤗 När jag läste på Granngårdens hemsida igår om fågelräkningen så insåg jag att alla de godsaker som jag då bjöd på huvudsakligen lockade till sig mesar och finkar, vilket ju förklarar varför jag förgäves spanat efter sparvar och andra besökare. Så igår ilade jag iväg och köpte fler matare för att bredda utbudet, så nu bjuder jag även på havregryn och rönnbärspellets utöver solrosfrån, hampafrön, jordnötter, äpplen och talgbollar. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan sparvarna hittar det nya utbudet. 🙂 Vad matar du med som har mest gulsparvar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Magi-cat
1/24/15, 12:17 PM
#5

#4 Det låter som en massa gottigott på ditt bord! 🙂 Rönnbärspellets minsann, vilken fågeldelikatess!

Gulsparvarna äter säd. Vi har fält nära huset och i fågelborden bl.a. korn och säd. De sitter i stora skaror på marken och stoppar i sig.

Många säger att de aldrig ser en gulsparv, men det beror väl på lokalitet och föda, antar jag.

Sedan har vi solrosfrön, jordnötter, talgbollar (som de inte behagar äta av), äpplen…Samt i mån av tillgång ostbitar (som skatorna tar) och brödbitar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjöstjärna
1/24/15, 1:07 PM
#6

Det är lustigt vad som är populärt och vad som inte är det. Mina talgbollar hängde ororda ganska länge men nu går de som smör i solsken, både mesar och finkar äter av dem. Gulsparv hade vi ofta här när jag var liten, kanske var det den obligatoriska julkärven som lockade dem, nu har jag inte sett en gulsparv på evigheter och bara någon enstaka gråsparv.

Ja, jag är nyfiken på att se hur väl rönnbärspelletsen går hem, jag hoppas på att det ska locka nya besökare. Egentligen var jag ute efter insektspellets men de var slut. Tanken på att kunna bjuda på bär och insekter "off season" tilltalar mig. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
KickiG
1/28/15, 10:11 AM
#7

Mamma och pappa matar typ bara med solrosfrön. Tror jag måste ta och googla fram lite andra saker de kan mata med, så de skulle få lite andra fåglar till matbordet de också.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: