Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1655 ggr
Magi-cat
1/12/15, 12:21 PM

Omdiskuterade frimärken får godkännande

"Tom of Finland"-frimärkena som blivit både uppmärksammade och anmälda som stridande mot sedlighet och stridande mot tobakslagen, klarar sig undan rättsliga åtgärder.

Justitieombudsmannen konstaterar att grundlagen skyddar alla former av konstnärligt uttryck. 

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/12/gront-ljus-tom-finland-frimarken


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/12/15, 12:23 PM
#1

Varuhuskedjan Halpa-Halli vill dock inte sälja märkena, eftersom de anses strida mot kedjans värderingar.

Butikskedjan är tydligen kristen. (?)

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/09/inga-tom-finland-frimarken-i-halpa-halli


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/15, 12:27 PM
#2

Väldigt populära blev de när de gavs ut i höstas. Sällan har det funnits så många förhandsbeställningar på ett frimärke.

Tuoko Laaksonen, heter konstnären bakom pseudonymen Tom of Finland.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/08/rekordmanga-bestallningar-pa-tom-finland-frimarke


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
1/12/15, 5:26 PM
#3

Halpa-Halli kedjan säljer varken alkohol eller cigaretter. Ägarna är baptister har jag för mig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/12/15, 5:44 PM
#4

Aha! Ok!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
1/14/15, 8:22 AM
#5

Jag skulle helst ha sett ett annat beslut om de här frimärkena, och tycker biträdande JO:s motivering var minst sagt klen. Inte för att jag har nånting alls emot homosexualitet eller Tom of Finlands existens - jag önskar dem all lycka och framgång i sitt konstnärliga skapande - men jag tycker inte motiven, speciellt några av dem, alls är passande på frimärken. Skulle man godkänna motsvarande hetero/lesboerotiska motiv med nakna kvinnorumpor? I jämställdhetens namn måste väl svaret vara ja efter detta godkännande. Men jag tror ändå att om det hade varit fråga om det i det här fallet, hade motiven inte ens övervägts för frimärken.

Jag tycker att frimärksmotiv ska vara så neutrala som möjligt, då frimärkenas primära funktion inte har nånting som helst med konst att göra. Detta speciellt eftersom man egentligen inte köper frimärkena åt sig själv, utan man klistrar dem på brev man skickar åt andra.

Lyckligtvis behöver man ju inte köpa just dessa frimärken, och alla andra motiv jag sett har varit neutrala snarare än uppseendeväckande. Därför blev jag än mer förvånad när den här serien av frimärken kom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
1/14/15, 8:35 AM
#6

#5 Det har du alldeles rätt i att det betraktats olika om det varit kvinnor istället för män på frimärkena och att det nog aldrig ens kommit på förslag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: