Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1976 ggr
Magi-cat
12/5/14, 12:19 PM

Finlands självständighetsdag 6 dec

Självständighetsdagen firas den 6 december.

"Bland de återkommande festligheterna denna dag finns den ekumeniska festgudstjänsten i Helsingfors som direktsänds i TV och andra gudstjänster kring landet, militärparad, konserter, fester arrangerade av kommunerna, studentkårernas fantåg till hjältegravarna på kvällen samt presidentens mottagning, där Finlands president tar emot ett stort antal kända finländare i sitt residens och även utländska medborgare som under året har gjort något särskilt för Finland. Många finländare tänder två levande ljus i sina fönster på kvällen. Presidentens mottagning TV-sänds alltid och har höga tittarsiffror varje år."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_sj%C3%A4lvst%C3%A4ndighetsdag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
12/5/14, 2:47 PM
#1

Heja Finland! ❤️

Jag har bara firat Självständighetsdagen en gång. Jag var på en pub med en massa finnar som jag inte, och vi alla skålade och skrålade - finska nationalsången så klart. Den kan jag på finska, men bara första versen. Jag tar nog och sjunger den till morgonkaffet i morgon.

Farwuq
12/6/14, 7:55 AM
#2

Grattis  Finland!

🌺🎈❤️🎁🎂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ALPHIRA
12/6/14, 10:13 AM
#3

HA-HA, för mer än 30 år sen firade Olavi denna dag när han gick en kurs i svenska för invandrade.

Hade en finsk flagga och en flaska Koskenkorva på pulpeten! Läraren var bara road.

Olavi var asfull när han kom hem från skolan och fortsatte  fira hemma. Inget under att han inte lärde sig gsvensk grammatik.😂I dag ska vi följa festligheterna från Finland hela dagen.

Magi-cat
12/7/14, 7:26 AM
#5

Grattis Finland! 🙂

Det gjorde han rätt i ALPHIRA, att fira ordentligt!😃 Självständighetsdagen är ju bara EN gång om året….Och sfi-läraren fick något att berätta sedan, kan jag tänka mig….

Jag kommer inte ihåg att mina släktingar fira något speciellt, men jag kan å andra sidan ha glömt att lägga det på minnet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ALPHIRA
12/7/14, 10:06 PM
#6

Jag minns faktiskt att vi hade två ljus på fönsterbänken men om det var just på   självständighetsdagen eller någon annan dag…det kommer jag inte ihåg…men jag tror det var då.

Annons:
KickiG
12/13/14, 11:23 PM
#7

#6 De två tända ljusen hör självständighetsdagen till, du minns helt rätt där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: