Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Samhälle och politik

Finlands självständighetsdag 6 dec

2014-12-05 12:19 #0 av: Magi-cat

Självständighetsdagen firas den 6 december.

"Bland de återkommande festligheterna denna dag finns den ekumeniska festgudstjänsten i Helsingfors som direktsänds i TV och andra gudstjänster kring landet, militärparad, konserter, fester arrangerade av kommunerna, studentkårernas fantåg till hjältegravarna på kvällen samt presidentens mottagning, där Finlands president tar emot ett stort antal kända finländare i sitt residens och även utländska medborgare som under året har gjort något särskilt för Finland. Många finländare tänder två levande ljus i sina fönster på kvällen. Presidentens mottagning TV-sänds alltid och har höga tittarsiffror varje år."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_sj%C3%A4lvst%C3%A4ndighetsdag

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-12-05 14:47 #1 av: NeferNefer

Heja Finland! Hjärta

Jag har bara firat Självständighetsdagen en gång. Jag var på en pub med en massa finnar som jag inte, och vi alla skålade och skrålade - finska nationalsången så klart. Den kan jag på finska, men bara första versen. Jag tar nog och sjunger den till morgonkaffet i morgon.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2014-12-06 07:55 #2 av: Farwuq

Grattis  Finland!

BlommaBallongHjärtaPresentTårta

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-12-06 10:13 #3 av: ALPHIRA

HA-HA, för mer än 30 år sen firade Olavi denna dag när han gick en kurs i svenska för invandrade.

Hade en finsk flagga och en flaska Koskenkorva på pulpeten! Läraren var bara road.

Olavi var asfull när han kom hem från skolan och fortsatte  fira hemma. Inget under att han inte lärde sig gsvensk grammatik.GapskrattarI dag ska vi följa festligheterna från Finland hela dagen.

Anmäl
2014-12-07 00:57 #4 av: Thrse

http://www.radioplay.se/clip/4259/finland?autoplay Så bra :D

Anmäl
2014-12-07 07:26 #5 av: Magi-cat

Grattis Finland! Glad

Det gjorde han rätt i ALPHIRA, att fira ordentligt!Skrattar Självständighetsdagen är ju bara EN gång om året....Och sfi-läraren fick något att berätta sedan, kan jag tänka mig....

Jag kommer inte ihåg att mina släktingar fira något speciellt, men jag kan å andra sidan ha glömt att lägga det på minnet...

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-12-07 22:06 #6 av: ALPHIRA

Jag minns faktiskt att vi hade två ljus på fönsterbänken men om det var just på   självständighetsdagen eller någon annan dag...det kommer jag inte ihåg...men jag tror det var då.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.