Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Off Topic

TOMTEN...

2014-12-01 14:32 #0 av: ALPHIRA

Detta är nu fjärde gången jag försöker skriva ett nytt inlägg. Min dator krånglar till ordentligt. Texten bara försvinner/hela iFokus kan försvinna mitt i skrivandet...

Tror ni tomten bor i Sverige eller Finland eller t o m i något annat land? Och nu pratar jag om den RIKTIGA jultomten.

Min tomte bor på Korvatunturi i Finland.

Anmäl
2014-12-01 14:41 #1 av: Candy123

Min tomte bor också i korvatunturi :D

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2014-12-01 14:44 #2 av: tarantass

Sameland. Den dräkt han brukar presenteras i är ju helt klart en missförstådd samedräkt. :P

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2014-12-01 21:27 #3 av: KickiG

Min julgubbe (svenskarnas tomte) bor i finska Lappland, i Korvatunturi. Där bor även hans tomtar (svenskarnas tomtenissar). Glad

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-12-01 21:36 #4 av: Magi-cat

KorvatunturI! Glad

https://www.adlibris.com/se/bok/hemma-hos-jultomten-joulupukki-ruotsinkielinen-9789511177579

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-12-01 22:01 #5 av: ALPHIRA

Roligt det finns en och annan "troende" här. Förresten Sameland låter lika bra -om inte bättre! i min föreställningsvärld!

Anmäl
2014-12-02 11:22 #6 av: [JeanetteK]

Min tomte bor i Tomteland... var det nu ligger....GeneradHar inte funderat på den frågan på måååånga år. Korvatunturi låter inte fel, så Tomteland ligger säkert där. Skämtar

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-12-02 15:29 #7 av: ALPHIRA

Finns inte Tomteland i Mora i norra Dalarna...eller i en annan stad ännu högre upp...

Anmäl
2014-12-03 09:32 #8 av: [JeanetteK]

#7 Jo det har du nog rätt i. Fast det var inte det Tomteland jag menade. GladJag och min bror fick lära oss att tomten bodde i Tomteland. Jag trodde att det var en del av norra Sverige då - som Lappland, Norrland, Tomteland, Jämtland... typ så. Skrattar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-03 16:41 #9 av: NeferNefer

Jag följer med strömmen, jag ... (Ber om ursäkt för eventuella fel i förväg, men jag måste ju försöka: ) Joulupukki asuu Korvatunturissa!

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2014-12-03 17:01 #10 av: Magi-cat

Tummen upp

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-12-03 18:43 #11 av: ALPHIRA

Tappert försök från din sida.Joulupukki asuu Korvatunturilla!

Om du skriver tunturissa, så betyder det att han bor inne i berget på något sätt... Det kan han i för sig göra... har inte varit på plats och kollat...

Anmäl
2014-12-03 19:00 #12 av: NeferNefer

Tack, fina Alphira! Ja, vet du, det borde jag ha vetat! För om jag frågade min mamma var nån grej var, så kunde hon svara "kaapissa!" I skåpet. Ha! Nästa gång Skrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2014-12-04 03:09 #13 av: ALPHIRA

Du har hjälpt mig ett par gånger med min svenska så jag tänkte "ge tillbaka"

Du är snabblärd fast det tog tid med tanke på din din  mammas "kaapissa".  

Däremot kan man inte säga "kaapilla" Kanske" kaapin päällä" eller "kaapin vieressä", beroende hur man menar. Eller t o m "kaapin alla". 

Anmäl
2014-12-04 06:34 #14 av: Candy123

Skall man inte säga -ssa/ssä om man ska säga var någon bor även om det blir "i berget" :)

Anmäl
2014-12-04 12:48 #15 av: NeferNefer

Tack, fina Alphira! SkrattarJa, det vore kul att kunna prata lite i alla fall på finska!

Anmäl
2014-12-04 16:26 #16 av: ALPHIRA

Candy123.

Du har rätt i för sig.

Jag bor i Åbo -Turussa

I Helsingfors -Helsingissä

Men sen blir det plötsligt:

Jag bor i Tampere - TAMPEREELLA! Har aldrig hört att någon skulle bo i TAMPEREESSSA.

Anmäl
2014-12-04 16:50 #17 av: Magi-cat

Om jag ska säga "Jag ska till Korvatunturi" - hur blir det då? Korvatunturilla?

Anmäl
2014-12-04 16:52 #18 av: NeferNefer

Korvatunturiin?

Anmäl
2014-12-04 17:07 #19 av: Magi-cat

Hmmm...så är det nog....Var hamnar jag annars? Med -illa?

Anmäl
2014-12-04 21:02 #20 av: ALPHIRA

Så var det nog inte. Du ska Korvatunturille. Turkuun. Helsinkiin. Tukholmaan. OBS MALMÖÖSEEN!! Har även hört MALMÖÖHÖN!!

Anmäl
2014-12-04 21:36 #21 av: Magi-cat

Måste lära mig de där ändelserna någon gång! Cool

Anmäl
2014-12-04 21:54 #22 av: ALPHIRA

Jag bor i Krylbo. Tervetuloa Krylbooseen! Eller Kryylboohun.

Anmäl
2014-12-05 06:54 #23 av: Farwuq

Min tomte bor på månens baksida.

Cool

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-12-05 08:12 #24 av: Magi-cat

Just det, där finns också en Tomte! 

Anmäl
2014-12-05 08:27 #25 av: Farwuq

Skrattar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-12-05 12:44 #26 av: NeferNefer

Sen har jag tomtar på loftet också Får idéSkrattar

Anmäl
2014-12-05 13:24 #27 av: Magi-cat

Samma här, med stolthet Skrattar

Anmäl
2014-12-05 14:18 #28 av: NeferNefer

Minulla on tomtar loftissa? Gapskrattar

Anmäl
2014-12-05 14:45 #29 av: Magi-cat

Skrattar

Anmäl
2014-12-05 17:01 #30 av: [JeanetteK]

#26 Oh där har jag också ett gäng tomtarSkämtar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-06 21:29 #31 av: tarantass

Myös iFokuksessa olevat tomteeja. Ja trolleja. Jouluomte tulee iFokuksesta?

(Måste också se hur mycket jag får ihop, även om det blir fel. Det där "iFokuks-" begriper till och med jag måste vara fel (?), tyckte bara det var roligt.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2014-12-06 22:36 #32 av: ALPHIRA

"Mors grisar är vi allihopa, allihopa!"Skrattar

Anmäl
2014-12-06 22:42 #33 av: ALPHIRA

#23 Farwuq. Det är så vackert att jag bara måste köpa den tanken...Hjärta

Anmäl
2014-12-07 07:18 #34 av: Farwuq

#33 Varsågod jag bjuder.

SkämtarSkrattar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-12-07 22:01 #35 av: ALPHIRA

Tack, Farwuq. en tidig julklapp...

Anmäl
2014-12-13 23:21 #36 av: KickiG

#14 Åtminstone städer vars namn slutar på vatten av något slag ss järvi, koski och joki ska sluta på -lla/-llä. T ex Asun Valkeakoskella. Enligt språkreglerna kan man inte bo i ett vattendrag.

Nu kommer jag inte på någon stad som skulle sluta på berg = vuori. Men Outokumpu blir i alla fall Outokummussa. Däremot blir Pieksamäki Pieksamäessä. Vad reglerna säger om backar, berg och dylikt minns jag inte. Jag är dålig på grammatikaliska regler vilket språk det än gäller.

#16 Tampereella är undantaget. Enligt min finskalärare i gymnasiet så säger man Tampereella därför att de som bor där säger så. :D

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-12-15 18:42 #37 av: horsie85

Jag bor i Finland så för mig har tomten alltid bott på korvatunturi, en lite rolig sak är att korvatunturi betyder "öronberget" eller "öronfjället"!

Anmäl
2014-12-15 19:25 #38 av: Farwuq

Tomten är således från Örnnästet

Skämtar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-12-20 19:30 #39 av: Candy123

#16 ja finskan är defenitivt inte min starkaste sida trots att jag läst det i 8år XD

Anmäl
2014-12-21 07:52 #40 av: NeferNefer

Jag läste finska som hemspråk under alla år i grundskolan och gymnasiet, och sen dessutom en termin finska på universitetet. Har tyvärr inte hjälpt mig mycket alls ... (fast det kan ju vara en brist i mitt språksinne, förstås).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.