Annons:
Etikettspråk
Läst 1282 ggr
Magi-cat
11/7/14, 12:32 PM

"Omöjligt att få jobb på svenska" ?

Om inte annat säger det något om språksituationen i Finland. Den kan vara komplicerad.

Jag har själv undrat hur man gör med motsvarande SFI i Finland, om flyktingar och invandrare kan välja språk, svenska eller finska.

Någon självklar rätt att välja verkar inte finnas, utan man hänvisar till svårigheten att få arbete via enbart svenska.

Exemplet i artikeln berättar om en politisk flykting som fick nej till att integreras på svenska.

Man förbjuder naturligtvis inte svenskan, men väljer att inte integrera via den.

Svenskan får ändå studeras som ett led i integreringsplanen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/07/de-sager-att-det-ar-omojligt-att-fa-jobb-pa-svenska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
11/7/14, 2:19 PM
#1

I största delen av Finland ÄR det svårt att få jobb på svenska. Även om arbetsplatsen man jobbar på är svenskspråkig så sker väldigt många kontakter utåt på finska. Sedan är ju sanningen den att majoriteten av människorna är finskspråkiga, så jag tycker inte det är konstigt. För att få jobb i Sverige är det ju definitivt önskvärt att man kan svenska, om vi säger så.

Min en bekant gifte in sig i en finlandssvensk familj. Hon lärde sig finska först för att få jobb och klara sig obehindrat på stan. Nu lär hon sig svenska för att kunna prata obehindrat med släkten. Med engelska kommer man nog en bra bit, men måste man välja språk så skulle jag nog också rekommendera att man lär sig finska först.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
11/7/14, 2:24 PM
#2

#1 Jag förstår, absolut! 
Jag känner svensktalande som flyttat till Finland och fått svårt att få jobb för språkets skull. Det är inte alltid det går med engelska heller…

Jag tyckte mest det var intressant att se hur man behandlar frågan för flyktingar, och hur man ställer sig om någon önskar svenska.
Det går säkert att lösa. Kan man lära sig finska kan man säkert lära sig svenska, också…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
11/7/14, 3:33 PM
#3

Jag undrar om det inte är lite resursfråga och integrationstänkande som slår igenom med att man ska lära sig finska först. Vet ej, bara sitter här och funderar lite.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cindy S
11/7/14, 5:23 PM
#4

#2 Det är nog otroligt svårt för de som inte växt upp med båda språken. Min svensklärare(jag är svensk) sa när hon förklarade "språkträdet" och hur olika språk är besläktade att det vore lättare för oss att lära oss ett kinesiskt språk än finska, p.g.a. av skillnaderna i hur språket byggts upp.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

KPD
11/7/14, 11:47 PM
#5

För några veckor sedan tog Husis upp tanken på integration på båda språken.

Dumt att spara på integration


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
11/8/14, 8:25 AM
#6

#5 Man måste vara inloggad. 🙂

Kan du beskriva det viktigaste synpunkterna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
11/8/14, 2:35 PM
#7

#6 Om jag kunde begripa varför Husis då rekommenderar att man delar artikeln. Jag tog för givet, att alla skulle kunna läsa den. 

I en ledare den 22.10.2014 ansåg Sylvia Bjon, att man borde kunna få integrationsutbildning på båda språken, inte endast ett av dem.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Thiah]
11/8/14, 5:54 PM
#8

Flyktingar får välja (ska enligt lagen iaf) vilket språk de integreras på. 

Sedan beror arbetet på vilken bransch man söker jobb inom. Jag som närvårdare har egentligen inga problem att få jobb på svenska inom de flesta delar av min bransch. Jag bor i södra finland.

Upp till toppen
Annons: