Annons:
Etiketterdagensmedlemspresentation
Läst 2685 ggr
Magi-cat
2014-10-31 19:49

Månadens medlem: KPD

Vi tackar KPD, dels för idén till Månadens medlem, dels för att vi fick möjlighet att få denna intressanta intervju med honom! Tack KPD!🌺

**Bor du i Finland eller Sverige?
**

Jag är rikssvensk och bor i Lund, men jag skulle gärna bo i Helsingfors.

Vad betyder Finland för dig?

Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”, skrev Kipling. Jag är av motsatt uppfattning. Öst och väst möts ofta, och jag tycker om sådana platser.

Finland är Sverige för mig. När det svenska riket formeras, sker det på båda sidor av Östersjön. Mycket av Sveriges historia har utspelat sig i nuvarande Finland. I Finland talas den i mitt tycke vackraste svenskan.

Det är emellertid inte enbart det svenska jag uppskattar i Finland. När Sverige expanderade österut kom också östliga traditioner att hamna inom rikets gränser. Det är förklaringen till att Finland idag har två nationalkyrkor, den lutherska och den ortodoxa.

Nu anar jag, att någon undrar om jag missat det finska, när jag talat om svenskt och ryskt. Inte alls, men det är värt att notera, att karelarna talade om finnarna som svenskar. Vilket språk man talade, var inte det avgörande; det var kulturen och religionen. Finsk nationalism växer fram långt senare. Jag tycker om finska och försöker nu lära mig språket.

**
Ditt bästa Finlands-minne?
**

Mitt finaste minne är när jag i Helsingfors på palmsöndagen 2012 äntligen konverterade till den ortodoxa kyrkan. Det ägde rum i Huskyrkan (Kotikirkko) vid Elisabetsgatan, där gudstjänsterna ibland hålls på svenska.

Huskyrkan (Kotikirkko) är belägen högst upp i ett hus vid Elisabetsgatan i Helsingfors..

Ditt smultronställe i Finland?

Det finns många fina platser och sevärdheter, som jag skulle kunna rekommendera, men jag väljer att rekommendera en restaurang i Helsingfors, vilken man inte så lätt hittar:

Ravintola N:o 11 

kan enklast beskrivas som en förortsvariant av de mer kända Elite och Lasipalatsi (Glaspalatset). Det är en bedagad skönhet med inredningen kvar från 1946. En och annan lampa var trasig, lampskärmarna inte rengjorda på sistone och stolarna var inte omklädda de senaste decennierna. Förmodligen var inte heller menyn ändrad på länge. Där åt jag i våras en perfekt tillagad pepparbiff med klyftpotatis och var mycket nöjd med mitt besök.

Ravintola N:o 11 är belägen en trappa upp i ett funkishus i hörnet av Granvägen och Rönnvägen. Från centrum tar man spårvagn 10 mot Lillhoplax till hållplats Granvägen.

Ravintola N:o 11 har kvar inredningen från 1946.

Håller du på Finland eller Sverige i hockey? 😉

Måste jag välja, väljer jag Sverige, men jag är tämligen ointresserad av lagsporter.

Det är en historiens nyck att stridsropet "Hakkaa päälle Pohjan poika", som ursprungligen användes av de finska kavalleristerna, när de stred för Sverige, nu har blivit hejaramsan "Hakkaa päälle Suomen poika" använd bland annat i kampen mot det gamla fäderneslandet.

Vad har du för intressen? 

Till min natur är jag något av en urban eremit. Jag tycker om att ta långa promenader. Jag har ingen tv, men jag läser mycket och lyssnar gärna på musik. Det mesta jag läser är reseskildringar och böcker om religion. Skönlitteratur brukar jag läsa först om handlingen utspelar sig på platser som intresserar mig. Musiken är inte sällan opera eller annan klassisk musik, men liksom med litteraturen försöker jag också bekanta mig med musik från länder som intresserar mig.

Hästar och ridning har varit ett intresse, men på senare år har jag prioriterat annat. Jag tycker om att resa, gärna till någon intressant stad eller till fjärran länder. Sol och bad lockar mig inte.

Något annat du vill berätta?

En gång kom jag på ett tåg att få sällskap med en forskare vid Åbo Akademi. Hon frågade, vad jag tyckte skilde Finland från Sverige. Spontant svarade jag: ”I Finland är begåvning inte ett hinder i karriären.”

Jag hade nog kunnat svara så idag också. Det finns något i Finland, som jag upplever som mer rakt och ärligt. Det är en mentalitet som jag trivs med.

Om jag någonsin kommer att få möjlighet att bo i Finland, vet jag inte, men emellanåt kan jag fantisera om att ha en våning i Helsingfors och ett lantställe i Savolax. Där skulle jag hugga ved till bastun, baka karelska piroger och spela kantele, åtminstone på CD.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-08-31 17:24 av KPD
Annons:
KickiG
2014-11-01 08:14
#1

Vad roligt att lära känna dig bättre KPD!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Maria29
2014-11-01 15:59
#2

Väldigt intressant att få läsa om KPDs förhållande till Finland.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2014-11-01 18:55
#3

Tack KPD för att vi får lära känna dig lite bättre !🙂

KPD
2014-11-04 11:14
#4

Tack för kommentarerna! Det var trevligt att få inleda serien.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2014-11-04 11:22
#5

#4 Du skrev mycket intressant också, så det blev en fin inledning! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Farwuq
2015-11-19 08:41
#7

Mycket givande.

🌺👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: