Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 2539 ggr
KPD
10/25/14, 4:41 PM

Carola Standertskjöld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Carola Standertskjöld. Bild från Wikimedia Commons: By T0rr0s1 (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

---

Carola Standertskjöld (1941-1997) var en finlandssvensk sångerska, som dock ofta sjöng på finska. Hon uppträdde under artistnamnet ”Carola”. Tack vare youtube kan man höra flera av hennes sånger, och jag vill bjuda på några exempel. Sedan kan var och en botanisera vidare.

”Romance de amor”, som i Sverige är mest känd som ”Du är den ende” tack vare Lill Lindfors insjungning, sjöng Carola Standertskjöld in såväl på finska (”Kielletyt leikit”) som på svenska (”Förbjuden lek”). Den finska versionens estetik tycker jag är mycket tilltalande, men det var också intressant att höra en annan svensk text än den jag är van vid. Sannolikt passar den text Carola Standertskjöld sjunger bättre till denna melodi, vilken skrevs av en spansk adelsman, som inte hade tänkt spara den till eftervärlden. Länken nedan leder till en spellista.

Förbjuden lek (Länken uppdaterad 20.1.2022)

Tillsammans med Lars "Lasse" Mårtenson, som en tid var gift med Siw Malmkvist, sjöng Carola Standertskjöld in ”Jackson” (”Mä lähden stadiin”) känd genom Nancy Sinatra och Lee Hazlewood.

Mä lähden stadiin (Länken uppdaterad 20.1.2022)

En annan, mer finstämd sida av Carola Standertsköljd, som tycks ha haft en stor bredd, kommer fram i ”Jerusalem”. Den och många andra ingår i spellistan. Se ovan!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

  • Redigerat 1/20/22, 7:33 PM av KPD
Annons:
KPD
10/25/14, 4:47 PM
#1

Sista länken fungerade inte. Här kommer den:

Jerusalem


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
10/25/14, 6:43 PM
#2

Tack för tips! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
10/25/14, 6:59 PM
#3

#2 Ingen orsak. Det är ett rent nöje att dela med sig av detta. Nu förbereder jag nästa tips. 🙂


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: