Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Naturen, växter och djur

Svamp i Finland

2014-09-09 09:56 #0 av: [JeanetteK]

Jag älskar att plocka svamp. I helgen ska jag upp till Stockholm och bland annat träffa min bror. Jag har tänkt övertala honom till att följa med mig ut och plocka svamp i "min" skog. Åh så jag längtar efter att plocka svamp. Det är en av de saker jag verkligen saknar sen vi flyttade till Skåne. Självklart finns det svamp även här, men jag saknar skogarna runt där vi bodde förr, det är annorlunda från här. 

Min farmor och pappa plockade mycket svamp och jag vet att släkten i Finland ofta kom över till farmor i Umeå och plockade med henne. Hur är det i Finland, är det samma sorters svamp där som här i Sverige? Jag funderar på varför de åkte över till Sverige för att plocka. Det kan ju vara så att farmors svampställen var det som lockade. För nog finns det väl svamp även i Finland?

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-09-09 11:01 #1 av: Magi-cat

Mysigt med svampplockning! Numera plockar jag bara kantareller, men njuter av den rika doften i skogen så här års, av mossa och fuktiga löv och vad det nu är...

Min släktingar i Finland plockade massor med svamp förr, förvällde allt och lade in i burkar.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-09-09 15:11 #2 av: KickiG

Svamp finns det mycket i Finland, och så vitt jag vet är det samma sorter. Är ingen svampexpert dock. Misstänker att det var farmors sällskap i Umeå som lockade, mer än de svenska svamparna :D

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-09-09 15:29 #3 av: [JeanetteK]

#2 Ja du har säkert rätt! Glad

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-09 16:24 #4 av: Farwuq

Insaltade svampar är tydligen vanliga på andra sidan Östersjön.

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-09-09 19:33 #5 av: Magi-cat

Just det, saltade in gjorde min mormor.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-09-10 19:44 #6 av: [JeanetteK]

#4 Det har jag aldrig hört talas om. Är det typ som inlagd svamp eller är det torkad svamp?

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-10 21:28 #7 av: Magi-cat

Hittade en länk om den där saltade svampen. Jag vill vagt minnas att det var riskor som användes, precis som det står i länken.

T.o.m har jag för mig att man använde svartriskor som numera är giftiga.

Inte vet jag, men kanske förvällning och insaltning tar bort giftet?GalenTystad
(Pröva inte, hur som helst Skämtar)

Anmäl
2014-09-10 21:30 #8 av: Magi-cat

Ett riskfritt risk-recept:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/skarpariskor.1035.html

Tilläggas kan att det skilde sig åt i olika områden om folk använde svamp eller inte. 

Anmäl
2014-09-10 22:19 #9 av: KickiG

saltade kantareller såg jag på torget

Anmäl
2014-09-10 22:28 #10 av: Magi-cat

#9 Det låter väldigt gott! Tummen upp

Anmäl
2014-09-10 22:31 #11 av: KickiG

Jag är inte helt säker, men har för mig att man skall ha dem i blöt ett tag i rent vatten innan man använder för att få bort en del av saltet.

Anmäl
2014-09-11 06:29 #12 av: Farwuq

Det stämmer om jag minns rätt. I Baltikum - och imperiet öster därom - är det ett vanligt sätt att bevara svamp förutom torkning.

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2014-09-11 08:41 #13 av: [JeanetteK]

Spännande, ska kolla vidare på detta med saltning. Ska plocka svamp nu på lördag och hoppas på att komma hem med massor. Skämtar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-12 08:49 #14 av: JazzBass

Jag är ganska ivrig på svamp, och många vanliga bra matsvampar finns i båda länderna, t.ex. kantareller, taggsvampar, trattisar/gul trumpetsvamp och vanliga soppar som Karl-Johan och diverse strävsoppar. Riskor tror jag är vanligare här i Finland än i Sverige dock, medan jag aldrig plockat t.ex. fårticka här. Förra helgen plockade jag uppemot 10 liter blodriska som jag förvällde och fryste in. Lär vara en av de bästa riskorna och lätt att identifiera (kolla t.ex. svampguiden.com). Behöver inte ens förvällas utan kan t.ex. stekas direkt.

Hoppas du får en lyckad svamputfärd! Men om det skulle bli sämre utdelning denna gång så tycker jag du kan bekanta dig med de svamparter som växer där söderut också. Skogarna är ju annorlunda, och innehåller andra svampar än längre norrut. Kanske chanserna att hitta exempelvis stolt fjällskivling och champinjoner är större där nere...? Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-09-15 13:30 #15 av: [JeanetteK]

Det blev lite svamp. Inte så mycket men dom två som var med orkade inte så länge.GladMen jag är glad åt att få komma ut i skogen. Det var så härligt! 

"Min" skog ♥

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-15 13:38 #16 av: Magi-cat

Härligt! Fin skörd! Glad

Anmäl
2014-09-15 13:53 #17 av: [JeanetteK]

Något jag inte har saknat däremot är mygg och fästingar! Såna har vi lite av i Skåne. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-09-15 14:10 #18 av: Magi-cat

Brrrr för fästingar......TystadMygg är trevliga i jämförelse...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.