Annons:
Etikettspråk
Läst 908 ggr
Magi-cat
9/7/14, 8:25 AM

Finlandssvensk babyboom!

"De föds allt fler finlandssvenska barn i Helsingfors", skriver Hufvudstadsbladet.

När jag läste det där kände jag först liksom en inre protest: Barnen pratar väl inte som nyfödda heller? Föds de med etikett?

Och jo, men…

Jag förstod sedan att det är en praktisk fråga, för att samhället ska kunna planera omsorg och skola för den uppväxande generationen och egentligen för att säkra minoritetens behov.
Det tycks vara en trend att tvåspråkiga familjer registrerar barnet som svenskspråkigt. Det märks redan i vissa delar av Helsingfors där svenska dagis och skolor är fyllda till bristningsgränsen.

Vilken tillgång att kunna välja språk! Och intressant med trend-finlandssvenska!

Kanske som en reaktion mot vissa andra tongångar? Bara det inte blir mer polarisering, utan att alla inser värdet i flera språk.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/07/hbl-babyboom-pa-gang-i-huvudstaden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
9/7/14, 6:10 PM
#1

Det som gjorde mig extra glad när jag läste var att även finskspråkiga mammor registrerar sina barn som svenskspråkiga.

Och språkkoden på oss här i Finland gör också att vi per automatik får alla papper från myndigheter, i stil med skattekort, på vårt modersmål.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
9/7/14, 6:18 PM
#2

Jag förstår, så måste det ju vara, att man ska få sina papper på modersmålet!

Vad roligt att fler registrerar barnen som svenskspråkiga!

Det hörde jag faktiskt i somras också, av bekanta, att den svenskspråkiga skolan i trakten var så fin och även dubbelspråkiga skrev in barnen i den…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: