Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1188 ggr
Magi-cat
2014-09-06 07:52

Finnair - en skamfläck för staten?

Facket rasar mot Finnair!

Bakgrunden är att Finnair ingått ett avtal med ett bemanningsföretag. Från fackligt håll menar man att staten misslyckats med ägarstyrningen av Finnair som t.o.m. struntar i de anställdas rättigheter. Ytterst äventyras flygsäkerheten, säger Huutola från fackets centralorganisation.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/06/ffc-finnair-ar-en-skamflack-staten

Bra att man ryter till! Naturligtvis ska det vara bra anställningsvillkor!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-09-06 20:52
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-09-07 09:25
#2

Så tråkigt. Ska även Finnair börja bete sig illa mot de anställda … Inte vet jag, men jag tänker så här: nöjda och trygga anställda -> God service till kunderna -> Nöjda kunder som sprider ordet om den goda servicen -> Mer business.

Men jag kanske har fel. Det finns ju trots allt fortfarande människor som åker med Ryanair trots alla avslöjanden.

Jag åker i alla fall inte med skandalbolag. Dels för att jag tycker det är viktigt att personalen har det bra, dels för att jag vet att missnöjd personal slarvar, och ska jag sitta i ett flygplan är säkerheten väldigt viktig. Och så vill jag såklart ha bra service.

Magi-cat
2014-09-07 09:33
#3

Så tänker jag också Nefer…Det gäller i andra sammanhang. Den lilla affären i byn t.ex. Jösses om det kom fram att ägaren betedde sig illa mot de anställda, att ekonomi går före kundernas säkerhet och att kunden ska tiga still! Sagan skulle snart vara all för den butiken, det är då ett som är säkert…

Trots allt finns det många som inte åker med Ryanair pga hur de beter sig och mycket kompetent personal som slutar så snart de får något bättre. Deras varumärke är rätt slitet om man säger så. Egentligen är det konstigt att någon åker med dem? 🤔

Finnair skulle vinna på, tycker man, att stå för något annat: kvalitet, kundsäkerhet, nöjda anställda…ett "vi bryr oss"-perspektiv. Så jag tycker din trollformel är rätt. 🙂Särskilt när man sitter med några kilometer till marken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-09-07 09:34
#4

Jo, precis 👍

Tapani
2014-09-07 10:19
#5

"Finnair skulle vinna på, tycker man, att stå för något annat: kvalitet, kundsäkerhet, nöjda anställda…ett "vi bryr oss"-perspektiv."  Ja, det kan man tycka och det tycker många om SAS också, men precis som Finnair kämpar SAS mot lågprisbolag, som till stor del har personal från bemanningsbolag. Norwegian, som är populärt lågprisbolag både i Finland och Sverige, är en svår konkurrent för Finnair o SAS.  Förutsättningen för lågprisbolagens existens är jåga kostnader. Största kostnadsposten är personalen. Ett dilemma för de nationella flygbolagen i Europa.

http://www.expressen.se/allt-om-resor/smset-som-fordjupar-norwegian-konflikten/

Magi-cat
2014-09-07 10:44
#6

Visst är det ett dilemma!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2014-09-07 18:17
#7

Efter att ha med ett halvt öga följt med diskussioner om personal på färjorna och flygplanen, så har finsk personal och finska fackföreningar, en tendens att alltid vilja ha mer. Strejker och ständiga krav på mera lön och mindre arbete gör att ekvationen blir ännu mera ohållbar.

Sedan hör det ju till saken att majoriteten av människorna köper där man får det billigaste. Se bara på mig, jag vet inte när jag senast skulle ha köpt en flygbiljett på en finsk internetsida. Det är dyrt! Det blir alltid billigare att t ex gå in på svenska sidorna och köpa därifrån. Samma flyg, samma flygbolag, samma tider… 

Finland gräver sin egen grop många gånger. Inte bara Finnair, utan finska företag och anställda överlag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: