Samhälle och politik

Finnair - en skamfläck för staten?

2014-09-06 07:52 #0 av: Magi-cat

Facket rasar mot Finnair!

Bakgrunden är att Finnair ingått ett avtal med ett bemanningsföretag. Från fackligt håll menar man att staten misslyckats med ägarstyrningen av Finnair som t.o.m. struntar i de anställdas rättigheter. Ytterst äventyras flygsäkerheten, säger Huutola från fackets centralorganisation.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/06/ffc-finnair-ar-en-skamflack-staten

Bra att man ryter till! Naturligtvis ska det vara bra anställningsvillkor!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-09-06 20:52 #1 av: Magi-cat

Humm...Finland har världens dyraste flygpriser...

http://hbl.fi/nyheter/2014-09-06/652801/svd-finland-har-varldens-dyraste-flygpriser

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-09-07 09:25 #2 av: NeferNefer

Så tråkigt. Ska även Finnair börja bete sig illa mot de anställda ... Inte vet jag, men jag tänker så här: nöjda och trygga anställda -> God service till kunderna -> Nöjda kunder som sprider ordet om den goda servicen -> Mer business.

Men jag kanske har fel. Det finns ju trots allt fortfarande människor som åker med Ryanair trots alla avslöjanden.

Jag åker i alla fall inte med skandalbolag. Dels för att jag tycker det är viktigt att personalen har det bra, dels för att jag vet att missnöjd personal slarvar, och ska jag sitta i ett flygplan är säkerheten väldigt viktig. Och så vill jag såklart ha bra service.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2014-09-07 09:33 #3 av: Magi-cat

Så tänker jag också Nefer...Det gäller i andra sammanhang. Den lilla affären i byn t.ex. Jösses om det kom fram att ägaren betedde sig illa mot de anställda, att ekonomi går före kundernas säkerhet och att kunden ska tiga still! Sagan skulle snart vara all för den butiken, det är då ett som är säkert...

Trots allt finns det många som inte åker med Ryanair pga hur de beter sig och mycket kompetent personal som slutar så snart de får något bättre. Deras varumärke är rätt slitet om man säger så. Egentligen är det konstigt att någon åker med dem? Funderar

Finnair skulle vinna på, tycker man, att stå för något annat: kvalitet, kundsäkerhet, nöjda anställda...ett "vi bryr oss"-perspektiv. Så jag tycker din trollformel är rätt. GladSärskilt när man sitter med några kilometer till marken.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-09-07 09:34 #4 av: NeferNefer

Jo, precis Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2014-09-07 10:19 #5 av: Tapani

"Finnair skulle vinna på, tycker man, att stå för något annat: kvalitet, kundsäkerhet, nöjda anställda...ett "vi bryr oss"-perspektiv."  Ja, det kan man tycka och det tycker många om SAS också, men precis som Finnair kämpar SAS mot lågprisbolag, som till stor del har personal från bemanningsbolag. Norwegian, som är populärt lågprisbolag både i Finland och Sverige, är en svår konkurrent för Finnair o SAS.  Förutsättningen för lågprisbolagens existens är jåga kostnader. Största kostnadsposten är personalen. Ett dilemma för de nationella flygbolagen i Europa.

http://www.expressen.se/allt-om-resor/smset-som-fordjupar-norwegian-konflikten/

Anmäl
2014-09-07 10:44 #6 av: Magi-cat

Visst är det ett dilemma!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.