Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1766 ggr
[tk1971]
2014-08-21 09:27

Roadtrip

Jag är född i Sverige av finska föräldrar. Jag har inte varit i Finland på många år och knappt alls i södra delen av landet, förutom Helsingfors. Jag och min (svenska) sambo har tänkt att hyra en husbil och göra en liten roadtrip. Jag känner att jag vet för lite om landet, och sambon vet ännu mindre förstås, så därför skulle jag vilja ha lite tips.

Vilka ställen tycker ni att vi ska besöka och varför? Vi är historienördar och är intresserade av kultur i allmänhet. Vi gillar även natur och diverse sevärdheter.

Annons:
KickiG
2014-08-21 20:01
#1

Hur liten är liten? Är ni intresserade av historia så är ju faktiskt Borgå ett måste! Även om jag är partisk. Här hölls ju lantdagen där Finland blev en autonom del av Ryssland, här bodde nationalskalden Runeberg, Eugen Schauman är begravd här. Tsar Nikolaj tyckte att gatorna i Borgå var för trånga och husen för fula, så han beodrade att den stadsdel som idag är känd som Empirestaden byggdes.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[tk1971]
2014-08-21 20:14
#2

Mja… en vecka hade vi tänkt att vara ute.

Tapani
2014-08-22 08:06
#3

Tuusula/Tusby med Jean Sibelius´ hem Ainola är ett förslag . Finlands kanske Nordens främste kompositör bodde där. Besökte det för 3 veckor sedan - för mig ett minnesvärt besök. Lotta Svärd museet i samma by är också värt ett besök. Googla på orten "Tusby" - det finns mera där som har med historia och kultur att göra.  

Borgå är nämnt och utmed sydkusten finns också Lovisa, Kotka och Fredrikshamn - alla med starka förankringar i Finlands historia. Ytterligare en bit österut finns Villmanstrand.  Detta är ett förslag till en rutt som ger många sevärdheter inom rimliga avstånd. Bensinen är något dyrare i Finland, vilket kan vara värt att tänka på. 

Du lär få många andra förslag.  Lycka till med planering och resa.

Maria29
2014-08-22 18:41
#4

Jag slår ett slag som vanligt för Porkala http://sv.wikipedia.org/wiki/Porkala om man är nära Borgå ett område som betyder mycket för mig.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

KickiG
2014-08-22 19:34
#5

Sedan om man tänker rent personligt. Kanske det skulle vara mera betydelsefullt för dig att besöka de trakter dina föräldrar kommer ifrån?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[tk1971]
2014-08-22 19:49
#6

#5: nej, tyvärr vill jag inte till de trakterna.

Annons:
VildaVittra
2014-08-22 19:57
#7

Jag har aldrig rest runt i just Finland, men i många andra länder och jag uppskattar teman, som exempelvis "geologiska sevärdheter" eller "nationalparker med orkidéer" .

 Annars kan det bli lite hattigt så att säga. Välj ett tema som intresserar er båda och följ det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tapani
2014-08-23 01:00
#8

Lite längre in i "sjödistriktet finns Nyslott med den mäktiga borgen Savonlinna/Olofsborg. Kanske operasäsongen är slut när ni åker, annars är det en upplevelse utöver det vanliga att i borggården kunna lyssna till kvalificerad opera.  Men borgen är värd ett besök också utan opera.

Jag tror att det finns rundturer i sjön med någon av de gamla båtarna. http://www.savonlinna.travel/fi/aktiviteettilomaa-saimaalla/risteilyt/  Jag inte koll på dagar och tider. Till veckosluten finns det ofta en del avgångar även efter turistsäsongen.  God förutsättning är att vädret är fint. Då kan en rundtur mellan holmar och skär vara fantastik.

[JeanetteK]
2014-08-23 09:38
#9

Jag har bara varit i de norra delarna av Finland. Längs med kusten där är det otroligt vackert.

[tk1971]
2014-08-23 09:44
#10

Tack för tipsen! Ja, det fanns ju många tänkbara besöksmål där. Nu hinner man ju inte med så jättemycket på en vecka, men vi får väl se vad vi hittar på. Jag har blivit lite intresserad av just sjödistriktet, jag har ju aldrig varit i det området.

[JeanetteK]
2014-08-26 16:08
#11

Jag är faktiskt också sugen på en sån resa! Har ni bestämt resrutten än?

[tk1971]
2014-08-26 16:32
#12

#11: Nej, inte än. Vi kanske improviserar lite 😉

[JeanetteK]
2014-08-26 17:22
#13

#12 Det är inte fel! Då blir det ju en "äkta" roadtrip. 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: