Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 993 ggr
Magi-cat
8/14/14, 1:00 PM

Eleverna ska ha egen dator

Alla gymnasieelever i Helsingfors ska ha en egen dator senast den 1 oktober. Detta som en nödvändig förutsättning för de digitala studentskrivningar som införs gradvis till 2016.

De som inte vill eller kan skaffa egen bärbar dator kan få låna av skolan.

http://hbl.fi/nyheter/2014-08-14/642951/elever-ska-ha-egen-dator

Skolan förändras och vi med den. Snart kommer det att vara omöjligt att tänka sig att undervisning (eller livet) kunnat försiggå utan bärbar dator.

Vad tror ni? Svårt att hänga med eller bara positivt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Michaela-N
8/14/14, 1:09 PM
#1

Positivt. Vi har egen dator i skolan och det är suveränt. Visst finns det vissa elever som inte klarar av att bibehålla koncentrationen när det plingar till i den men i övrigt funkar det väldigt bra.

Wisby9211
8/14/14, 1:12 PM
#2

+ lättare för dom med skrivsvårigheter att skriva och hänga med

- finns ju stavprogram som stavar orden åt dig vilket gör att eleverna inte behöver lära sig det.
- MÅNGA elever kommer nog vara inne på Facebook och alla andra sidor som finns!

Finns nog många fler för och nack delar

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[JeanetteK]
8/14/14, 1:18 PM
#3

Till stor del tror jag att det är positivt.

Magi-cat
8/15/14, 10:31 AM
#4

Tror också det är både positivt och negativt, men i huvudsak positivt, och ofrånkomligt.

Många som har svårt att skriva annars gör det med lätthet på dator och pekplatta, bara det är ju en stor fördel.

Nackdelen är hur lätt det är att distraheras och att man blir trött av det - om man måste hålla koll på sociala medier samtidigt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
8/15/14, 11:43 AM
#5

Ja det skulle inte vara fel om det skulle gå att få till att man bara har tillgång till "skolsidor" eller hur man ska kalla det. Men det är nog svårt.

VildaVittra
8/15/14, 12:50 PM
#6

En sak som är negativt är det motoriska minnet, dvs att man lär sig det man antecknar för hand.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Magi-cat
8/15/14, 1:00 PM
#7

#6 Ja, det är sant!

Det kommer inte att bli samma sak om man bara använder datorn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
8/15/14, 7:31 PM
#8

Min brorsdotter och gudson har använt dator i skolan redan på första klassen. Tänka sig, vi hade knappt hört om datorer när jag gick i gymnasiet. När jag började i handelsläroverket i Jakobstad 1996 hade vi windows 3.11 på datorerna där. 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: