Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Evenemang

Finnkampen 2014

2014-07-30 18:13 #0 av: Magi-cat

Brukar ni följa Finnkampen? Eller Sverigekampen heter det i Finland!Glad

I år är det sista helgen i augusti i Helsingfors som gäller.

Finnkampen har gått av stapeln årligen sedan 1953. De flesta kamperna för män verkar ha vunnits av Finland, tvärtom för kvinnor.

Det brukar vara ett stort intresse för den här landskampen, en speciell "nerv", man undrar varför? Ganska god anda i alla fall, väl? GladMen visst vill alla vinna...Pokal

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finnkampen

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-07-30 18:14 #1 av: Leffe

Jag har en förmåga att missa första dagen och se andra dagens grenar

Anmäl
2014-07-30 21:55 #2 av: ALPHIRA

Ha-ha, minns när jag jobbade på Finlandsbåtarna på 1960- och 70-talen av och till, så var det rejäla slagsmål mellan fulla finnar och svenskar ombord efter Finnkampen. Det var alltid någon part som var bitter. -Mycket jobb att göra rent efter allt spy och blod.

Anmäl
2014-07-30 22:24 #3 av: Magi-cat

#2 Jaså, var det? Inte så fredligt som jag inbillade mig alltså...Det var väl ett visst inflytande av olämpliga drycker där kan jag tänka mig....Inte kul att torka lämningar efter den "ädla" kampen...

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-07-31 18:45 #4 av: [JeanetteK]

Här hemma har jag en make och en son som kommer att titta, så jag kommer göra som vanligt - vara motvillig tittare från början och sen fastna helt! Gapskrattar

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-07-31 18:52 #5 av: KickiG

Det där hamnar igen under kategorin sport, kommer att undvika det så långt som möjligt alltså Gäspar

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-08-01 09:07 #6 av: T-Johan

Sverige kampen är som att bryta arm med brorsan. Han ska bara ha stryk, för annars blir han bara föööör kaxig.

Anmäl
2014-08-01 09:09 #7 av: Magi-cat

Skrattar

Anmäl
2014-08-30 09:13 #8 av: Magi-cat

Nu håller den visst på, Finnkampen...Tittar ni? NördGlad

En finländska lyckades tydligen bra i stavhopp:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/29/nikkanen-hoppade-nytt-finlandskt-rekord-se-hoppet

Anmäl
2014-08-30 23:13 #9 av: KickiG

#8 Jag tror att jag inte behöver svara... Skämtar

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-08-31 10:53 #10 av: Magi-cat

#9 Skämtar

Anmäl
2014-08-31 11:01 #11 av: [JeanetteK]

Vi tittar. GladMen jag kan inte säga att jag har jättekoll på resultat och sånt. Men jag tycker att det är rätt kul. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-09-01 22:36 #12 av: GIKmio

Jag såg inget från årets tävlingar. Men Sverige verkar ha vunnit på både herr-och damsidan. Misstänker dock att Finland vann herrarnas spjut. En finsk paradgren..

Anmäl
2014-09-02 08:06 #13 av: Magi-cat

#12 Det blev en jämn Finnkamp, precis som det ska vara. Glad

Finland fick trippel i spjut. PokalTur det annars hade det nog blivit landssorg.

Anmäl
2014-09-02 12:55 #14 av: Tapani

Årets Finnkamp var inte roligt att se med mina blåvita ögon. Det svenska laget var egentligen B-betonat i flera grenar, men inte hade några större problem att klå det finska.  En tveksam diskning i 5000 m loppet gav Finland några fördelspoäng, annars hade herrtävlingen blivit en större svensk seger.  De finska ungdomarna - både pojkar och flickor - vann däremot klart och det lovar gott för framtids segrar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.