Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Vetenskap och uppfinningar

Nytt av gammalt - textil innovation!

2014-07-19 08:37 #0 av: Magi-cat

Finländarna är bra på återvinning, men ca 10 kg gamla kläder per person beräknas ändå hamna på tippen.

Nu har studerande vid Aalto-universitet arbetat fram en metod där man löser upp gamla bomullstyger och gör nya fibrer till textilmaterial. I första hand blir det hygienprodukter, men så småningom kan det bli nya tyger. 

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/18/sonderslitna-plagg-forvandlas-till-splitternya-tyger

Det låter som en jättebra idé tycker jag! Bomullsproduktionen är energikrävande och bomullsfälten mycket besprutade med gift, så kan man åtminstone återanvända materialet måste det vara positivt för miljön.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-07-19 10:47 #1 av: [JeanetteK]

Återanvändning är alltid bra tycker jag! Så otroligt mycket som bara slängs. Så tummen upp för alla såna initiativ! Tummen upp

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-07-19 18:12 #2 av: KickiG

Farfar körde lump i tiderna. Kanske det snart finns en ny generation av lumpsamlare i Finland! 

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-07-19 18:13 #3 av: KickiG

Glad  Det skulle vara en liten smiley med i förra inlägget, men den vägrade "fastna". Så här kommer den i efterskott.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.