Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 2927 ggr
[Göteborgaren]
6/24/14, 8:33 PM

Färja till Finland

Ja vilken färjebolag använder ni av när ni åker över till Åland/Finland?

Annons:
KickiG
6/24/14, 9:57 PM
#1

Jag brukar använda Viking Line, trivs bättre där än på Tallink-Silja.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ALPHIRA
6/25/14, 2:02 AM
#2

Beror på…om man ska på en kryssning (enbart nöje!!) eller åka reguljärt fram och tillbaka med bilen (nöje??).

KPD
6/25/14, 4:44 AM
#3

När jag ska till Finland, brukar jag flyga, men om jag skulle åka båt, valde jag Viking Line. Fartygen vet jag inget om, men Vikings terminaler ligger bättre till för mig. 

I Stockholm får man dessutom se staden från sjösidan med Viking, medan Silja lägger till i Värtahamnen några km från centrum.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
6/25/14, 6:44 AM
#4

Svägerskan min hälsar att om man reser med barn så har Silja bättre lekutrymmen och lekutbud för de mindre, i synnerhet sommartid.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Jimmy.L]
6/25/14, 8:55 AM
#5

Väljer Viking, bättre mat ombord.

[NeferNefer]
6/25/14, 11:10 AM
#6

Jag har i hela mitt liv åkt med Silja, men efter att Siljas personaldirektör gick ut i media och sa att kvinnor som blir våldtagna ombord har ett eget ansvar för det inträffade är jag inte speciellt förtjust i det bolaget längre.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnor-maste-tanka-pa-hur-de-dricker/

Så hädanefter blir det Viking Line för min del. Inte för att jag dricker alkohol, för det gör jag inte, utan för att det aldrig är en kvinnas fel att hon blir våldtagen, och att gå ut och säga så där i media är ofattbart dumt.

Annons:
KPD
6/25/14, 11:53 AM
#7

#6 Jag tycker, att uttalande är övertolkat. Det är inte tillåtet att gå in i mitt hem och ta saker, men jag låser ändå dörren, när jag går hemifrån. Det är inte tillåtet att ta värdesaker ur min bil, men jag lämnar dem ändå inte där. Det är inte tillåtet att råna mig, men jag tänker mig ändå för - särskilt på resor - för att inte utsätta mig för onödiga risker. 

Dagligen vidtar vi olika försiktighetsåtgärder, när vi känner till olika risker. I den bästa av världar skulle jag inte behöva låsa dörren, och i den bästa av världar skulle kvinnor inte bli våldtagna. Tyvärr är det inte så. 

Jag dricker gärna ett glas vin och något gott till kaffet, men dricker man för mycket, försätter man sig frivilligt i en viss grad av hjälplöshet. För såväl män som kvinnor ökar det risken att bli utsatt för brott, vare sig det gäller rån eller våldtäkt. När ett brott begås, är det alltid förövarens fel, men det betyder inte, att man inte själv bör fundera över vilka risker man utsätter sig för.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Göteborgaren]
6/25/14, 1:25 PM
#8

#2 Både nöjeskryssning och enkelväg över tänkte jag på.

ALPHIRA
6/25/14, 5:56 PM
#9

Om man nöjeskryssar skulle jag kolla på utbudet av nöjet, orkestrar/artister. Eller vad restaurangsidan kan erbjuda.

Silja Line har en TV i samtliga hytter vilket jag tycker är bra, jag är inte ute i vimlet särskilt mycket, inte alls egentligen nu på äldre dar. Viking Line har TV bara i dom dyraste hytterna.

Vad gäller maten så vi har fått bra/dålig mat både på Silja och Viking. Beror ibland vem som jobbar och lagar maten.

Om man vill hamstra lite extra sprit/cigaretter/snus så ser dom "mellan fingrarna" på Silja. Vi visar aldrig någon biljett, det frågar dom inte heller utan vill bara sälja. (Kassapersonal får bonus för försäljningen.)

[Jimmy.L]
6/25/14, 6:27 PM
#10

Jag åker inte för tv:s skull i hytten för ung för att sitta där 🙂. Provade Silja en gång deras frukost buffé var ingen vidare med äggröra som såg ut som urin som rann vet att många tycker deras frukost buffé är dyr med. Men det är som du säger #9 det kan skilja sig mycket hur maten smakar beroende på vem som jobbar, fast jag är nöjd dom gånger jag åkt med Viking får ge en reserapport när jag åker med M/S  Mariella om ca 12 dagar hur maten var.  Ska jag handla sprit och öl blir det med Eckerö linjen enklare att få hem biran.

[Göteborgaren]
6/25/14, 7:45 PM
#11

Jag o tjejen åkte med Silja Symphony i våras en trevlig båt enda minus var biffen på Bistro Maxime som var något seg. Annars höll maten bra klass.

ALPHIRA
6/25/14, 9:53 PM
#12

Vad gäller maten så tycker jag att man ska klaga på en gång om man beställt något på á la carte-sidan eller i cafeterian/pizzerian eller liknande. Om biffen är seg eller maten är kall. Dom ber om ursäkt och rättar till det.

Det kanske är lite svårare att klaga på buffén men det går också. 

Jag har lärt mig att klaga på äldre dar…(min man skäms när jag klagar 😞) men jag gör det. Dumt att betala för något man inte är nöjd med. För övrigt är prisnivån alldeles för hög.

Kul med Mariellas reserapport, Jimmy.L.

[Göteborgaren]
6/26/14, 10:07 AM
#13

Klagade när jag började äta. Jag ville ha den medium stekt men jag fick den genomstekt. Fick en ny som nästan den med var genomstek. Men allt annat var bra ombord.

Annons:
[tk1971]
6/28/14, 2:19 PM
#14

Jag väljer den som för tillfället råkar ha de bästa erbjudandena. Fast det är inte ofta jag åker de där båtarna.

Upp till toppen
Annons: