Annons:
Etikettdagens
Läst 1302 ggr
Magi-cat
2014-06-20 08:00

Trevlig midsommar!

Vi på sajten vill önska er alla en riktigt fin midsommar! Sommar och sol och allt som hör till! ☀️🌺

Så här gör man en midsommarkrans:

http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Inne/Buketter-och-Snittblommor/Ovriga/Bind-Din-Egen-Midsommarkrans/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-06-20 08:04
#1

På Radio X3M spelar man önskemusik natten lång.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/03/vi-sander-din-musik-hela-midsommarnatten

På bilden syns också en midsommarbrasa. Det är visst vanligt i Finland, inte här i Sverige. Fin tradition, sommarkvällarna är inte alltid varma…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-06-20 08:30
#2

Glad midsommar till alla även från mig!

På finska heter midsommar brasan juhannuskokko, och åtminstone i södra Finland pratar man på svenska om kokkobrasa eller kokkon (uttalas kåkkå). Och jag gillar traditionen, dels blir man av med en massa brännbart skräp, och dels - som Magi-cat säger - det hjälper till att hålla en varm. Ute i Borgå skärgård där jag firat en hel del midsomrar hade man två "tävlingar" vad gäller brasorna. Ena var vem som hade den största brasan - vilket var en kort ära. Den andra var att se vems brasa brann längst. Där satt vi vid vår brasa och pratade och slängde lite mera ved på brasan ibland - samtidigt som vi spanade över vattnet mot de andra stränderna för att se vilka brasor fortfarande brann. Fina minnen. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-06-20 08:47
#3

#2 Tack för infon, Kicki! Vad trevligt det låter!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-06-20 13:43
#4

Glad midsommar alla goa människor här inne. 🤗

TjockaBerta
2014-06-20 18:51
#5

Fick nyss skrivet på näsan av en finlandssvensk att de har midsommarstång och inte kokkobrasa i de svensktalande delarna. Vi hade alltid midsommarstång hemma och sen åkte vi för att se en kokkobrasa när jag var barn. Kanske det är några år sen.

>>>Malum domesticum<<<

ALPHIRA
2014-06-20 23:58
#6

Kallt som sjutton här i Dalarna!

Siitä huolimatta hyvää Juhannusta kaikille!

Annons:
KickiG
2014-06-21 20:11
#7

#5 Tja, jag räknar mig bo i svensk-finland och vi har både midsommarstång och kokkobrasa. Men sedan har vi ju olika traditioner i olika delar av Finland överlag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-06-21 22:30
#8

#6  Inte har vi fått frossa i värmebölja här i Finland heller. Temperaturerna lär ha varit ungefär som på julafton…. 🥶

http://hbl.fi/nyheter/2014-06-21/621666/kallaste-midsommaren-pa-30-ar

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: