Dagens

Trevlig midsommar!

2014-06-20 08:00 #0 av: Magi-cat

Vi på sajten vill önska er alla en riktigt fin midsommar! Sommar och sol och allt som hör till! SolBlomma

Så här gör man en midsommarkrans:

http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Inne/Buketter-och-Snittblommor/Ovriga/Bind-Din-Egen-Midsommarkrans/

Hjärta"Live now! Make now always the most precious time. Now will never come again." (Picard)

Anmäl
2014-06-20 08:04 #1 av: Magi-cat

På Radio X3M spelar man önskemusik natten lång.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/03/vi-sander-din-musik-hela-midsommarnatten

På bilden syns också en midsommarbrasa. Det är visst vanligt i Finland, inte här i Sverige. Fin tradition, sommarkvällarna är inte alltid varma...

Hjärta"Live now! Make now always the most precious time. Now will never come again." (Picard)

Anmäl
2014-06-20 08:30 #2 av: KickiG

Glad midsommar till alla även från mig!

På finska heter midsommar brasan juhannuskokko, och åtminstone i södra Finland pratar man på svenska om kokkobrasa eller kokkon (uttalas kåkkå). Och jag gillar traditionen, dels blir man av med en massa brännbart skräp, och dels - som Magi-cat säger - det hjälper till att hålla en varm. Ute i Borgå skärgård där jag firat en hel del midsomrar hade man två "tävlingar" vad gäller brasorna. Ena var vem som hade den största brasan - vilket var en kort ära. Den andra var att se vems brasa brann längst. Där satt vi vid vår brasa och pratade och slängde lite mera ved på brasan ibland - samtidigt som vi spanade över vattnet mot de andra stränderna för att se vilka brasor fortfarande brann. Fina minnen. Glad

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-06-20 08:47 #3 av: Magi-cat

#2 Tack för infon, Kicki! Vad trevligt det låter!

Anmäl
2014-06-20 13:43 #4 av: [JeanetteK]

Glad midsommar alla goa människor här inne. Kramas

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-06-20 18:51 #5 av: TjockaBerta

Fick nyss skrivet på näsan av en finlandssvensk att de har midsommarstång och inte kokkobrasa i de svensktalande delarna.

Vi hade alltid midsommarstång hemma och sen åkte vi för att se en kokkobrasa när jag var barn.

Kanske det är några år sen.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2014-06-20 23:58 #6 av: ALPHIRA

Kallt som sjutton här i Dalarna!

Siitä huolimatta hyvää Juhannusta kaikille!

Anmäl
2014-06-21 20:11 #7 av: KickiG

#5 Tja, jag räknar mig bo i svensk-finland och vi har både midsommarstång och kokkobrasa. Men sedan har vi ju olika traditioner i olika delar av Finland överlag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.