Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 2383 ggr
Magi-cat
5/29/14, 2:59 PM

Skolavslutningsdags!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar det bli dags för skolavslutningar igen! Ett lååångt härligt sommarlov väntar. Traditioner diskuteras och omvärderas.

I Finland kommer den välkända skolavslutningspsalmen "Den blomstertid" att sjungas och spelas, även om man naturligtvis inte är omedvetna om debatten runt de religiösa inslagen.

Men:

"– Vi står inför verkligt stora utmaningar. Inlärningsresultaten försämras, finansieringsbasen vittrar sönder och eleverna trivs inte längre i skolan. Jag tycker att man nu fastnat vid oväsentligheter. En sådan här enskild Den blomstertid-debatt känns väldigt trivial, säger Pitkälä. "

http://hbl.fi/nyheter/2014-05-29/613056/den-blomstertid-ska-fa-ljuda-fritt

Hur firar ni skolavslutning i Finland? Går man till kyrkan? Vilka sånger sjunger man? Känslor och planer?🙂

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/30/14, 8:14 PM
#1

Lite kuriosa:

Den finlandssvenska studentmössan kostar mer än den finska! De är alltså lite olika i formen med den svenska lyran något större än den finska, t.ex.

Tradition det också, från långt tillbaka när man visade grupptillhörighet med mössan…

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/30/darfor-betalar-du-mer-den-vita-mossan

Hade jag ingen aning om…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
5/30/14, 9:10 PM
#2

Att de kostade olika mycket visste jag inte, men nog att de ser olika ut. Och de ser olika ut inuti också. De finska studentmössorna har vit-blå randigt foder, de finlandssvenska i södra Finland vit-blå-gul randigt foder och de finlandssvenska Österbottniska mössorna har röd-gul randigt foder.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
5/31/14, 6:00 PM
#3

Intressant att läsa om de finska student traditionerna. Du hittar mycket intressanta artiklar Magi.

[JeanetteK]
6/1/14, 7:54 PM
#4

Håller med T-Johan. Många intressanta artiklar. Hade ingen aning om att det var skillnad på mössorna. Här där vi bor firas avslutningen i kyrkan. Tycker att det är jättefint! Kyrkan är prydd med blommor och alla får plats. Den dagen spelar religion inte så stor roll för det är en gemensam fest. Oavsett tro. Jag vet att det inte är så överallt. Men jag är glad att det funkar här!

[T-Johan]
6/1/14, 8:25 PM
#5

I vuxenskolan så har vi frivilligt deltagande. På höst terminen brukar SFI lärarna ordna "dans runt granen" och på vårterminen dans kring midsommar stången. Buddisterna brukar hänga på. Muslimerna brukar bara stå och se på när de andra far runt och härmar grodor och annat. Sen har jag ett klassrum utan julpynt. Ett icke religiöst avslut. Då är det blandad kompott av religioner, muslimer, budister, Jehovas Vittnen och ateister. Människor är olika även inom t.ex. islam, djupt troende och mer sekulariserade.

KickiG
6/1/14, 9:44 PM
#6

När jag gick i skolan för länge sedan (skrev studenten 1995) så var avslutningen i årskurs 1-6 något som firades i skolans festsal med program och föräldrar närvarande. Högstadiet och gymnasiets första och andra klass så var avslutningen väldigt odramatisk, man gick till skolan, fick betyget, sa trevlig sommar och så for man hem. Studenten var ju sedan förstås ett festligare tillfälle, också den i skolans festsal.

Men nu har jag faktiskt ingen aning om hur det är i dagens läge, har inga egna barn, och faktiskt inte ens tänkt på att fråga. 

Som kuriosa kan nämnas att jag faktiskt på lördagen var och gratulerade min 67-åriga pappa som fick sitt examensbetyg från skolan. Han blev trött på att sita hemma och glo när han blev pensionär, så han passade på att utbilda sig till smed. Äldst på klassen, behöver jag nämna det? 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
6/1/14, 9:47 PM
#7

#6 Vad bra gjort av din pappa! 😎 Ett föredöme, att förverkliga sina drömmar så där när man blivit pensionär…

Tack allihop, för era trevliga berättelser! 🙂🌺🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
6/1/14, 9:54 PM
#8

#7 Jag var lite ung när jag satte mig på skolbänken igen som 35-åring. Både mamma och morbror väntade tills de var ca 50 år med att vidareutbilda sig (mamma) och helt byta yrke (morbror). Jag tycker det är så man ska göra, trivs man inte eller vill utmana sig lite är det ju bara att ta tjuren vid hornen, istället för att sitta hemma och gnälla. 

Morbror jobbade som murare i 15 år heltid efter att han blev klar, och hoppar fortfarande in ibland på kortare jobb fast han är en bit över 70 i dag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
6/2/14, 8:06 AM
#9

#5 Intressant med detta konglomerat av alla olika tänkesätt och religioner!

Nytt, piggt och friskt i bästa fall. Och visst är alla olika även inom religionerna!

Här är det kramkalas, muslimer och alla blandat, män och kvinnor, unga och äldre…Kyrka för de som vill, gemensam avslutning utomhus, utan religion och psalmosång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/8/14, 6:31 AM
#10

Det är aldrig försent att vidareutbilda sig.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[T-Johan]
6/8/14, 9:04 AM
#11

Finns det inget forum för oss som vill lära oss släktforska?

Farwuq
6/8/14, 10:19 AM
#12

Lite åt det håller finns här:

http://proveniens.ifokus.se/

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[T-Johan]
6/8/14, 5:48 PM
#13

#9 Det måste nog vara sekulariserade muslimer Du talar om eller en liten grupp. På vår skola är det svårt att få kvinnliga muslimer att ta oss svenska manliga lärare i hand och tacka eller hälsa. Manliga muslimer sätter sig på tvären när dom blir undervisade av kvinnliga lärare, kristna som dom ser det dessutom. Men till mig är dom välkomna, ett icke religiöst, kulturellt neutralt, (om det nu går), skolavslut. Det är intressant att notera att när de manliga muslimerna som är aktiva i fredagsbönen är med beter sig de övriga muslimerna annorlunda än när det bara är tex kvinnor med. På en del matte lektioner har jag särat på kvinnliga och manliga muslimer. Kvinnorna lär sig bättre och snabbare utan sina män i samma rum. Kvinnorna har bättre resultat på proven än deras män. Men detta skulle jag kunna berätta mycket. Men nu tillbaka till skolavslutningen. På torsdag är jag bjuden på studentskiva, gitarr medtages för säkerhets skull. Pappan spelar bas så det kan säkert bli lite dansmusik.

Annons:
Magi-cat
6/8/14, 9:44 PM
#14

#13 Intressant det du berättar! 🌺

Det är möjligt att "mina" muslimer är ovanligt sekulariserade. Eller så är de ovanligt angelägna att smälta in.

Ha så kul på studentskivan! 🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: