Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1984 ggr
Magi-cat
2014-05-20 08:45

Sommar-tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det verkar som om sommaren är här! Semesterplaneringar i full gång…

Vad ska ni göra i sommar? Har ni några semestertips? (Gärna relaterat till sajten.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-05-20 08:47
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-30 09:12
#2

Någon som har några sommarplaner? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-05-30 09:56
#3

Tyvärr blir det ingen sommarresa till Finland för min del. Ska till min mamma på Gotland en vecka, annars har jag inga planer. Min bror däremot ska åka på fiskesemester uppe i norra Finland. Minns inte riktigt var han skulle men det var strax innanför gränsen Sverige-Finland. De brukar åka ditupp och det är magiska bilder han visar därifrån. Mycket mygg dock!

[Jimmy.L]
2014-05-30 19:13
#4

Åker på kryssning till Helsingfors början av juli.

KickiG
2014-05-30 21:07
#5

Jag jobbar hela sommaren, så det blir nog att vara hemma mest hela tiden. Ska se om jag hinner med någon veckoslutsresa lite nu och då. Till Lovisa ska jag i alla fall, men det är ju inte så exotiskt eftersom det bara är 30-40 minuters bilväg härifrån. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-06-01 21:48
#6

Åker nog en sväng till Finland. 🙂

Skulle gärna se Tove Jansson-utställningen, men kommer nog inte åt det hållet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-06-01 21:51
#7

Googlade lite på "semestertips Finland". Såg att vår sajt kom med. 👍

Här är några bra tips för familjer och för den delen alla resenärer i Finland:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/semestertips-fantastiska-finland-foer-familjer-433746


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-06-01 22:00
#8

Det är även möjligt att besöka Tove Janssons sommarställe Klovharun i Borgå skärgård. Under två veckor ordas det guidade turer där, i övrigt är ön stängd för allmänheten.

http://www.pellinge.net/phf/klovharun.htm

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Niini
2014-06-03 08:16
#9

Man kan ju komma till Vasa och se skrotkossan ;)

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/29356

Magi-cat
2014-06-03 08:17
#10

Haha, ett skämt, väl? 😃

Blir nog en snackis, skrotkossan…Bra med återvinning förstås…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-06-03 08:23
#11

#9 Det var ju riktigt fin! Vilket jobb!

[Jimmy.L]
2014-06-03 08:26
#12

Tänkte ta båten över till Sveaborg i Helsingfors. Vad mer hinner man under en dag i den finska huvudstaden?

KickiG
2014-06-03 08:36
#13

#12 Gör man Sveaborg ordentligt, hinner man med Sveaborg :) Till Sveaborg rekommenderar jag bekväma skor och en vindtät jacka. Och solskyddskräm. Där finns även museer, caféer med sanslöst dyra priser och restauranger som inte är så billiga de heller. Picknick är underbart, det finns även en liten mataffär på ön om man vill handla något ätbart där.

Jag var nyligen med några kompisar och deras barn på Sveaborg "lite snabbt" och det blev 5 timmar. Ungarna älskade att utforska fästningen, de rusade upp och ner längs kullar som bergsgetter och ilade in och ut ur tunnlar som små kaniner.

Vill man se mera av staden på kortare tid, så rekommenderar jag t ex Hop-on Hop-off bussarna. I övrigt beror det förstås på vad du är intresserad av.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-06-03 08:40
#14

Lite OT… måste säga att bilden i #0 är otroligt vacker! Har suttit och tittat länge nu och drömt mig dit. Tänk att sitta i en båt där och meta eller bara guppa fram! Mycket fint Magi-cat.

#12 Berätta gärna hur du haft det sen. Skulle gärna åka till Sveaborg. Har inte varit i Helsingfors mer än på flygplatsen än.

#13 Dom bussarna har jag hört mycket gott om! En väninna till mig hann med mycket i Helsingfors tack vare dom! 👍

KickiG
2014-06-03 08:41
#15

Plåtkorna stod i min grannkommun tidigare, i Sibbo. Men de var så dyra att Sibbo kommun inte hade råd att köpa dem, så de flyttade till Vasa i stället. 

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/08/sibbo-vill-kopa-platkor

Miina Äkkijyrkkä, konstnären bakom kossorna, är lite av en kändis. Hon har även designat ett tyg för Marimekko. Hennes hemsida är tyvärr bara på finska, men där finns bilder på flera av hennes arbeten. Metalli = metall, pronssi = brons och piirustukset = ritningar/teckningar.

http://www.akkijyrkka.com/tyot/

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Jimmy.L]
2014-06-03 08:43
#16

#13 Tack misstänkte att det är lite av en turistfälla även om det finns mycket att se på ön. Vi funderar även på krigsmuseet (Sotamuseo) som plan B beroende på vädret.

[Jimmy.L]
2014-06-03 08:45
#17

Ska säga det med att det är militärhistoria vi är ute efter att se och uppleva.

KickiG
2014-06-03 08:58
#18

#17 Krigsmuseet finns på Elisabetsgatan 1, inte så himla långt från Salutorget där Sveaborgs-färjan avgår, så med lite tur så hinner ni med båda två :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Jimmy.L]
2014-06-03 09:02
#19

#18 Jo, vi har kollat in kartor på Google och läst på lite om prisuppgifter för färja och museum.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Göteborgaren]
2014-06-22 15:33
#21

Räknas fotboll på Åland? Ska dit om 3 veckor och spela.

ALPHIRA
2014-06-22 20:04
#22

Lite OT här mitt i allting:

Ni som åker ofta till Finland med bilen under sommaren kan inte ha kunnat missa en intervjuare som frågar väntande biltrafikanter om vilka turistmål dom har besökt under semestern. I Åbo hamn i alla fall finns dom nästan alltid där, intervjuarna.

Tio år i rad har jag svarat: Kyrkogården (finns inte med i deras lista över sevärdheter, det blir sk "annat".

Jag är en ganska trist typ.

Magi-cat
2014-08-13 09:24
#23

Fler tips så här mot slutet av sommaren?

#22 ALPHIRA, vi missade tyvärr intervjuaren! Jag bespetsade mig på att säga kyrkogården med oskyldig min, men icke…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: