Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 2020 ggr
Magi-cat
2014-04-10 09:09

Vågar ni åka på kryssning?

Såg ni Kalla Fakta-programmet om kryssningarna och våldet på färjorna?

Det som väckt mest upprörda känslor i sociala medier är Tallink-chefens uttalande om att kvinnorna måste tänka sig för hur mycket de dricker…Måste inte männen det? Eller har inte rederiet något ansvar för alkoholhanteringen ombord? (De vill så klart sälja…)

Har det gått för långt med partyfärjorna? Avskräcker det här barnfamiljer från att nöjesresa? Affärsfolk från arbetsresor? Pensionärer från shoppingturer?

Vågar ni resa med färjorna?

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/09/valdtakter-ombord-pa-partyfarjor-vacker-debatt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Thiah]
2014-04-10 10:11
#1

Jag vågar nog åka färja, aldrig stött på några problem vare sig jag har åkt själv eller tillsammans med någon. Åker alltid viking. 

Men såklart att de skulle kunna vara mera restrektiva med att servera fyllisar och ha mera koll på stökiga personer. Jag befinner mig sällan i dansdelen/disco delen senare på kvällen men de gånger jag varit där så finns ingen vaktpersonal alls bara någon i baren och någon som hämtar tomma glas.

mimåne
2014-04-10 20:03
#2

Det har aldrig varit några problem de alla gånger man åkt med dessa båtar så inte kommer det hindra mig framöver heller. Otrevligheter kan hända var som helst och med den rädslan skulle man väl inte gå ut alls.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[T-Johan]
2014-04-10 20:31
#3

Vi diskutera det i eftermiddags om hur vi tar oss till Finland nästa gång. I en "lönehelg" åker vi inte. Kanske mitt i vardagen. Men flyget är ett mer tilltalande alternativ, även om det kostar. Vi ska kolla upp flyg till Åbo.

KickiG
2014-04-10 21:23
#4

Jag har åkt mycket fram och tillbaka över pölen med båt, och aldrig har det varit något större problem. Någon berusad kille ibland som försökt ragga upp, men fattat före jag har behövt ta av silkeshandskarna.

Men jag reser för att resa, inte för att parta. Det kan bli en eller två öl i baren, kanske en sväng och lyssna på karaoke. För det mesta är det en räkmacka och sedan tidigt i säng med en god bok som gäller. Gillar båtar, sover som ett oskyldigt barn ombord. 

Jag kommer att våga åka även i fortsättningen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
2014-04-11 07:09
#5

Kolla lite på priser Stockholm - Åbo ToR med flyg. Ca 2000 +-500 kr. Annars trivs jag med livet på en båt. Det är något med trivseln på båtar jag inte kan beskriva.

Magi-cat
2014-04-11 09:46
#6

#5 Billigare att flyga till London…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-04-11 09:50
#7

Jag brukar åka färjan till Finland, för förflyttning för något nöje är det inte. Tycker det har blivit bråkigare och stimmigare de senaste åren. Har man en lång bilresa framför sig nästa dag så vill man gärna sova…😴
Och så är det sjösjukan, 🤢, men den kan ju ingen hjälpa. 😃

Nä, det går nog ganska bra faktiskt, det har inte varit några större problem med varken det ena eller det andra.

Men om det händer så mycket som det sägs så är det naturligtvis allvarligt. Inte för inte finns det lagar runt alkoholförsäljning i land och de borde väl gälla även till sjöss?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-04-11 22:45
#8

#5 Det brukar bli billigare att flyga till Helsingfors och ta tåg/buss till Åbo. Fast man får räkna med längre restid då förstås.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2014-04-12 09:29
#9

Jag åkte på en del party-kryssningar som ung. Inbillar mig att det var "snällare"då för 20-25 år sen… Skulle inte velat att min dotter (om jag haft en) ) skulle åka på motsvarande idag. Tror det är lätt att råka illa ut.

TjockaBerta
2014-04-12 19:17
#10

Själv är jag inte rädd att åka men jag har svårt att se att det skulle vara ett nöje. Efter att ha pendlat mellan Sverige och Finland de första 20 åren av mitt liv åker jag båt för att transportera mig.

>>>Malum domesticum<<<

[T-Johan]
2014-04-12 19:51
#11

Man ska inte ta några risker i onödan. Jag mår dåligt av att vara bland människor som inte visar andra hänsyn och respekt. Våldet drabbar inte bara färjetrafiken och idrotts evenemang. I vår stad har vi "lönehelger". Det är alltid misshandel, våldtäkter och överfall. Då vet man att man ska hålla sig hemma.

Upp till toppen
Annons: