Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 797 ggr
Magi-cat
3/16/14, 8:01 AM

Jämföra svensk- finsktalande?

Avknoppning av annan tråd

Kom gärna på en bättre rubrik, och fortsätt diskussionen här:

Avatar för KPD

2014-03-15 22:36#14 av KPD 

Jag hörde en gång (möjligen i vetenskapsprogrammet "Språket i SR P1") att i jämförbara arbeten i Finland, var arbetsplatsolyckor vanligare på finskspråkiga arbetsplatser än på svenskspråkiga.

Medarbetare på Buss & spårvagn iFokus och Tåg ifokus

0Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för KickiG

2014-03-16 07:50#15 av KickiG 

#14 Med jämna mellanrum ploppar det upp undersökningar som visar att finlandssvenskar är rikare, har bättre utbildning, lever längre osv osv och vad detta kan bero på. Men det är nästan värt en egen tråd :) Det är nog aldrig riktigt så enkelt som undersökningar vill låta påskina.

"Det finns lögn, förbannad lögn och statistik." Benjamin Disraeli

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
3/16/14, 8:15 AM
#1

Nu skulle det bara gälla att försöka hitta någon av alla de där undersökningarna… Ska ta mig en liten google-stund senare idag.

Men så där i korthet brukar de komma fram till att vi finlandssvenskar lever längre, har bättre jobb, bättre utbildning, mera pengar och är överlag lyckligare. Ibland får jag känslan av att det bara ger mer fyr i elden vad gäller "svenskatalande bättre folk". 

Jag känner korkade, fattiga, outbildade och sjukliga finlandssvenskar. Inte äger vi alla båt och vik och har en pappa som är rik. 

Men samtidigt så ger det en intressant frågeställning. Om den lilla 5 % vi är faktiskt procentuellt har det bättre ställt, vad beror det på ? Teorier som jag har hört framkastas är att finlandssvenskar har ett bättre socialt nätverk. Att minoriteten satsar på utbildning och språk, och därför kan klättra högre upp i den sociala skalan. Har vi kanske en genetisk skillnad? Har vi på grund av århundrandens finlandssvensk inavel klarat oss undan gener som ger de klassiska finska folksjukdomarna?

Jag tycker det är spännande, taget i beaktande hur lite folkgrupp vi finländare, både finnar och finlandssvenskar, faktiskt är!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
3/17/14, 1:56 AM
#2

#14 Det är nog en annan fråga än den jag först tog upp. Det intressanta med undersökningen om arbetsplatsolyckor var just att skillnaderna fanns under i övrigt jämförbara förhållanden. Det var inte några sociala skillnader som låg bakom, utan teorin, om jag minns rätt, var att det hade att göra med språkstrukturen.

Sedan diskuteras ibland sociala skillnader, men det är en annan fråga. Jag antar, att finlandssvenskarna i Österbotten är ett tvärsnitt av befolkningen, och så är det sannolikt till stor del i södra Finland också. Det går dock inte att förneka, att svensktalande fortfarande är överrepresenterade i vissa sammanhang. Finlands adel är till största delen svensktalande, och den finländska adelskalendern skrivs på svenska. Helsingfors Börsklubb, en herrklubb i Helsingfors, har cirka 60 % finsktalande och 40 % svensktalande ledamöter.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
3/17/14, 7:41 AM
#3

#2 Hur menar du med språkstrukturen? Att grammatiken påverkar olycksbenegänhet? Lite tillspetsat alltså.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/17/14, 7:48 AM
#4

Jag plockar bara fragment av vad jag hört och läst under årens lopp, mina kommentarer lutar sig inte på något fakta jag kan hänvisa till. Men jag tycker att hela konceptet, att ett modersmål, kan påverka så många olika saker är väldigt intressant. Vad ligger bakom det?

Sociala nätverk? Språket i sig själv? Kulturell bakgrund? Genetik? 

Om skillnaden finns mellan finsk- och svensktalande i Finland, finns en liknande skillnad mellan svenskspråkiga i Finland och svenskspråkiga i Sverige? Mellan sverigefinnar och "ursvenskar"?

Jag har svårt att tro att det bara finns en orsak, det borde finnas flera saker som spelar in. Men vilka?

Och jag ber om ursäkt KPD för att jag missförstod dig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
3/17/14, 10:03 AM
#5

#3-4 Jag har googlat för att försöka hitta undersökningen, men än har jag inte lyckats hitta den.

Kanske kan danska barns språkutveckling ses som en parallell till detta. Under en tid, när de börjar lära sig tala, är de ungefär sex månader efter barn i jämförbara miljöer i grannländerna, men det rättar till sig, och redan före skolåldern är de på samma nivå som andra. Förklaringen lär vara den danska fonetiken, som gör det svårare att uppfatta olikheter.

Vad som är orsaken till skillnaderna i Finland vet jag inte, men jag hoppas hitta något om det.

Ingen fara om du missförstod mig. Då kanske jag inte var tydlig. Skribenten har alltid ett ansvar för hur en text kan uppfattas.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: