Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 6046 ggr
Magi-cat
2014-03-05 20:13

Husbondsvimpel?

Hittade denna notis hos svenska.yle.

En finlandssvensk husbondsvimpel i blått, vitt och gult retade några ryska besökare då de trodde den innebar ett ställningstagande för Ukraina. Missförståndet reddes ut.

Viktigt det där med flaggor och färger ibland….

Men vad är en husbondsvimpel?? 🤔

edit: http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/05/finlandssvensk-vimpel-irriterade-ryssar-pa-hotell-i-pyttis


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niini
2014-03-05 20:58
#1

Här i Vasatrakten används de väldigt ofta på villorna för att indikera att man var på villan (sommarstugan dvs). När man kommer ut hissar man  vimpeln som vi kallar det och ner igen när man åker hem :)

Niini
2014-03-05 21:02
#2

"I Finland förekommer så kallade husbondsvimplar i regionala färger, vilka hålls hissade när husets ägare är hemma." Hämtat från wikipedia. Dock fick jag inte alls färgerna att stämma?!

Magi-cat
2014-03-05 21:03
#3

Aha! Tack! 🙂

Jag har bara sett de där gulröda vimplarna, men det är tydligen inte samma sak. Och så hade jag inte hört den benämningen tidigare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
2014-03-05 22:10
#4

Det är precis de gulröda jag menar :) De svenskspråkiga runtom vår villa har dem och de som är finskspråkiga har vit/blå istället, därav fick jag det inte alls att stämma överens med färgerna/förklaringen till dem som wikipedia hade. Förståss har de tjatat i skolan i 5+ år att wikipedia inte är en tillförlitlig källa så vi kan ignorera biten med färg/förklaring ;)

KickiG
2014-03-06 06:51
#5

Alla vimplarna som syns på wikipedialänken är godkända vimplar i Finland. Som det står i texten ska man hissa den vimpel i flaggstången som husbonden härstammar från. Vimpeln skall vara i topp då husbonden är hemma, och halas då han är borta. Gäller alltså alla hus enligt gammal sed, inte bara sommarvillor. I dags läge är vimpeln i stort sett alltid i topp, ingen verkar vilja skylta med att de är borta med tanke på inbrott antar jag.

De gulröda vimplarna ser man mest i Österbotten, eller i hus där ägaren kommer från Österbotten. Finlandssvenskar här i södra Finland verkar föredra den vit-blå-gula medan de finskspråkiga använder den vit-blåa.

Lite OT, studentmössorna i här i Södra Finland har ett foder på insidan som är vit-blå-gult om man är finlandssvensk och blå-vitt om man är finskspråkig. Har för mig att svenska österbotten åtminstone har röd-gult foder i sina?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Niini
2014-03-06 08:55
#6

Väldigt bra info KickiG och det stämmer att fodret är gul/rött här (och blå/vitt för finskspråkiga). :)

Annons:
Magi-cat
2014-03-06 08:59
#7

Aha, då  förstår jag! 🙂

Jag tycker det är kul med de där flaggorna. Då vet jag att vit-blå-gul också är svensktalande. Det verkar nog som om vimpeln alltid hänger uppe, medan flaggan (om man har en sådan) halas om någon inte är hemma.

Att språkfärgerna följer med in i studentmössan visste jag inte heller!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tapani
2014-03-06 13:43
#8

Kan det verkligen vara sant att ryssar på besök i Finland har mage att kommentera finska vimplar, med utgångspunkt från eventuellt ställningstagande för Ukraina? Att man i Finland överhuvudtaget skall ens behöva tillrättalägga ett missförstånd. 

Jag minns att min bror hade en röd-svart vimpel i flaggstången vid sitt sommarställe i Vehmersalmi. Karelens färger.

Magi-cat
2014-03-06 14:05
#9

#8 Ja, det kan man undra. Såvida de inte var på officiellt besök och tog det som ett utpekande. Eller nåt sånt. Känsligt i alla fall, tydligen.

Där ser man vad det betyder med flaggor och färger, i idrott och politik…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-03-06 14:15
#10

ser att jag gjorde min vanliga tabbe och glömde länka :-) Det är rättat nu: http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/05/finlandssvensk-vimpel-irriterade-ryssar-pa-hotell-i-pyttis

Det var tydligen på ett hotell.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tapani
2014-03-07 00:13
#11

Jag skall inte föra någon politisk debatt i denna tråd. Kunde bara inte förstå att man som hotellgäster i ett grannland kan tolka små oskyldiga stugvimplar som politiska ställningstagande. Tur att det inte var den 1 maj när studenterna viftar med sina mössor. 🥳Vilken massdemonstration det skulle kunnat uppfattas som.

Har ingen flaggstång bara en hållare för små fasadflaggor - har en svensk och en finsk. Beroende av händelse i Finland eller Sverige flaggar jag ibland. Grannarna tycker det är kul. Önskar jag hade en karelsk också och gärna också en från Savolax.

Upp till toppen
Annons: