Annons:
Etikettermatdryck
Läst 3205 ggr
Magi-cat
3/2/14, 8:44 AM

Mandelmassa eller sylt i temlorna?

Fastlagsbullar, heter det i Finland. Dessa omtyckta bullar har funnits sedan 1200-talet.
I Finland går diskussionen het: ska fyllningen vara sylt eller mandelmassa? (Kanske började man fylla dem med sylt när alla inte hade råd med mandelmassa?)
Och ska man kunna köpa dem hela året eller bara inför påsk som traditionen bjuder?

En viss språkförbistring finns mellan Sverige och svenskfinland beträffande ordet "semla". 🙂 Frågar man i Sverige efter en semla med ost och skinka t.ex. får man antagligen undrande blickar! (I svenskfinland är "semla" = fralla!)

Läs mer i länken:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/01/sune-bergstrom-mandelmassa-eller-sylt

Jag hittar ingen gratisbild, tillåten enligt upphovsrättslagen, på semla. Lägg gärna in din bild från mobilen så kan du delta i iFokustävlingen också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Stallmima
3/2/14, 8:57 AM
#1

Jag föredrar att mandelmassa och grädde är blandat  mmmmmmmm

Marinas Mix
3/2/14, 9:04 AM
#2

Föredrar när mandelmassan är blandad med grädden.
Så jag gör mina egna temlor, så jag får det som jag vill.
Fast häromveckan var jag lite lat och de hade en temla med kort datum till nedsatt pris, så jag köpte den, men hu vilken besvikelse, för den innehöll inte alls mandelmassa utan vaniljkräm🤢

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Magi-cat
3/2/14, 9:12 AM
#3

#2 Mmmm vad gott…med egna semlor….Vaniljkräm - nä tack….😐

#1 Gottgott…är det din egen bild? I så fall kan du delta i tävlingen! (Man får bara lägga in egna bilder eller tillåtna gratisbilder, upphovsrättslagen, du vet…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stallmima
3/2/14, 9:18 AM
#4

#3 Nä inte egen bild, hittade på nätet  😛  (jag behöver inte delta i någon tävling så du kan förbise denna bild)

Niini
3/2/14, 9:22 AM
#5

Det ska vara sylt och det ska vara från Malax bageri! 🤤

Magi-cat
3/2/14, 9:24 AM
#6

#5 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mimåne
3/2/14, 12:14 PM
#7

Sylt gillar vi här!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickiG
3/2/14, 12:25 PM
#8

Mandelmassa och grädde! Inte blandat dock. Och föräldrarna och brorsan äter alltid Het vägg. 

Het vägg (ingen aning varifrån det knäppa namnet kommer) är när man lägger fastlagsbullan i en djup tallrik, och sedan häller man het mjölk i tallriken. Därefter så ska man lyfta av locket från bullan och försiktigt försiktigt ösa den varma mjölken ner i bullan med hjälp av en sked. Det får inte gå för fort, för då är det risk att grädden börjar smälta. Och så när bullan börjar vara mjuk så är det bara att börja äta med skeden. Man kan fukta den lite till allt eftersom man äter.

Jag är dock ingen vän av mjölk och allra minst varm mjölk, så jag brukar undvika denna delikatess.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

mimåne
3/2/14, 12:34 PM
#9

#8 Det var något nytt! Aldrig hört talas om förut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Magi-cat
3/2/14, 12:36 PM
#10

Hetvägg är ett gammalt ord och det äldre sättet att äta sin semla.

http://www.semlor.nu/hetvagg-1340175


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mimåne
3/2/14, 12:39 PM
#11

👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tapani
3/3/14, 6:58 AM
#12

Tyvärr är inte Semla ett skyddat namn, men borde vara det, enligt min mening. Vetebulle, mandelmassa, vispgrädde och florsocker är ingredienserna i Semlor. Sylt, vaniljkräm eller annat innehåll må man gärna ha men kalla det inte för Semla.

Har sett kanelbulle som bas istället för vetebulle - nästan blasfemiskt. Lika illa som att lägga mandelmassa i karelska piroger, eller toppa med ris-ala-Malta, istället för äggsmör.🤓😉😈

Magi-cat
3/3/14, 8:47 AM
#13

#12 😃👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
3/3/14, 9:58 AM
#14

#12 Nu tycker ju då jag som tvättäkta finlandssvensk att en semla ska innehålla saker som skinka, ost, gurka, sallad, tomat osv. Fastlagsbullen skall däremot innehålla grädde och mandelmassa. 😉

Enligt en artikel i Iltasanomat (typ Aftonbladet) anser en knapp majoritet på 55,7 % av finländarna att fastlagsbullen skall innehålla sylt och inte mandelmassa.  http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288659692466.html

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Marinas Mix
3/3/14, 10:19 AM
#15

En liten utvikning bara. I december hade de adventlor på Maxi här i stan. Det var en lussebulle(med saffran) som de skurit toppen av och sedan fyllt som en semla.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Magi-cat
3/3/14, 10:24 AM
#16

#15 "Adventlor" duger nog bra i advent 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/3/14, 11:51 AM
#17

Min besvikelse kan inte beskrivas i ord de gånger man biter i en fastlagsbulle som visar sig innehålla sylt istället för mandelmassa. 😭

😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JeanetteK]
3/3/14, 1:23 PM
#18

Har aldrig hört talas om att det kan vara sylt i! Jag gillar mandelmassa jag. Maken äter hetvägg som beskrivs ovan.

Candy123
3/3/14, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag tycker det skall vara sylt i fastlagsbullar för jag tycker inte om mandelmassa

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Magi-cat
3/4/14, 8:57 AM
#20

Idag är det fettisdagen!

Ska ni avnjuta några semlor? 🙂

http://hogtider.wordpress.com/2014/01/28/nar-ar-semmeldagen-2014/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Marinas Mix
3/4/14, 9:29 AM
#21

ABSOLUT. Hemlagad är bäst👍

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Magi-cat
3/4/14, 9:33 AM
#22

För mig blir det nog en köpesemla.

Men hembakat är nog godast….👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
3/4/14, 10:56 AM
#23

Blev en till frukostkaffet, från ett lokalt mindre bageri. Jättegod, men lite i största laget.. ;-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

mimåne
3/4/14, 12:51 PM
#24

Ja här blir det också fastlagsbullar! Sambon har jobbat natt så tänker överraska honom med en fet bulle när han vaknar, med massa grädde!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TjockaBerta
3/4/14, 5:37 PM
#25

Vi har ätit semlor idag. Jag med varm mjölk och de andra barbariskt.😃

>>>Malum domesticum<<<

Magi-cat
3/4/14, 5:41 PM
#26

hehe…:D

Jag har faktiskt också satt i mig en semla, definitivt utan mjölk! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mimåne
3/4/14, 5:43 PM
#27

Hur kommer det sig att ni använder det svenska namnet för denna bulle i ett forum som handlar om finland? 😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Magi-cat
3/4/14, 5:45 PM
#28

öhh…hhmm….vanans makt……:-) Lite dialektalt också, många säger typ fastlagsbulle här också! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
3/4/14, 5:51 PM
#29

Har klämt i mig en fastlagsbulle (säkert 20:e för i år🤤) för en stund sen och ytterligare tre väntar i kylskåpet! Måste ju storhandla då de strax slutar säljas 😉

mimåne
3/4/14, 6:26 PM
#30

Även om jag bor i sverige skulle jag aldrig få för mig att säga "semla". Känns jätte konstigt då det är med ost och skinka hos mig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[JeanetteK]
3/4/14, 9:13 PM
#31

Maken överraskade och kom hem med semlor idag. Mycket gott!

KPD
3/22/14, 12:50 AM
#32

#27 Detta är ett svenskt forum om Finland. Här skriver såväl rikssvenskar som finlandssvenskar. Därför kommer språkbruket att variera mellan olika skribenter.

Jag är född och uppväxt i Stockholm. Båda orden ingår i mitt ordförråd, även om jag oftare säger semla i Sverige.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
3/6/19, 8:25 AM
#33

Från Mångkulturella almanackan, angående fastlagsbulletraditionen, olika varianter och olika namn:

"Idag är det fettisdagen, eller något ålderdomligt vita tisdagen, på finlandssvenska fastlagstisdagen. I kristen tradition infaller dagen tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. För många är det framförallt bakverket med grädde som dagen förknippas med. Vad bakverket kallas för varierar dock. På rikssvenska kallas den för semla. Men om du är i Finland och på svenska frågar efter en semla är det inte en bulle med fyllning och grädde du får, utan en fralla, kanske med korv som pålägg. På finlandssvenska kallas bakverket för fastlagsbulle. 
Fastlagsbullen kom från Sverige till Finland på 1800-talet. De finsktalande i Finland kallar sin bulle för "laskiaspulla" och föredrar att fylla den med sylt, de svensktalande föredrar mandelmassa. Under efterkrigstiden var det svårt att få tag på mandel, och den var dyr. Därför kom sylten att bli det vanligaste i inlandet." toppen. #fettisdag #laskiaispulla #semlor#fastlagsbulle #vastlakukkel #fastlavensboll"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: