Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Mat och dryck

Mandelmassa eller sylt i temlorna?

2014-03-02 08:44 #0 av: Magi-cat

Fastlagsbullar, heter det i Finland. Dessa omtyckta bullar har funnits sedan 1200-talet.
I Finland går diskussionen het: ska fyllningen vara sylt eller mandelmassa? (Kanske började man fylla dem med sylt när alla inte hade råd med mandelmassa?)
Och ska man kunna köpa dem hela året eller bara inför påsk som traditionen bjuder?

En viss språkförbistring finns mellan Sverige och svenskfinland beträffande ordet "semla". Glad Frågar man i Sverige efter en semla med ost och skinka t.ex. får man antagligen undrande blickar! (I svenskfinland är "semla" = fralla!)

Läs mer i länken:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/01/sune-bergstrom-mandelmassa-eller-sylt

Jag hittar ingen gratisbild, tillåten enligt upphovsrättslagen, på semla. Lägg gärna in din bild från mobilen så kan du delta i iFokustävlingen också!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-03-02 08:57 #1 av: Stallmima

Jag föredrar att mandelmassa och grädde är blandat  mmmmmmmm

Anmäl
2014-03-02 09:04 #2 av: Marinas Mix

Föredrar när mandelmassan är blandad med grädden.
Så jag gör mina egna temlor, så jag får det som jag vill.
Fast häromveckan var jag lite lat och de hade en temla med kort datum till nedsatt pris, så jag köpte den, men hu vilken besvikelse, för den innehöll inte alls mandelmassa utan vaniljkrämIllamående

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärdinna på Pärlpyssel & Pyssel  *Min blogg*

Anmäl
2014-03-02 09:12 #3 av: Magi-cat

#2 Mmmm vad gott...med egna semlor....Vaniljkräm - nä tack....Oberörd

#1 Gottgott...är det din egen bild? I så fall kan du delta i tävlingen! (Man får bara lägga in egna bilder eller tillåtna gratisbilder, upphovsrättslagen, du vet...)

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-03-02 09:18 #4 av: Stallmima

#3 Nä inte egen bild, hittade på nätet  Lipar  (jag behöver inte delta i någon tävling så du kan förbise denna bild)

Anmäl
2014-03-02 09:22 #5 av: Niini

Det ska vara sylt och det ska vara från Malax bageri! Dreglar

Anmäl
2014-03-02 09:24 #6 av: Magi-cat

#5 Tummen upp

Anmäl
2014-03-02 12:14 #7 av: mimåne

Sylt gillar vi här!

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2014-03-02 12:25 #8 av: KickiG

Mandelmassa och grädde! Inte blandat dock. Och föräldrarna och brorsan äter alltid Het vägg. 

Het vägg (ingen aning varifrån det knäppa namnet kommer) är när man lägger fastlagsbullan i en djup tallrik, och sedan häller man het mjölk i tallriken. Därefter så ska man lyfta av locket från bullan och försiktigt försiktigt ösa den varma mjölken ner i bullan med hjälp av en sked. Det får inte gå för fort, för då är det risk att grädden börjar smälta. Och så när bullan börjar vara mjuk så är det bara att börja äta med skeden. Man kan fukta den lite till allt eftersom man äter.

Jag är dock ingen vän av mjölk och allra minst varm mjölk, så jag brukar undvika denna delikatess.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-03-02 12:34 #9 av: mimåne

#8 Det var något nytt! Aldrig hört talas om förut.

Anmäl
2014-03-02 12:36 #10 av: Magi-cat

Hetvägg är ett gammalt ord och det äldre sättet att äta sin semla.

http://www.semlor.nu/hetvagg-1340175

Anmäl
2014-03-02 12:39 #11 av: mimåne

Tummen upp

Anmäl
2014-03-03 06:58 #12 av: Tapani

Tyvärr är inte Semla ett skyddat namn, men borde vara det, enligt min mening. Vetebulle, mandelmassa, vispgrädde och florsocker är ingredienserna i Semlor. Sylt, vaniljkräm eller annat innehåll må man gärna ha men kalla det inte för Semla.

Har sett kanelbulle som bas istället för vetebulle - nästan blasfemiskt. Lika illa som att lägga mandelmassa i karelska piroger, eller toppa med ris-ala-Malta, istället för äggsmör.NördSkämtarDjävlas

Anmäl
2014-03-03 08:47 #13 av: Magi-cat

#12 SkrattarTummen upp

Anmäl
2014-03-03 09:58 #14 av: KickiG

#12 Nu tycker ju då jag som tvättäkta finlandssvensk att en semla ska innehålla saker som skinka, ost, gurka, sallad, tomat osv. Fastlagsbullen skall däremot innehålla grädde och mandelmassa. Skämtar

Enligt en artikel i Iltasanomat (typ Aftonbladet) anser en knapp majoritet på 55,7 % av finländarna att fastlagsbullen skall innehålla sylt och inte mandelmassa.  http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288659692466.html 

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-03-03 10:19 #15 av: Marinas Mix

En liten utvikning bara. I december hade de adventlor på Maxi här i stan. Det var en lussebulle(med saffran) som de skurit toppen av och sedan fyllt som en semla.

Anmäl
2014-03-03 10:24 #16 av: Magi-cat

#15 "Adventlor" duger nog bra i advent Skrattar

Anmäl
2014-03-03 11:51 #17 av: JazzBass

Min besvikelse kan inte beskrivas i ord de gånger man biter i en fastlagsbulle som visar sig innehålla sylt istället för mandelmassa. Storgråter

Lipar

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-03-03 13:23 #18 av: [JeanetteK]

Har aldrig hört talas om att det kan vara sylt i! Jag gillar mandelmassa jag. Maken äter hetvägg som beskrivs ovan.

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-03-03 15:18 #19 av: Candy123

Jag tycker det skall vara sylt i fastlagsbullar för jag tycker inte om mandelmassa

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2014-03-04 08:57 #20 av: Magi-cat

Idag är det fettisdagen!

Ska ni avnjuta några semlor? Glad

http://hogtider.wordpress.com/2014/01/28/nar-ar-semmeldagen-2014/

Anmäl
2014-03-04 09:29 #21 av: Marinas Mix

ABSOLUT. Hemlagad är bästTummen upp

Anmäl
2014-03-04 09:33 #22 av: Magi-cat

För mig blir det nog en köpesemla.

Men hembakat är nog godast....Tummen upp

Anmäl
2014-03-04 10:56 #23 av: JazzBass

Blev en till frukostkaffet, från ett lokalt mindre bageri. Jättegod, men lite i största laget.. ;-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-03-04 12:51 #24 av: mimåne

Ja här blir det också fastlagsbullar! Sambon har jobbat natt så tänker överraska honom med en fet bulle när han vaknar, med massa grädde!

Anmäl
2014-03-04 17:37 #25 av: TjockaBerta

Vi har ätit semlor idag. Jag med varm mjölk och de andra barbariskt.Skrattar

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2014-03-04 17:41 #26 av: Magi-cat

hehe...:D

Jag har faktiskt också satt i mig en semla, definitivt utan mjölk! :-)

Anmäl
2014-03-04 17:43 #27 av: mimåne

Hur kommer det sig att ni använder det svenska namnet för denna bulle i ett forum som handlar om finland? Lipar

Anmäl
2014-03-04 17:45 #28 av: Magi-cat

öhh...hhmm....vanans makt......:-)
Lite dialektalt också, många säger typ fastlagsbulle här också! :-)

Anmäl
2014-03-04 17:51 #29 av: Niini

Har klämt i mig en fastlagsbulle (säkert 20:e för i årDreglar) för en stund sen och ytterligare tre väntar i kylskåpet! Måste ju storhandla då de strax slutar säljas Skämtar

Anmäl
2014-03-04 18:26 #30 av: mimåne

Även om jag bor i sverige skulle jag aldrig få för mig att säga "semla". Känns jätte konstigt då det är med ost och skinka hos mig :)

Anmäl
2014-03-04 21:13 #31 av: [JeanetteK]

Maken överraskade och kom hem med semlor idag. Mycket gott!

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.