Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1359 ggr
[Mhm]
2014-02-15 20:26

Sisu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte den här beskrivningen satte ord på det man många gånger ha försökt förklara för sina svenska vänner. På senare dagar har jag förklarat något i stil med att det är en sorts "kraft" eller oövervinnelig vilja. Men nu har jag denna bild att referera till istället.

Sisu är något jag har fått inpräntat (och intjatat) under hela min uppväxt att alltid ha. Alltid.

Hur är det för er? :)

Annons:
Magi-cat
2014-02-15 20:31
#1

Sisu är bra…:-)

Vi hade en tråd om det, men fortsätt gärna här. :-)

http://finland.ifokus.se/discussions/52d257068e0e7464d100387a-finsk-sisu


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mhm]
2014-02-15 21:19
#2

#1 Ops, såg inte det!

Och ja! Sisu får mig att tänka på finska vinterkriget, och vilken innebörd det fick under den perioden. Ett så självständigt folk som varit under påfrestning av så pass många nationer under så många år kanske tvingas söka lite djupare i sig själva för att hitta den här råa kraften för att överleva, helt enkelt? Sedan att det har levt vidare i kulturen är nog naturligt.

Så tycker jag själv att det finns två sidor av Sisumyntet - som det är med allt. Det är otroligt bra när det väl behövs, men det kan oxå slå tillbaka ibland under fel tillfällen, så att säga.

Mirjami-78
2014-02-20 13:57
#3

Skriver som ovanför. Finska vinterkriget=finsk sisu. Både min morfar och farfar var med i krig i Finland. Morfar gick bort i cancer men var en riktig kämpe. Farfar dog under olyckliga omständigheter så varken jag eller min bror han träffa han. Har hört berättas om han något men inte mycket.

Finländare kan även upplevas "kalla". Jag har själv fått höra detta i vissa sammanhang att jag kan vara detta. Speciellt när det gäller smärta och sjukdom. Själv är jag väldig pigg oftast efter op. som jag har fått genomgå under åren. Lakarna har ofta skakat på huvuden.

Min far kämpade med cancer. Han var "galen" nog att sätta sig på tåget när han skulle in i storstaden på behandling. Resetiden var totalt över en timme. När han väl kom fram till sjukhuset var hans sockervärde över 30. Det hela hade kunnat sluta illa. Jag kallar det finsk sisu. Jag hörde han inte klaga en enda gång under sin sjukdomstid. Han var väldig stark men till slut klarade inte kroppen mera behandling.

Jag växte med upp med finsk sisu. Man skulle jobba och kämpa. Mat på bordet hade vi och mamma bakade det mesta hemma. Hon slet som ett djur precis som min pappa. Mamma hade flera olika deltidsjobb och i slutändan jobbade hon nog mera än heltid. Ont hade hon i axlarna på nätterna men ändå skulle hon till jobbet nästa dag. Min pappa sa ofta att har du inget har du dig själv att skylla för då har du inte jobbat tillräckligt mycket.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: