Annons:
Etikettmumin
Läst 2690 ggr
[postmortum91]
2/8/14, 11:14 PM

Mumintrollen - rasister?

Har ni tänkt på hur mumintrollen ser ut? De är vita och snälla.
Den enda svarta karaktären är den där trolliknande galningen som bara är jobbig. Vad säger det om hur finnarna ser på utlandsfödda?

/redigerade rubriken en aning/Magi-cat

Annons:
Imasy
2/8/14, 11:18 PM
#1

Personligen så tycker jag alla karaktärerna i Mumin är lika dryga och tackar gudarna att mina två yngsta barn inte är intresserade av Mumin.

Dock har jag aldrig funderat på dem på det viset, men finns det inte flera karaktärer som ser olika ut och "sticker ut" ?

Niini
2/8/14, 11:19 PM
#2

De försöker vara snälla med Stinky (och Morran) men de tar int emot vänligheten speciellt bra. Mumintrollen gillar ju alla andra som inte är av samma "ras" - Snusmumriken, Lilla My, Sniff, Hemulen, Toffslan & Viffslan.. Så tyvärr, men köper inte riktigt ditt påstående ;)

[postmortum91]
2/8/14, 11:21 PM
#3

Fast Stinky är den enda som är svart.

Xristina
2/8/14, 11:21 PM
#4

Hur kan det säga något om det, när det är skrivet av en enda person? Man kan inte dra alla över en kant för något som en person gjort.

Jag tycker att allt det här rasistsnacket går för långt. Nationalsången är inte rasistisk, pepparkaksgubbar är inte rasistiska, nogger och 88an är inte rasistiska, Pippi Långstump är inte rasistisk… och Mumintrollen är inte heller rasistiska.

[Majbot]
2/8/14, 11:29 PM
#5

Tyckte om mumintrollen när jag va liten och det är inget jag har tänk på. tänker som Niini (#2)

[T-Johan]
2/9/14, 8:10 AM
#6

Man kan se allt, jag menar allt ur olika perspektiv, feministisk, rasistikt, imperialistiskt, nationalistiskt och sexistiskt, maoistiskt mm. Men livet blir lite "enahanda" om man ser saker o ting ur ett perspektiv. Emil i Lönneberga och minintroll är ju fantasifigurer. Försök se en "folksjäl" i dessa. Jag lova TS att det skulle berika TS mycket.

Annons:
Magi-cat
2/9/14, 8:19 AM
#7

Jag förstår att TS försöker skapa en effekt genom sin rubrik.

Man kan inte se allting i svart eller vitt. Inte heller att det vore bättre (= mer antirasistiskt) om en svart sagofigur är snäll och en vit elak.

Muminberättelserna diskuterar livsfrågor i sagoform. Jag skulle hellre se trollens färg som neutral och man kan i fantasin fylla dem med vilken färg man vill, om färgen är väldigt viktig för en.

Hur "finnarna ser på utlandsfödda" är säkert som på alla andra ställen: blandat och har inte det minsta med Mumin att göra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/9/14, 11:21 AM
#8

Tankesättet "vi" och "de" har funnits i alla tider. Tror det grundar sig i revirtänkande, djur har ju det än idag. Men vi människor har ju gjort våra revir lite större och mera komplexa. Vilket fotbollslag man håller på, vilken skola man går i, är man från landsbygden eller från stan. Är man från Stockholm/Helsingfors eller Göteborg/Åbo. 

Jag tror inte finländares sätt att se på "andra" skulle vara annorlunda om inte mumintroll hade funnits. Det finns rasister även i länder där det inte finns mumin.  Det fanns främlingshat i Finland före mumin fanns.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: