Annons:
Etikettermatdryck
Läst 37517 ggr
Magi-cat
2014-02-03 15:38

42 exempel på god finsk mat!

42 exempel på god traditionell finsk mat du knappast kan vara utan….🙂

Mmmm…den där finska brödosten älskar jag…

Och vispgröt! Och blåbärspirog! (Och sedan är det ett antal rätter jag aldrig provat förstås…)

http://www.buzzfeed.com/tabathaleggett/traditional-finnish-foods-that-you-desperately-need-in-yo?bffbfood

Vilka är dina favoriter?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mimåne
2014-02-03 15:48
#1

Åh kållåda och morotslåda! Grisar med äppelsylt… Mmmmmmm 🤤

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Magi-cat
2014-02-03 15:54
#2

Mmmm…grisar…

Och nr 20, "buns", visst heter de örfilar på det lokala tungomålet? 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
2014-02-03 15:54
#3

Fast grisarna ska ju ha jordgubbssylt! Malaxgrisar! Mmmm… 🤤

Niini
2014-02-03 15:56
#4

Tror förresten jag ska slå till o göra blåbärspaj här nån dag! Blev grymt snål på det efter att ha kikat på länken ;) Borde ha några liter blåbär i frysen ännu från förra sommaren ☝️

Magi-cat
2014-02-03 15:56
#5

Mmmm….har inga blåbär kvar, men lite lingon……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
2014-02-03 15:59
#6

#5 Blir lingonsylt då ;)

Annons:
Magi-cat
2014-02-03 16:02
#7

#6 

Eller nr 34, lingonpaj…mmmm 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-02-03 18:25
#8

Kalakukko, det var länge sedan jag åt det! Det är verkligen gott.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Challesengla
2014-02-04 15:17
#9

Fazers köttpirog med kaffe på torget i Helsingfors, efteråt en gris med hallonsylt.

På sommarne en vaniljapujkko med träpinne, minns ej tillverkaren men den finns inte att få tag i överallt

Magi-cat
2014-02-04 15:21
#10

Välkommen Challesengla! 🙂

Det låter gott! Grisar är mmmm…väldigt gott!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
2014-02-04 22:17
#11

Kalakukko har jag ätit. Det kändes så riktigt finskt och smak lika finskt. Vi var 5 st som dela denna mycket (i mina riks svenska ögon) egendomliga delikatas. Vi åt, njöt och umgicks.

JazzBass
2014-02-05 08:10
#12

Jag har inte ätit kalakukko, ser inte speciellt frestande ut. Karelska piroger/rispiroger (karjalanpiirakat på finska) älskar jag dock. Med äggsmör och kanske en bit skinka. Mums! Synd bara att det inte är speciellt hälsosamt så jag undviker det. (Detsamma gäller ganska mycket annat på listan bakom länken). Man ska inte blanda snabba kolhydrater/socker med mycket mättat fett i onödan, vilket dock är väldigt vanligt i finsk matkultur. Kanske därför finska folkhälsan är som den är… 🤐 (Jag bor ju i Finland så jag får säga det högt tycker jag).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[T-Johan]
2014-02-05 08:27
#13

Jobbar man hårt, är det en väl unt. (lite onyttig mat menar jag) Amerikansk snabbmats kulturen är nog värre. Ta Dig en eller fler karelska piroger med gott samvete och var glad för Ditt finska arv.

Annons:
KickiG
2014-02-05 08:59
#14

#12 Kalakukko är jättegott! Men man måste hitta de där riktigta kukkona, de som har fläsk inne i sig,annars blir de lätt torra. Och så ska man efter att man värmt upp dem bre på smör på ytan, och gärna lite inuti också. 

Och lite ohälsosam kan man allt vara ibland tycker jag :) En riktigt flottig köttpirog med knackorvar, senap och ketschup brukar jag äta ett par gånger i året.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JazzBass
2014-02-05 09:46
#15

#13 - Tja, åtminstone är det inte en vana med limsa/läsk till varje måltid här. Man ska inte dricka godis till vardags. Visst äter jag emellanåt karelska piroger, för att det är gott, men undviker äta det för ofta liksom även pannkaka med sylt som är ungefär lika hälsosamt. Dock äter jag dagligen rågbröd av typen efterugnsbröd med 100% grovt rågmjöl, ett typiskt finskt bröd det också. De är riktigt goda om man rostar dem lätt och ser till att lägga tillräckligt med pålägg på. Det är ett bättre val, även om jag helst skulle undvika spannmål helt.

Tyvärr har jag läst på lite för mycket om mat och hälsa för att tycka att den traditionellt finska matkulturen med massor av bröd och smör är bra (i kombination alltså, bör påpekas). Smör ska vi dock inte sluta med, det är hälsoneutralt så länge det inte kombineras med en massa snabba kolhydrater. Den del av det finska matkulturarvet som leder till ohälsa i långa loppet är inte speciellt värd att värna för/upprätthålla med hög flagg tycker jag.

Men allt med måtta, det är ju jobbigt att vara hälsosam hela tiden. I färskt minne har jag dock 10-15kg, en ganska envis depression och en massa plack på tänderna som jag blivit av med genom att kraftigt minska på intaget av snabba kolhydrater. Därför är jag avsevärt mer hälsomedveten nuförtiden. Vill inte tillbaka till mitt gamla jag.

#14 - Borde väl ge den en chans då kanske. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
2014-02-05 10:24
#16

#15 Tycker jag absolut att du ska göra! Tänk bara på att kalakukko är väldigt mättande. Jag brukar dessutom ha en fräsch sallad till, tycker det går bra ihop. Och om man nu då är ohälsosam så det förslår, så smör och öl på bordet också.

Förstår helt hur du tänker, jag är inte så himla kostmedveten, men tänker ändå efter vad det är jag stoppar i mig. Depression har jag också haft, och även om jag inte har haft övervikt att tala om så får jag lätt problem med hälsan som är relaterat till kosten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
2014-02-05 14:46
#17

Övervikt i samband med depression brukar vara medicinernas biverkningar. Alla "amtidepp" har biverkningar. Frågan är bara vilka vill man inte ha, och då får man ta dom andra. Men låt inte biverkningar hindra Er från att glädjas åt den finska maten.

JazzBass
2014-02-06 07:53
#18

Tänkte svara igår men hann inte.. 🙂

#17 - Det stämmer säkert. Men för att förtydliga mig lite så hade jag aldrig nån diagnostiserad depression och var jag aldrig kraftigt överviktig. BMI 27 räckte dock för att jag inte skulle känna mig tillfreds med min kroppshydda. Åt förstås inte heller några läkemedel mot depression då jag aldrig uppsökte hjälp mot det. Men det oaktat var jag för det mesta rätt nedstämd och jag är rätt säker på att jag hade fått diagnosen depression om jag hade uppsökt hjälp. Problemet försvann dock i och med kostomläggningen, liksom övervikten och många andra större och mindre problem. Jag mår klart bättre av att hålla nere konsumtionen av speciellt snabba kolhydrater inklusive socker. Superstrikt är jag ändå inte som sagt, men om jag inte håller mig på banan någotsånär bra så är jag säker på att allt kommer tillbaka så småningom.

Mina favoriter på listan:

- Leipäjuusto (Bondost). Äter oftast inte med hjortronsylt dock, utan steker en bit ost i smör i en stekpanna på medelvärme, häller på en skvätt grädde när osten börjar mjukna, och smaksätter med "redigt" med kanel. Mastigt så det förslår men gott iaf. :-) Kan vara bra med nåt syrligt som komplement. Det är också helt gott med kall bondost i tärningar i en sallad.

- Blåbärspaj förstås. Med vispgrädde eller hemlagad äkta vanliljglass med mindre socker.

- Laxsoppa. Ju mer lök, desto smakrikare. Gärna purjo. Och mycket dill. Blir bra också med lite kallrökt lax som läggs i mot slutet. Definitivt inte utan smör och grädde.

- Kåldolmar. Men helst inte utan en klick lingonsylt.

- Ärtsoppa (men äter det med flit väldigt sällan, blir så trött på "ärtsoppa varje torsdag"-regeln i Finland).

- Karelska piroger. Ekologiska och definitivt utan härdat vegetabiliskt fett (transfett).

- Inlagd strömming, speciellt skomakarlax. Ett måste på midsommaren.

- Risgrynsgröt, men bara på julen.

- Köttbullar (vad det gör på den här listan med finsk mat har jag svårt att se dock, inte speciellt unikt)

- Pannkaka. En liten bit med jättelite sylt och jättemycket vispgrädde. 😛

- Memma. Men bara på påsken. Nuförtiden äter jag den helst utan socker, vilket var otänkbart för mig för några år sen.

- Rågbröd, men av en bra sort. Ska vara utan sirap, vetemjöl, förtjockningsmedel och "E-vitaminer".

- Mannagrynsgröt. Kokt på röd mjölk. Liksom även havregrynsgröt som är bättre ur hälsosynpunkt. Kokar oftast på speltmannagryn istället för vete.

- Karelsk stek. Dock helst med grädde i såsen.

- Svampstuvning. Har dock aldrig gjort en på murklor (korvasieni), utan på champinjoner från butik, kantareller, eller blek/brandgul taggsvamp. Passar till all mat. Punkt. 😛

- Gravlax.

Av dessa är väl ca fyra typiskt finska maträtter, resten är lika vanligt i Sverige också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2014-02-06 08:58
#19

Bondosten/brödosten äter jag kall, som efterrätt…mmmums….Ska prova den varm någon gång när jag får tag på den igen! Kanske med lingon som är så nyttigt också….🙂

Ärtsoppa på torsdagar var en överraskning för mig att det räknas som traditionellt finskt, trodde det var här i Sverige!

Och snart är det dags för memma….gott med lite råsocker, men går säkert utan socker också..men grädde måste det vara….Brukar finnas memma på COOP.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
2014-02-06 09:07
#20

Jo vist är det så som du skriver I slutänden är det du som ska känna dig till freds och må bra. Din matlista är inte dum. Ärtsoppa älskar jag. De lagade jag i lumpen varje torsdag lunch. Tipps: låt ärtorna ligga i blöt i lättsaltat vatte (typiskt Östesjövatten) över natten. Koka dom i spadet från fläsket. Fettet som flyetr upp när du kokar fläsket ska vara med. Lättast är om man kokar fläsket kvällen innan och kyler ner boljongen. Då tar man bara bort det stelnade fettet och lägger det i ärtsoppan. Detta är militära hemmligheter men Sverige är ju nästa Finland. Karelsk stek skulle jag villka ha recept på!

Annons:
JazzBass
2014-02-06 09:44
#21

#20 - Fina tips! Har inte kokat ärtsoppa själv nån gång, då det trugas på en varje torsdag på lunchrestauranger, men nån gång kommer jag nog göra det och då ska jag försöka minnas dina tips. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
2014-02-06 12:35
#22

På tal om ärtsoppa! Jag blev så förvånad första gången jag blev bjuden på ärtsoppa i Sverige. Den var gul! I hela mitt liv hade jag levt i tron att ärtsoppa alltid är grön.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-02-06 12:36
#23

Hihi, och det inlägget fick jag medaljen "pannkaka" för 😂. Om är kantig och gjord i ugnen i min värld (=ugnspannkaka). De man gör i stekpanna är plättar, oberoende av storlek.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Niini
2014-02-06 12:38
#24

#23 De var ju passande :D Och jaa.. pannkaka är i ugnen och inget annat! ;)

Magi-cat
2014-02-06 13:02
#25

#23 Haha, vad kul med medaljen! Det är ju torsdag idag…

Här i Sverige gör man aldrig (?) grön ärtsoppa. Jag tycker den är godare…

Det där med plättar kontra pannkaka varierar nog inom landet här…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
2014-02-06 14:01
#26

Gröna ärtor går att göra soppa på. Men den används mest till "ärtpure" vilket är supergott. För Er som inte visste de så finns det ett slang för ärtsoppa med militär anknytning; kulsprute-välling. Nääää…….nu ska jag inte lära ut fler dumheter. (fick också pankasmedaljen)

Niini
2014-02-06 15:03
#27

Haha, det har jag också hört. Vi brukar även kalla ärtsoppa för pruppsoppa ;)

Annons:
[T-Johan]
2014-02-06 15:36
#28

Haha…….jag är med, men den har jag inte hört. Faktum är att gula ärtor är mycket nyttigt. Skulle man ha vitaminer när man låg ute till sjöss var ärtor perfekt. Lätt att lagra i mängder. Gick att koka på Östersjö vatten. Ärtsoppa var så nyttig att alla ombord skulle äta av soppan. Både manskap och befäl. Det är den enda maträtt officerarna och manskap delade. Och så var det på min tid, varje torsdag. Annars hade Gunrummet (officers- matsalen) och manskaps mässen olika matsedlar.

Magi-cat
2014-02-10 11:35
#29

Läste just att även finländare börjar tappa rädslan för fett!

Utmärkt, om man samtidigt drar ner på socker, sötningsmedel, konstiga ämnen, vitt bröd, kolhydrater osv…

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/19105


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-06-30 09:13
#30

När jag satt och tittade i kokboken i helgen så såg jag ett recept på sik. Sen dess har jag längtat efter farmors sik med skirat smör. Tyvärr har jag ingen aning om hur hon gjorde. Har för mig att hon på något sätt kokade siken ovanpå potatisen…🤔 jag kan dock komma ihåg fel. Hur som helst - supergott! Ska nog våga mig på att prova nu när det blir semester. 

Min farmors svåger brukade också röka mycket fisk och min favorit när jag var liten var egen-metad rökt abborre! Oj så gott, trots alla ben. Uppe i norra Finland där min släkt finns äter de mycket fisk, men det är väl typiskt när man bor nära havet.

[Jimmy.L]
2014-06-30 09:19
#31

 Åländskt svartbröd är gott.

[JeanetteK]
2014-06-30 09:29
#32

#31 Det har jag inte provat. Finns det i Sverige att få tag i?

[Jimmy.L]
2014-06-30 10:20
#33

#32 Var ett tag sen jag köpte det. Jag besökte en finsk matvarubutik som tog hem varor från Åland och Finland som jag köpte av.  Kan finnas bagerier som bakar svartbröd med.

Annons:
[JeanetteK]
2014-06-30 10:28
#35

#34 Tackar! 🎈

TjockaBerta
2014-06-30 10:36
#36

Lyckades hitta finskt mörkt bröd (efterugnsbröd?) i Avesta. Alldeles färskt och så gott. Kålrotslåda är ett måste på julbordet och memma till påsk. 

Något jag saknar är knackkorv, kesäkeito,  klappgröt, smörbullar, bebéer, sima, pirog med buljong, palvad skinka, ärter på torget och ett godis som  heter Jim.

>>>Malum domesticum<<<

[JeanetteK]
2014-06-30 10:45
#37

#36 Ja knackkorv… 😍

JazzBass
2014-06-30 11:09
#38

#36 - Tänkte översätta en del av det du nämner. Med kesäkeitto tror jag du menar snålsoppa, alltså en somrig grönsakssoppa på mjölk med bl.a. potatis, lök, morot och ärter, och dill tror jag. Sima är mjöd på svenska, och palvad betyder rökt. Klappgröt (om du menar den där mannagrynsgröten med lingon) kallas också vispgröt. 🙂

Smörbullar… menar du alltså runda vetebullar med en blandning av socker och smör intryckt i mitten på ovansidan? Bebéer vet jag inte vad det är.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JeanetteK]
2014-06-30 11:24
#39

#38 Tack för översättningen! Snålsoppan har jag smakat och gillar jättemycket! Mjöd 🤢 blev jag ilurad som liten.

TjockaBerta
2014-06-30 12:26
#40

#38

Det var inte så mycket att översätta 😃 

Sant, snålsoppa menar  jag. Av någon anledning använde vi det finska namnet på soppan hemma.  Palvad skinka heter det även på svenska. 

 "Ordet ”skinka” kan kompletteras med begrepp som beskriver framställningen, såsom palvad och kokt. "

Källa: www.evira.fi

Smörbullar är helt vanliga släta bullar med lite glansig yta och bebeer är som små chokladbiskvier fast i olika pastellfärger med lite strössel på. 

http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/Ammattilaiset/Teollisuus/Reseptit/Resepti?p_tunnus=10190

http://www.hittarecept.se/s/bebeer.html

>>>Malum domesticum<<<

Ford -57
2014-07-01 21:56
#41

Nakkimakkara, ahhh, hyvvä👍

Annons:
Ians
2014-07-07 13:19
#42

kaffeost..mmmmmmm Eller brödost om man föredrar det namnet på denna goda ost! Helst som den är till just kaffe!

[tk1971]
2014-07-08 09:13
#43

Mina favoriter på den där listan är blåbärspajen, kåldolmarna, memman (jopp!) och mammas version av "hot dog sauce". Rågbröd av finsk typ äter jag i stort sett varje dag. Men jag undrar vad vitlökssoppan gör på listan, den känns inte ett dugg traditionell.

[JeanetteK]
2014-07-08 10:46
#44

#42 Kaffeost har jag aldrig hört talas om. Berätta, vad är det? Ost som smakar kaffe, eller äter man den till kaffe??

[tk1971]
2014-07-08 12:02
#45

#44: Man äter den till kaffet. Nej, den smakar inte kaffe, den smakar knappt nåt alls. Knirkar när man tuggar på det. Personligen är jag inte förtjust i kaffeost.

[JeanetteK]
2014-07-08 13:12
#46

#45 Tack för förklaringen!

JazzBass
2014-07-08 17:44
#47

#42 - Det svenska namnet på osten är "bondost", men också "brödost" är rätt vanligt då finska namnet leipäjuusto betyder just det. Kaffeost-benämningen har jag aldrig stött på, var kallar man den så?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
2014-07-09 06:39
#48

Brödosten brukar jag kalla knarrost ibland, just för att den knarrar när man tuggar :) Kaffeost-benämningen var också ny för mig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2014-08-11 22:12
#49

Tittade idag på ett finskt program som heter Tuomas Enbuske - Handbok i allmänbildning. Dagens avsnitt handlade om mat. Tuomas intervjuade bl a Yrsa Lindqvist som är matforskare. Enligt henne så är memman den enda finska maträtten som är helt unik för Finland och inte finns någon annanstans.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-08-12 07:21
#50

Intressant! Memma verkar faktiskt lite eget…🙂

Googlade lite på Yrsa: Hennes blogg, denna om mat:

http://www.sls.fi/blogg/index.php/author/ylindqvist/

och bok om Finlands matkultur:

http://www.boktipset.se/bok/mat-maltid-minne-hundra-ar-av-finlandssvensk-matkultur


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[tk1971]
2014-08-12 07:51
#51

Varför är det så svårt att få svenskar att smaka på memma? Jag älskar memma 😮

Magi-cat
2014-08-12 09:12
#52

Den kan ha utseendet emot sig, men den ÄR god! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-08-12 09:14
#53

#52 Njaaaa… jag föredrar nog utseendet före smaken… 🤢😉

Upp till toppen
Annons: