Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 4482 ggr
KickiG
2/3/14, 8:44 AM

Musik med lokalprägel

I den här tråden får ni gärna länka till och/eller tipsa om musik som har lokalprägel. Både finsk- och svenskspråkig är välkommen! 

Och bara för att slå på min hembygdstrumma så måste ju helt enkelt Argbiggorna vara ut först. Det är en trio som var aktiv i slutet på 80-talet och första hälften av 90-talet. Jag är inte helt säker på om de skrev egen musik,  men för det mesta skrev de nya östnyländska ord till existerande sånger.

Här kommer ett prov på deras musik, Vesölaande. Vessölandet, eller Vessö, är en ö i Borgå skärgård. I det som ännu då sången skrevs var en del av Borgå landskommun. Det som alltid har roat mig otroligt med den här sången är kvinnan som på något som jag skulle klassa som en väldigt överdriven karikatyr på Helsingfors-svenska pratar över sången efter första versen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2/3/14, 8:47 AM
#1

Under min tid i Österbotten för läänge läänge sedan, så blev jag bekant med Kokkola-gruppen Triio Peeråsetsi.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Niini
2/3/14, 10:10 AM
#2

Humorgruppen KAJ, inte kanske så seriöst men vissa låtar är ju grymt bra ;)

KickiG
5/30/14, 8:57 PM
#3

#2 Snubblade över den här med KAJ. Så det är det som vi kvinnor blir imponerade av? Tja, min karl har ju i alla fall bryysthåår så en av två är ju inte helt fel. 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
5/30/14, 9:02 PM
#4

Och medan jag nu sitter och "youtubar" så måste jag väl lägga upp den här låten också, Kimitoön var ju ändå mitt hem i ett års tid.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JazzBass
6/3/14, 8:40 AM
#5

Måste passa på att göra lite reklam för mitt eget band Schlagwerk. 🙂 www.schlagwerk.weebly.com

Musiken kan beskrivas som progressiv rock med stor dos absurditet och kreativitet, och med lättsinnig humor varvat med mörk djupsinnighet i texterna. Låtarna sjungs av låtskrivaren själv på hans eget känslospråk, det språk som han uttrycker sig bäst på - Närpesdialekt.

Det skulle vara enormt kul om ni ville gå in och lyssna lite på de låtar som finns på hemsidan bakom diskografi-fliken, och mer material är på väg ut de närmaste veckorna (äntligen, vi har jobbat för länge med det). Det fanns också en artikel om oss i Vasabladet förra veckan om nån är intresserad, det var antingen den 27:e eller 28:e maj. Finns också ett och annat klipp med andra låtar på youtube, bifogar ett med en liveversion av en av våra mer lättsinniga låtar, Rosa lakan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
6/3/14, 8:49 AM
#6

#5 Vad roligt att du delar med dig! Inget illa om dina hemtrakter, men den där närpesiskan… Den är inte lätt att förstå den. 🤔 Tilläggas bör att jag älskar dialekter, och en av mina största sorger här i livet är att jag aldrig lärt mig min egen dialekt eftersom vi inte talade det hemma och jag flyttat runt så mycket att jag tappat det lilla jag hade.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
6/3/14, 8:53 AM
#7

Gillar gitarrspelet, kompet och stilen.🙂🎧👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
6/3/14, 9:30 AM
#8

#6 - Tack! 🙂 Det är dock inte mina hemtrakter, jag är en Åbolänning som flyttat norrut och har infiltrerat mig i de österbottniska kretsarna. Delar av texterna går klart över mitt huvud också. På fler än ett sätt.😛

#7 - Tackar! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
6/3/14, 10:27 PM
#9

#8 Åh, en infiltratör! 🦸‍♂️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JazzBass
6/4/14, 8:42 AM
#10

#9 - Hehe. 🙂

Kan passa på att också tipsa om lite andra band/artister jag känner (bl.a. via mina nio år i jazzklubben Doo-Bop Clubs styrelse, varav tre som ordförande):

Jerry Lindqvist - Altcountry. Skriver mycket bra låtar och speciellt texter, både åt sig själv och andra artister. Har gjort tre skivor, två med hans förra band Jerry & The Outlaws och en med The Grace. Hans musik spelas en del på Radio Vega. Rekommenderar "Dancing with April" eller "Lucy, you don't sing anymore", som är en duett med engelsmannen Paul Oxley (pseudonym), som bodde ett par år i Vasa men flyttade tillbaka till Ekenäs där han bott sen 80-talet. Han har också gjort en hel del mycket bra musik.

Fredrik Furu - Bor för närvarande i Stockholm. Vet inte hur bra han har lyckats slå igenom i Sverige, men han har haft en del hittar som spelats i finlandssvensk radio. Vuxenpop kan man väl kalla hans musik. Har i svenskfinland beskyllts lite för att sjunga på rikssvenska men han är en bra typ som gjort mycket bra musik och lyckats relativt bra.

The Napkins - Svettig och svängig soul med fenomenala sångerskan Charlotta (Lotta) Kerbs i spetsen. Började som ett Dap Kings coverband för ganska många år sedan, men de började göra egen musik och har gjort en eller två skivor. Hon har också ett band som heter Datle Quintet, som spelar jazz med mycket folkmusikinfluenser. Också medlem (eller f.d. medlem?) i prog/experimental rockbandet Porcelain Moon.

Hipster Slayer - Pop i kvadrat, väldigt hipster så namnet är nog rätt ironiskt. Mycket svängigt och fräscht material, skrivet och spelat av fyra duktiga musiker baserade i Jakobstad. Hoppas de lyckas slå igenom stort, det är musiken värd. Har väl bara släppt ett par singlar ännu vad jag vet, dock. Kolla youtube.

Rizzle - Band från Pargas, spelar egen musik i irländsk stil. När de spelar är det fest och stämningen är i taket. :-) Spelas en del i Vega.

Folkrörelsen - Ett annat Pargasband med musik- och revyprofilen Tom (Riddo) Ridberg i spetsen. Fick Vegapriset för bästa finlandssvenska album ifjol, deras första. Väl värda priset. (Är god vän med trummisen i bandet, har spelat sju år tillsammans med honom i ett annat band i pargas i tiderna).

1G3B - Kultförklarat band som spelar och sjunger metal på närpesdialekt. (står möjligtvis för "ein gåbb, tre barnet", inte helt säker).

The Heartbeat Band - Med Marcus Granfors i spetsen som sångare, gitarrist och låtskrivare. Spelar skön, avslappnad akustisk pop med ett gäng duktiga Vasamusiker (varav en, Petter Näse jobbar i stockholm för närvarande. Mycket duktig gitarrist och mycket trevlig person). På sång även Felicia Eriksson från Vasa. Har spelats i både svensk och finlandssvensk radio.

Krista Siegfrids - Pop. Torde vara relativt välkänd i det här laget, som bl.a. Finlands eurovisionsbidrag ifjol. Mycket trevlig person som dock inte är rädd för att sticka ut hakan. :-) Kanske lite för kommersiellt stuk på musiken för min personliga smak, men bra jobbat av henne ändå. :-)

Lägger till en låt av hipster slayer här nedan. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JeanetteK]
6/4/14, 9:38 AM
#11

En av mina släktingar gick alltid på Rantarock (tror jag festivalen hetter…). Finns den fortfarande??

JazzBass
6/4/14, 10:09 AM
#12

#11 - Nej den sista Rantarockfestivalen ordnades för drygt 10 år sen. Däremot finns bl.a. Provinssirock som en av de största finländska rockfestivalerna vid sidan om Ruisrock m.fl. Den äger rum i Seinäjoki, 1h bilväg från Vasa österut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JeanetteK]
6/4/14, 10:19 AM
#13

Oj, tiden går… 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: