Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 1494 ggr
Anonym
Anonym
1/31/14, 8:53 AM

EM i schlager?

Har Finland fått fram något bidrag till Schlager EM? Nyfiken på hur den kommer att låta.

Annons:
[T-Johan]
1/31/14, 8:57 AM
#1

Såg att mitt inöägg blev "Anonym". Det var bara en groda, det är bara T-Johan som skrev.

KickiG
1/31/14, 9:15 AM
#2

Jag måste erkänna att jag inte riktigt följer med. Inte alls, om vi ska vara helt ärliga.

Men det verkar som att det närmar sig final i UMK2014. UMK = Uuden Musiikin Kilpailu = Tävlingen i Ny Musik. HÄR finns lite mera info om det och man kan även titta på semifinalens bidrag. Hoppas det funkar i  Sverige också :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
1/31/14, 9:44 AM
#3

Va kul! Det ska bli spännande att se/höra på Finlands bidrag. Man måste ha en speciel App för att kunna se Yle i Sverige. Men på vanliga tv borde det gå. Ska testas i alla fall.

Magi-cat
1/31/14, 10:26 AM
#4

Ja nu är det dags för den årliga snackisen, antingen man följer med eller inte…🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/31/14, 10:29 AM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/31/14, 11:37 AM
#6

Jag kan inte låta bli att gilla schlagerfestivalen! Tycker det är jätteroligt. Och jag tvingar sonen och maken att titta varje år! 😂

Annons:
Greigh
1/31/14, 12:16 PM
#7

Årets deltagare:

[T-Johan]
1/31/14, 12:56 PM
#8

Den blir väl diskad pga sin längd?

Greigh
1/31/14, 12:57 PM
#9

Den har kortats ned.

Magi-cat
1/31/14, 12:58 PM
#10

Den var ju bra. 🤔🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
1/31/14, 1:07 PM
#11

Kantele eller tango i moll. Den finska folksjälen ska träs på som en toppluva ner över öronen på de övriga Europa.

Magi-cat
1/31/14, 1:09 PM
#12

🙂🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Greigh
1/31/14, 1:10 PM
#13

Sväng på höfterna bara:

Annons:
[T-Johan]
1/31/14, 1:14 PM
#14

#6 Ja det är riktigt, hela familje framför burken. Sen fram med chips, popcorn och läsk. Ingen slipper undan!

[JeanetteK]
1/31/14, 1:56 PM
#15

#14 Exakt! 😃

KickiG
2/1/14, 5:57 PM
#16

Det verkar som att finalen går av stapeln idag.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
2/1/14, 6:00 PM
#17

Va säjer ni, e d schlager EM nu igen? D låter väl ungefär som tidigare år va, eller e jag tyken nu?😃

Ford -57
2/1/14, 6:08 PM
#18

P.S D va väl betär när d lät så här eller hur:

http://www.youtube.com/watch?v=AIPggqelWxM

[T-Johan]
2/1/14, 6:14 PM
#19

Ja men tusan också Ford, om det är samma/liknande bitar varje år, "skit i de". Popcornen, chipsen och läsken är ju fräscha. Tanten är glad och bara vänta på dig.

KickiG
2/1/14, 6:14 PM
#20

Jamen sånt ska man ju ha koll på typ. Jag är dock som åsnan mellan två hötappar. Finska finalen, svenska första deltävlingen, Robin Hood med Russel Crow, Operation Valkyrie med Tom Cruise och en dokumentär om Johnny Cash kommer alla samtidigt på tv här i Finland…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
2/1/14, 6:23 PM
#21

Oj, det var konkurrens om tittarna! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ford -57
2/1/14, 6:25 PM
#22

#19 🙂 Ligger nåt i d du säjer faktiskt🥳

#20 Ja du har d inte lätt nu må jag säja, men jag skulle troligast välja Johnny Cash.😎

[T-Johan]
2/1/14, 6:25 PM
#23

Klockan 20.00, SVT1. Första delfinalen, bänkat o klart!

[Thiah]
2/1/14, 7:53 PM
#24

Russel crow som robin hood slår melodifestivalen och umk i min värld. Om nu bara teven i sovrumme skulle funka….

ALPHIRA
2/3/14, 1:46 AM
#25

#10 magi-cat! BRA, säger du!!!

 -Nej, det värsta jag hört i mannaminnet!

Och jag har sett varje evenemang sen början…

Samtidigt…går själv i pension snart…KAN hända att det har funnits en ännu värre låt men det har jag möjligen förträngt.

OCH för och häpna!

Jag har faktiskt själv suttit i juryn i Helsingfors när "Tie uuteen päivään" röstades fram. Det var någon gång på 1970-talet. Markku Aro sjöng.

Röstade på låten därför att jag tyckte om dess rytm och positiva klang men mest för att Markku Aro var SÅ SNYGG!!!  Då!

Det gick inte särskilt bra för honom. 

För mig har det gått bra. Nu är jag bara snygg. 😊

Vi får se hur det går för den där låten. -Eller jag vet men säger ingenting.

Greigh
2/3/14, 8:23 AM
#26

#25 det var ett skämt. Låten är inget bidragande nummer och oavsett om hon tyckte att den var bra så handlar det om musiksmak. Jag gillar också Moonsorrow för deras folkliga klang och hyllar dem väldigt högt!

[T-Johan]
2/3/14, 9:00 AM
#27

Finland skickade ett hårdrock gäng för några år sedan, i gummi-kostymer. Det funka den gången. Men om det skulle gå att göra om vet i katten. Nu vill vi ha något nytt, det är väl de som är själva poängen med tävlingen. Jag tror det finns mycket fin musik i Finland. När jag är ute o spelar brukar jag ha lite finsk folkmusik med mig. Det är alltid uppskattat.

Annons:
[JeanetteK]
2/3/14, 10:02 AM
#28

#27 Sonen äääälskade Hardrock Halleluja och gick här hemma och rockade! Han kanske var sju år eller något. 🙂Det var en skräll, undrar om det funkar igen?

Niini
2/3/14, 10:06 AM
#29

Vet inte om jag ens vill veta vad vi skickar i år… Och andra sidan tappade jag hakan ifjol när de faktiskt skickade Krista! :) Finnar och finnlandssvenskar har oftast lite olika smak ;)

Magi-cat
2/3/14, 10:43 AM
#30

#25 hehe, ALPHIRA, musik väcker känslor! 😃

Kul att du suttit i juryn, wow!! Det är det nog inte många som har…

#26 jaså den var inte med?! 😭

#27, 28

Lordi var verkligen en skräll som hette duga! Tror inte det går att göra om.

#29 Aha, det var lite "skräll" att skicka finlandssvenska Krista?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
2/3/14, 10:57 AM
#31

Jo, i alla fall enligt mig. Alla i min omgivning hejade på henne men inte trodde vi aldrig att hon skulle vinna. Var nog säker på att de inåt landet skulle rösta på nåt helt annat bidrag.
Hur som helst, det gick ju som det brukar ändå - flopp! 😕

KickiG
2/3/14, 12:27 PM
#32

Jag tycker det är lite otroligt faktiskt. Det FINNS ju faktiskt bra musik i Finland. Men de artisterna deltar aldrig i Eurovisionerna. Det är kanske inte riktigt coolt i Finland?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
2/3/14, 12:45 PM
#33

Det finns en koppling mellan; stor marknad -> må dåligt liten marknad -> må bra duktiga artister i Finland gör klok i att ha en begränsad marknad och få ett bra privat liv. ESC är en dörr till en stor marknad. Men med den ökar pressen på artisten.

Upp till toppen
Annons: