Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Mat och dryck

Fazer fuskar!

2014-01-27 10:42 #0 av: Magi-cat

Jahapp, så var det med det...Fazers bröd innehåller ofta en pytteliten del fullkorn, trots att man beskriver det som "fullkornsbröd"!

http://www.kostdoktorn.se/fazers-fullkornsbrod-ofta-ren-bluff

Bäst att hålla sig till de små bagerierna...de stora jättarna är bara ute efter största möjliga profit.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-01-27 10:48 #1 av: tk1971

Å andra sidan gör Fazerbröd ett av de bästa bröden som går att köpa, rågkusar.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2014-01-27 10:49 #2 av: Magi-cat

#1 Det finns säkert det som är bra också! Glad

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-01-27 10:55 #3 av: VildaVittra

Dags för kostdoktorn att läsa på om vad homeopati är då han påstår att 9 (vikt ?)procent är att jämställa med det. Dags för honom att läsa på om väldigt mycket faktiskt.

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-01-27 10:57 #4 av: Magi-cat

#3 Han vet nog vad homeopati är, skulle jag tro.

Poängen var väl att visa att brödet innehåller väldigt lite fullkorn och att det inte finns några gränser, egentligen, för vad som får kallas fullkorn.

edit: fast en ganska dålig poäng, när jag tänker efter.Glad

Anmäl
2014-01-27 10:58 #5 av: Magi-cat

Här är artikeln ur GP:

http://www.gp.se/konsument/1.2251071-mest-vetemjol-i-fullkornsbrod-

Anmäl
2014-01-28 10:11 #6 av: [JeanetteK]

Knasigt att man inte ska kunna lita på vad det står. Har många många många gånger tänkt att jag ska bara baka mitt eget matbröd. Det funkar i perioder, men sen kommer jag ur de goda vanorna. Har fått surdeg av en kompis som står i kylen, så kanske är det dags för goda vanor igen!

#1 Rågkusarna är mycket goda! Glad

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-01-28 11:33 #7 av: KPD

#0 Intressant artikel. Även om jag i stort misstror livsmedelsindustrin, har jag litat på Fazer. Det må vara irrationellt, men jag tror att konditoriet vid Glogatan präglar bilden av företaget som något fint och traditionsbundet. Utan konditoriet skulle Fazer bara vara ett namn bland andra.

#6 Bröd bakar jag inte, men annars försöker jag laga så mycket mat som möjligt i stället för att köpa färdiglagat. Jag vill ha kontroll på vad jag äter. I möjligaste mån köper jag ekologiskt och/eller rättvisemärkt.

Medarbetare på Finland ifokus, Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2014-01-28 12:42 #8 av: [JeanetteK]

#7 Jag försöker också göra som du så mycket det går. När det gäller bröd tycker jag ofta att urvalet är så tråkigt och därför är det oftast godare att baka eget. Men det är ibland lättare sagt än gjort. Skämtar

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.