Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 2910 ggr
Ford -57
2014-01-26 15:44

Västra Åstranden

Morjens. Vad tycks om konstutsmyckningen på Åstranden KickiG, Borgåbo som du är, 🙂 Vackert kan jag säja som bor en bit ifrån.

Annons:
KickiG
2014-01-26 19:29
#1

Ah! Västra åstranden. Detta föremål för diskussion. Alltså, förr i tiden då när jag var barn, då var det ju bara sådant där outnyttjat område. Sedan började diskussionens vågor gå höga, ska man bygga, vad ska man bygga osv. Och så blev det som det blev. Och det är ju nog faktiskt helt ok tycker jag.

Även om "träden" vid Konstfabriken inte riktigt faller mig i smaken, så är parken där och skulpturerna i den vackra. HÄR finns några bilder. Hittade inga bilder på de väldigt omdiskuterade husen som i folkmun kallas fågelholkarna, ska se om jag snubblar över någon lite senare.

Men överlag så är jag riktigt nöjd med Västra åstranden. Den blev bra mycket bättre än vad jag trodde att den skulle bli! Och den östra stranden har de rustat upp riktigt fint den med.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-01-26 22:03
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-01-26 22:28
#3

Här kan man följa med på en cykeltur, längs Östra åstranden dock. Den verkar börja vid gästbåtshamnen, tar oss längs Ågatan under den omtvistade Alexandergatansbro, förbi Empirestaden, gångbron, restaurangerna, caféerna och fram till Mannerheimgatansbro eller "Nya bron" (som är allt annat än ny, men den var nyare än lilla stenbron i gamla stan då det begav sig) och rakt fram skymtar fina tegelbyggnaden som var Simolins lager i tidernas begynnelse men nuförtiden är ett väldigt trevligt café och bar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-01-26 22:42
#4

På Borgås finska sida hittade jag en bild på fågelholkarna, det är alltså de röda husen. LÄNK  Man kan också gå in på t ex Google maps och knacka in adressen Näse-Juttes gata, Borgå. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
2014-01-27 16:11
#5

Träden är väl rätt så "unika" kan man tycka,jag såg "holkarna" sist ja va där, 5-6 år sen, dom såg rätt trivsamma ut tyckte jag, Östra sidan e riktigt trevlig tycker jag.

#4 Trevligt me en cykeltur, jag fick en känsla av längtan dit🙂 e d du Kicki som cyklar😉

KickiG
2014-01-27 21:27
#6

Herriduminjeeändå! Jag cykla? Nå int heller. Jag har ju bil 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Ford -57
2014-01-27 22:12
#7

Nå kva sär tu nu, sku int tu kunn cyykla😃

KickiG
2014-01-28 18:46
#8

Nu kann ja cyykla noo, he e nu bara meir he att ja inga ids nä ja liika bra kan köör me biiiln. Å parkera, he gör ja mitt opp torgi så man inga bihöver marssa så myki.

Nå, nu ljög jag nog lite. Jag parkerar inte bilen mitt på torget, för det får man inte göra. Och parkeringsplatsen där bredvid torget är ju så dyr, så jag parkera några kvarter ifrån där det är gratis :D

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
2014-01-28 19:15
#9

Nåjoo, no förstår ja no he, meen he e no inga så feil ti marssa nåån gang int😃

Jag fick botlapp borta vid gamla bron nåra år sen, men efter lite pepplande så slapp ja betala, ja va ju turist från Sverige🙂 he va rikkit kivva tyckt ja.

[JeanetteK]
2014-01-29 09:50
#10

blir riktigt nostalgisk av ert "prat" 🙂

Vad spännande med all denna konst. Detta är helt nytt för mig. Så annorlunda och häftigt.

Magi-cat
2014-01-29 10:06
#11

Tycker också det låter så härligt med finlandssvenskan. 🙂

Man blir så glad.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-01-29 10:19
#12

Min farmors bror var en stor favorit för mig och min bror när vi var små. Vi fick åka traktor med honom och vara med honom när han jobbade. När mina föräldrar sa att vi skulle låta honom vara i fred så sa han alltid "int gör he na ting he int. låt dom kom". ❤️

Magi-cat
2014-01-29 10:37
#13

❤️ Det låter så typiskt på något sätt, så där lugnt och tryggt, "int jär he najnting"….🙂

Fast nu kom vi visst in på språk från Västra Åstranden….🤐

Fast kanske he int jär naa'?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ford -57
2014-01-29 14:53
#14

Nåjosiddu,men int jär he någa, no e he väl kivva ti p(r)eppel på slikkat språk no🙂

D va myki å les å sia där på Näse-Jutta på Google, rikkit intressant. Visst va d en Fiskars fabrik där konstfabriken e nu, va? Om int ja nu minns feil.

[JeanetteK]
2014-01-29 17:21
#15

Vad betyder "kivva"?

Ford -57
2014-01-29 18:00
#16

Tja, man kan väl säja: roligt, skojigt, trevligt, om ja int minns helt galet. Eller kva säär tu, KickiG🙂

[JeanetteK]
2014-01-29 18:27
#17

Tack! Gillar det ordet.

KickiG
2014-01-29 19:18
#18

#16 Helt rätt :) Ett v bara, kiva. Ett finskt ord, ungefär kul. Kiva att du kunde komma. Såg en film, den var kiva. Jag var på en kiva fest. Det var kiva att vara med kaverina (kompisarna) på kaffe. 

Och jag tror att Ford-57 talar betär Borgå-dialekt än va ja göör, fö vi ha alder tala dialekt heim vi. Å mor min, hon e ju ändå från huvustaan å famo va från staan, så vi ha allti tala viskli svenska. Fast vi e böönder op pappas sida uta släkten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2014-01-29 21:21
#19

Härligt att höra er 😍

Ford -57
2014-01-30 11:34
#20

Jajamen ett v ska d ju vara, å där kom två ord till som ja kom ihåg nu, Kaveri å viskli= ung. Ordentli, redig?

#18 Men int vet ja väl om ja pepplar betär,🙂 Nåjo, no ska vi ti Hesa å tresa😃

Annons:
KickiG
2014-01-30 13:29
#21

viskli eller viskliger är ordentlig, redig, vanlig… viskli svenska skulle väl översättas till högsvenska. Sitt viskligt = sitt ordentligt (med fötterna på golvet och rak i ryggen, typ). Ät visklit! brukade jag få höra om jag tog tag i maten med fingrarna istället för gaffeln.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-02-10 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vi tog oss en liten promenad idag, Lime och jag, längs med Västra åstranden. Och den östra också, i jämlikhetens namn. Tyvärr är bildkvaliten inte att skryta med. Mobilkameran i skymning och duggregn är ingen kombination att rekommendera.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
2014-02-11 11:26
#23

Kiva me lite bilder från Borgå, å kyrkan tycks ja skymta åxå.👍

Magi-cat
2014-02-11 11:58
#24

Det var underbara bilder tycker jag! Tack för att vi fick se dem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-02-11 12:09
#25

#23 Det verkar ju så att man inte kan visa bilder från Borgå om inte kyrkan och standbodarna är med åtminstone på ett hörn :D

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
2014-02-11 17:30
#26

D stämmer nog d, ja har en akvarell me kyrkan å bodarna på väggen jag, målad av en W.H, 1958.

Upp till toppen
Annons: