Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 1129 ggr
Magi-cat
1/25/14, 4:01 PM

Klimatet mildare i Finland.

Klimatet har blivit mildare i Finland de senaste 50 åren!

Medeltemperaturen har stigit över hela landet och på en del ställen med så mycket som två grader! Särskilt under vintermånaderna har temperaturen stigit, över en grad på alla orter som deltar i undersökningen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/25/medeltemperaturen-har-stigit-pa-50-ar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
1/28/14, 11:20 AM
#1

Intressant, men en av dem som kommenterar skrev att mätperioden ger en felaktig bild. Jag kan inte bedöma riktigheten, men jag citerar ändå kommentaren:

"För 50 år sedan skrev vi år 1964. Då upplevde vi det kallaste vädret under hela 1900-talet. I början av föregående århundradet blev det varmare ända till början av 1930- talet då vi hade ungefär samma temperatur som i slutet av århundradet. Sedan sjönk temperaturen för att sedan på 1980- talet stiga med några tiondels grader celsius. Efter millennieskiftet har ingen signifikant temperaturändring förekommit."


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
1/28/14, 11:26 AM
#2

#1 Alltid klurigt med statistik. 😎 Risken finns alltid att man med statistikens hjälp visar vad man vill visa.

Bäst är nog att inte dra alltför stora växlar på något, särskilt inte för små undersökningar under för kort tid.

Men uppgifterna stämmer med den "känsla" man har, att vintern kommer senare.
Intressant med temperaturen i juni också. Ingen bra semestermånad om man vill ha varmt. 🙂☀️ Om det inte ändrar sig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
1/28/14, 11:38 AM
#3

#2 En grad eller två kanske inte har så stor betydelse i det dagliga livet, men det måste rimligen påverka när isarna går och snön smälter.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
1/28/14, 11:52 AM
#4

#3 Just det. Ett par grader i global uppvärmning har mycket stor betydelse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: