Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1587 ggr
Magi-cat
1/12/14, 9:49 AM

Finsk sisu!

Man hör ibland uttrycket "sisu" när någon aldrig ger upp utan fortsätter kämpa trots omöjliga odds.

Kampvilja, uthållighet och inte så lite tjurskallighet är förknippat med begreppet som anses höra till det finländska folklynnet och fick internationell spridning under finska vinterkriget.

Hur är det? Finns det någon sisu numera? 🙂😉Eller är det en seglivad myt och stereotyp utan grund?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
cirrun
1/12/14, 9:04 PM
#1

Ibland är  jag stereotypisk 'sisukas'; -  även omgivningen eller omständigheterna  säger att det är hopplöst att försöka, så stångas jag mot hinder för att nå målet … vad det än  då gäller…ibland blir det sår o ärr… men tycker ändå att sammantaget har det vart värt värna om 'sisu' 😉

KickiG
1/13/14, 7:50 AM
#2

Suomalaisella sisulla pääsee vaikka harmaan kiven läpi. Sillä välin muut tajuavat mennä kiven ympäri…

Med den finska sisuns hjälp tar man sig till och med genom den gråa stenen. Under tiden fattar de andra att gå runt den…

😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/13/14, 9:28 AM
#3

Med sisu byggdes världen…hur skulle annars något växa om man tänker på hur besvärligt allt är, och hur liten chans att det ska lyckas? ❤️

#2 Kul ordspråk 😃Ligger något i det med….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/13/14, 9:58 AM
#4

#2 Det ordspråket gillade jag!

cirrun
1/13/14, 8:02 PM
#5

#2 😂så bra iakttagelse 

- en annan som  utvandrare från Finland  kan känna att man har gått runt stenen…(har man då svikit sitt fädernes land?)

Upp till toppen
Annons: