Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 7509 ggr
[JeanetteK]
1/4/14, 1:46 PM

Tips på resmål i Finland

Hej på er! Jag fick en fråga av en väninna som är sugen på att åka över till Finland och resa runt. Hon undrade om jag kunde tipsa om resmål. Det kan vara allt från fina platser och mysiga caféer till nöjesparker eller badplatser. Jag har bara varit i norra Finland och egentligen bara på en och samma plats så jag har inte så mycket tips att ge henne. Vart skulle ni rekommendera henne att åka?

Annons:
mimåne
1/4/14, 1:51 PM
#1

Vasa är en mysig stad med bra shopping. Fördelen här är ju att det pratas svenska i denna stad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[JeanetteK]
1/4/14, 2:34 PM
#2

Ja det har du rätt i! Där har jag varit. 🙂Åtminstone förr fanns det en jättefin marknad där. Mina föräldrar brukade köpa stora fina ryamattor på den marknaden.

Magi-cat
1/4/14, 2:45 PM
#3

Vasa har jag också varit i. Toppenstad! Och man tar sig fram på svenska hur lätt som helst. I skärgården talas ofta bara svenska.

#2 Var det höstmarknaden, första lördagen i september, Jeanette?

Annars är det ofta torgdag på sommaren också. Stort fint torg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/4/14, 2:49 PM
#4

#3 Hmmm…. nej det måste nog ha varit på sommaren. Åh, nu blir jag sugen på att åka dit själv! 🙂

mimåne
1/4/14, 2:49 PM
#5

Ja jag är då uppvuxen i vasatrakten så 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[JeanetteK]
1/4/14, 2:51 PM
#6

#5 Vi åkte alltid upp till min farmor som bodde i Umeå och så tog vi båten över till Vasa och sen vidare ut till släkten och farmors stuga i Vexala.

Annons:
mimåne
1/4/14, 3:00 PM
#7

Vad mysigt! Nu är det ju en "ny" båt som går, den är jätte bra tycker jag. Det är skönt att kunna sitta i någon av de två restaurangerna och koppla av med lite gott till hands!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Magi-cat
1/4/14, 3:03 PM
#8

Tips på saker att göra i Vasa?

Här kan man äta: http://www.panoramavasa.fi/

Suveränt god mat!

Österbottens museum: Tråkig hemsida men jättefint museum med en utställning om Naturarv Kvarken. Detta världsarv delar man med den svenska sidan.

Och lite om Österbottens turism: http://www.pohjanmaanmatkailu.fi/sv/hem

Med den här fina bron kommer man till naturarvet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Replotbron


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Candy123
1/4/14, 6:24 PM
#9

Om man far till österbotten så finns en jätte mysig by som heter härmä där finns ett nöjesfält som heter powerpark och där kan man oxå rida och köra go-kart se 5d bio m.m

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

KickiG
1/4/14, 7:47 PM
#10

Om man bara vill åka runt, och kan tänka sig att också prata engelska vid behov, så rekommenderar jag varmt trakterna kring Saimen. Oerhört vackert där. Och så måste jag ju lite flagga för mitt eget Borgå, som har en väldigt vacker gamla stad och också är lite historiskt viktig i vårt land. Bl a hölls Lantdagen här, då Finland fick sitt självstyre då vi hörde till Ryssland. Då dansade tsaren på balen i gymnasiet så att golvet bågndande. Lovisa är en jättegullig liten stad. Skärgården här i trakten är också fin.

Björneborg har en jättevacker sandstrand, Yyteri. Åbo är vackert, slottet definitivt värt ett besök. I Tammerfors finns en nöjespark och delfinariet. I övrigt har jag aldrig riktigt fallit för den staden, men finns många som tycker den är trevlig.

I Rovaniemi i Lappland bor ju Julgubben = tomten. 

Det beror kanske lite på vad man är intresserad av också, vad som är värt att besöka.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/4/14, 7:55 PM
#11

#10 Många bra förslag, man blir riktigt inspirerad!

För att fylla på lite: Tammerfors har ett väldigt fint bibliotek har jag för mig:

http://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g189948-d590802-Reviews-Tampere_City_Library_Metso-Tampere_Western_Finland.html

Och Raumos gamla trästad, ett av UNESCOs världsarv:

http://www.visitfinland.com/sv/artikel/vackra-raumo/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
1/4/14, 8:49 PM
#12

#11 och dessutom pratar de en fullkomligt obegriplig finska i Raumo 😃 Det är de också kända för. Den svenska dialekten i Närpes är obegriplig den med. Ett exempel finns HÄR . Fast måste erkänna att jag aldrig hört närpesiska talas på riktigt, så vet inte om det är helt korrekt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/4/14, 9:33 PM
#13

#12 hehe, jag har hört närpesiska talas på riktigt och ja, den är rätt annorlunda, ungefär som i klippet faktiskt. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mimåne
1/4/14, 10:17 PM
#14

Jag hör närpesiska nästan dagligen och den är fullt begriplig 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[JeanetteK]
1/5/14, 10:42 AM
#15

Vad kul med så många olika tips! Vad jag förstår så vill hon se "lita av allt". 🙂Det skulle vara roligt att göra en sån resa själv.

Min son har bara varit i Finland en gång, på min pappas begravning. Jag skulle vilja ta med honom runt på "mina" ställen, men då skulle man ju kunna lägga till en massa nytt också.

Niini
2/3/14, 11:07 AM
#16

Replot/björkö (Vasa) är fint sommartid, det finns väl nån vandringsstig där?! Åk över Replotbron och ät på restaurang Benys vid brofästet om inte annat :)

Bergö! Otroligt fint och riktigt idyllisk ö ca 60 km sder om Vasa.

Magi-cat
2/3/14, 11:09 AM
#17

#16 Har varit på Replot! Bron är fantastisk och så finns det en utkikstorn (ganska nytt tror jag) där man har underbar utsikt över det unika kustlandskapet, Kvarkens världsarv!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
2/3/14, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Slänger in två foton tagna vid Replotbron förra vintern :)

Magi-cat
2/3/14, 11:28 AM
#19

#18 Fina, men har du tagit dem själv?

(Vi måste tänka på upphovsrättslagen 🤫)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niini
2/3/14, 11:29 AM
#20

Japp, är mina egna :)

Annons:
Magi-cat
2/3/14, 11:45 AM
#21

#20 Tack! 🌺 Mycket vackert!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/3/14, 12:24 PM
#22

Finns det där lilla cafét ännu på Replot? Litet gammalt hus, kunde tvätta mattor där nära tror jag. Man fick helt fantastiska räksmörgåsar där. Typ 1998 eller något sådant.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2/3/14, 12:32 PM
#23

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/3/14, 12:37 PM
#24

#23 Jaaaaaa!!!! ❤️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Challesengla
2/4/14, 3:20 PM
#25

Vandra i Helsingfors är otroligt, ett måste att se Fölisön.

Ekenäs och Hangö är fina städer att vandra i sommartid, likaså Mariehamn.

Vill man åka skidor ska du högt upp. Ylläs är min favorit

Magi-cat
2/4/14, 3:21 PM
#26

Var ligger Ylläs?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2/4/14, 4:45 PM
#27

#26 - Lite osäker själv på det. Googla. :-)

Åbolands skärgård är väldigt fin. Min morfars släkt är därifrån och där ligger också min sommarstuga, närmare bestämt i Nagu. Nagu centrum och speciellt gästhamnen är mycket sevärd och levande under semestertiderna på sommaren. Köp världens godaste rökta fisk från Börjes Fisk och ät pizza på pizzabåten Najaden, som också funkar som nattklubb. Väldigt populärt ställe som bjuder på bra livemusik varje helg på sommaren också. Vill man äta "finare" så finns restaurang L'Escale och Hotel Strandbo precis vid gästhamnen.

I Nagu (jo man säger inte "på" Nagu trots att det är en ö) finns också t.ex. glasblåseriet Hippoglas, som tillverkar handblåsta vasar, glas och diverse prydnadssaker. Ibland har de öppet hus så man kan följa med hela tillverkningsprocessen. Priserna är dock ganska rejäla, men man brukar få betala en del för unika hantverk.

Det ordnas också utflykter till vackra Själö, som inte ligger väldigt långt från gästhamnen om jag minns rätt. Det har funnits bl.a. ett sjukhus för svårt sjuka och sinnessjuka där, och det finns mycket historier kring dessa verksamheter. Garanterat intressant för dem som gillar historia.

Man kan också från hamnen i Pärnäs i sydvästra  ta förbindelsebåtarna ut till de mindre öarna kring Nagu, t.ex. Nötö, Vänö, Jurmo, Utö… finns många fina ställen. Personligen gillar jag dock bäst att åka ut med egen båt till nån valfri mindre holme och picknicka, bada, fotografera, grilla osv. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2/4/14, 5:15 PM
#28

#27 Det låter underbart alltihop! :-) Vilken sommarkänsla man får!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lenaha
2/4/14, 9:53 PM
#29

Jag kan rekommendera Imatra som är en mysig stad! Sommartid har dom Big Band Festival ( http://www.ibbf.fi/ ) i samband med den veckan brukar dom varje kväll ha en show vid Imatraforsen med musik och ljus medan dom släpper ut vatten!

Från Villmanstrand (Lappeenranta) inte allt för långt därifrån kan man göra utflykter till Viborg på Saima kanal.

Dock pratar de flesta inte svenska i den delen av Finland, men engelska  brukar gå bra!

Magi-cat
2/4/14, 9:55 PM
#30

Välkommen hit Lenaha! 🙂

Låter som ett bra tips och mysig stad! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lenaha
2/5/14, 7:24 AM
#31

Tack!:)

[JeanetteK]
2/5/14, 2:13 PM
#32

Åh vad mycket roliga tips! Jag vidarebefordrar för fulla muggar! Hon hälsar och tackar massor. 🤗

Challesengla
2/5/14, 2:39 PM
#33

Ylläs ligger långt uppe i Lappland en bra bit norr om Haparnada och Torneå

Ford -57
2/11/14, 5:36 PM
#34

En liten kommentar lite utanför temat🙂 Ja fyllde 25 år på Ylläs Motelli för bra många år sen,(vet inte om Motellet e kvar,) på väg till Tromsö me ett lass karuseller. Ja herreduminje, tänka sej att Ylläs blev nämnt här🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: