Annons:
Etiketthistoria
Läst 1453 ggr
[T-Johan]
2013-12-09 08:10

Finlands historia "på egna ben".

Finlands historia är mycket "svensk".

Men Finland har också en historia "på egna ben",

eller som det länkade programmet heter: "I Stalins

skugga".

Kolla detta!

http://www.svtplay.se/video/1652510/i-stalins-skugga 

I Sverige ska vi vara glada för alla finnar som flyttade

hit efter kriget.

Annons:
Magi-cat
2013-12-09 08:58
#1

Tack så mycket T-Johan för länken till programmet! Ska kolla vid tillfälle!

Ja, Finlands historia är mycket intressant! Mycket har vi gemensamt, men Finland har historia och erfarenheter som inte Sverige har.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria29
2013-12-09 19:27
#2

Jag spenderade stor del av mina lov som barn i Porkala/Porkkala och jag kan säga att det finns mycket med finland som inte är svenskt. Just på grund av krigen så har man en större överlevnads instinkt en många svenskar. Visst finns det många likheter men ska jag vara ärlig så har vi rätt många ryska traditioner särskilt om man tittar på maten.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Tapani
2013-12-10 11:28
#3

Såg filmen igår. Har genom åren läst mycket om Finlands historia och sett många journalfilmer, men I Stalins skugga är det bästa jag sett med flera nya fakta som jag inte kände till. Filmen är mycket välgjord. Denna borde alla som har minsta anknytning till Finland se för att få insikt i vad Finland gått igenom från 1939 till 1992.  

Bra T-Johan att du presenterat länken! 

Porkala-området "arrenderades" av Sovjet för 25 år, vill jag minnas. Jag noterade att under Finlands OS 1952 fanns tiotusentals ryska soldater bara några kilometer från Helsingfors. Jag tror att Sovjet fick internationell kritik för detta genom s.k. tyst diplomati och tänkte om. I början av 1956 avbröt man arrendet och tog hem sina soldater och den evakuerade befolkningen kunde flytta tillbaka. Som allting annat ryssarna tillgripit, så hade det mesta raserats och förstörts. Men återställningen klarade man med samma fermitet som allt annat som blev bombat och skadat under kriget.

Maria29
2013-12-10 16:21
#4

#3 Ja det är sant att folket fick flytta tillbaka men de var tvungna att lösa ut sin egen mark från staten om jag mins rätt. Min mormor var väldigt bitter på att det var så och att både hennes familj och släkten fick slita för det. Finländare är ett otroligt folk som kan åter uppbygga samhället oavset vem som styr och så här efter självständighets firandet käns det fantastiskt att det är en egen stat som inte står under vare sig Sverige eller Ryssland.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[T-Johan]
2013-12-11 09:48
#5

Jag fick samma känsla som Tapani när jag sett filmen. Det var så många pusselbitar som fattades i den skrivna dokumentationen. Sen är det en skillnad på när dokumentären görs på västra sidan Östersjön. Bilden av relationen mellan finska kommunister och socialdemokrater lyfts fram ur ett Svenskt perspektiv. Om det är rätt eller fel, kanske vi inte ska diskutera. Bara konstatera att det är så. Det finska mentaliteten älskar jag. Min dotter verkar vara lika mig i de avseendet, för vi är gifta med finnar i andra generationen båda två.

Upp till toppen
Annons: