Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 1567 ggr
ElLobo
2013-12-07 14:04

Finsk kritik mot svenska försvaret

Sverige har slutat att bidra till säkerheten i Östersjöområdet och ses alltmer som ett militärt vakuum. Orsaken är att Sveriges försvar nu är så svagt att det verkar destabiliserande, enligt en finländsk expert.

LänkFinsk kritik mot svenska försvaret

Annons:
Magi-cat
2013-12-07 15:37
#1

Tack för länken!

Det verkar som om receptet från Pasternak är att Sverige ska gå med i NATO?

Medan Sveriges försvarsminister menar att den där kritiken inte stämmer och att NATO är så tacksamt för landets insatser….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ElLobo
2013-12-07 15:57
#2

Ja, ett eventuellt NATO-medlemskap kommer nog att stötas både en och två gånger, i både Sverige och i Finland.

[T-Johan]
2013-12-11 19:02
#3

På 70-talet när jag tjänstgjorde i det millitära var vi ofta i näheten av Finland. Flera gånger på natten med mörklagt fartyg och vi kunde se dom finska fyrarna. Vad vi gjorde vet jag inte, jag stod telefonpost på akterdäck och lysna på konvesatilnen på bryggan. Lasten vi hade var någon slags av- lysnings utrustning som vi fälde. Jo det är sant att "närvaron" inte är den samma idag som under de kalla krigets dagar. Hur många fartyg som var ute samtidigt är/var väl hemligt. 2 ubåtsdivitioner, tootalt 8 ubåtar, som användes för underättele verksahet. 3 jagar divitioner med tillhörande torpedbåtar. Till detta en himla massa andra militära fartyg. Värden ser anorlunda ut idag. Men krig har vi fortfarande. Och vapen-skramlet har en ny skepnad bara.

Farwuq
2013-12-13 11:11
#4

Jag minns också 70-talet, när jag gick i rikets uniform.

Då var vi stolta över vårt försvar, vårt flygvapen som var något alldeles extra för ett så litet och "alliansfritt" land.

Nu är det sk*t med det mesta.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

cirrun
2013-12-13 19:53
#5

hmm…'alliansfritt' 😃

cirrun
2013-12-13 20:04
#6

På 70-talet skulle  Veikko Vennamo få bort arbetslösheten på tre månader, - alla unga män skulle få förlängd utbildning i lumpen och sedan skulle dom ta tillbaka områden som i kriget  förlorades till ryssarna. 

Vet inte om det var bara en skröna, men vi skrattade gott för tanken 😂

Annons:
Farwuq
2013-12-13 20:17
#7

😃

Ganska tokig metod.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[JeanetteK]
2013-12-14 17:05
#8

Jag håller med - lite tokigt.. 🙂Skulle vara roligt att veta om det är sant eller inte.

Upp till toppen
Annons: