Annons:
Etikettevenemang
Läst 2527 ggr
Magi-cat
10/19/13, 12:42 PM

Halloween?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är det Halloween den 31 oktober och sedan Alla Helgons Dag 2 - 3/11.

Är Halloween något som är etablerat i Finland?

Är Allhelgona en helgdag och gör man något särskilt?

(redigerade, Magi-cat)

(bild från Publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[lucke]
10/21/13, 10:16 PM
#1

Jag och systersonen åker till Helsinki över Halloween- jag hoppas (för hans skull) att de har ngt sorts spektakel på båten🧟‍♂️👻😃

Tapani
10/22/13, 6:30 PM
#2

Men kära Magi-cat, inte skall du blanda ihop eller likställa Alla Helgons dag med Halloween. 

Trots att jag är ateist kan jag inte förstå att man den dagen, då många kristna går till anhörigas gravar, lägger en krans eller tänder ett ljus som en vördnadsbetygelse spökar ut småbarn till vampyrer, häxor, skelett eller vad nu är, går omkring och ringer på hos folk och säger _bus eller godis. 
_Halloween är inget annat än ett rent kommersiellt jippo som handeln ivrigt blåser liv i till månadsskiftet oktober november. Jippot omsätter miljarder i Sverige - troligen också i Finland. Halloween kan naturligtvis inte förbjudas men "firandet" borde självdö.

Magi-cat
10/22/13, 6:35 PM
#3

#2 Ok, Tapani, det var slarvigt skrivet av mig. Ja ska försöka förtydliga sedan.

Alla helgons dag är något annat än Halloween.

Det var mest Halloween-firandet jag undrade över, eftersom det blivit vanligt i Sverige på senare år, kan man säga.

Det är en tradition som är väldigt stark i främst de engelsktalande länderna och den har även kommit hit. Vad man än tycker om små barn i skelettkostymer, tror jag den kommit för att stanna. Eller?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
10/22/13, 10:32 PM
#4

Men just i år infaller Alla Helgona och Halloween samma helg- jag har för mig att det brukar skilja nån vecka åt annars🤔 Håller med om att det är ett kommersiellt jippo- samtidigt är jag lite av ett skräck-fan som anordnat Halloweenfest och klätt ut mig förr om åren. Nu är det väl mer så att ungarna firar Halloween och jag tänder ljus🌛

Magi-cat
10/23/13, 3:57 PM
#5

Visst är det ett kommersiellt jippo, som så mycket annat. (Julen som redan är i full gång i vissa butiker, det blir lite för mycket om man säger så…)

För egen del är jag inget för det där med skräck och tittar helst åt ett annat håll.

Jag kan förstå att det kan bli lite kollision mellan olika teman, den stilla ljushögtiden och den mer högljudda nymodigheten när de infaller ungefär samtidigt.

Men HUR gör man i Finland? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
10/26/13, 6:10 AM
#6

Halloween är ursprungligen en förkristen keltisk skördefest när man offrade delar skörden och motsvarar vår Micksmäss.

Annons:
Magi-cat
11/1/13, 12:09 PM
#7

Hur det än är med ursprung och nutid:

Trevlig helg allihop! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: