Annons:
Etikettövrigt
Läst 1909 ggr
Magi-cat
2013-10-07 10:39

Naturväsen i Finland?

Vilka naturväsen finns det berättelser om? Har ni själva sett något? Vad tror man på och vilka lever kvar in i vår tid? 

På Övernaturligt iFokus nämndes "luonnonhenkiin". Vad är det? Jag googlade, men min finska räcker inte till för att förstå. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[JeanetteK]
2013-10-10 09:24
#1

Min farmor berättade en historia för mig, men nu har namnet på själva "saken" helt försvunnit ur minnet. Det är i alla fall som en rund boll som man stoppade in förbannelser i och kastade över till exempelvis grannens tomt så den utvalde skulle drabbas av olyckor. Min farmor hade en dag varit på besök hos sina väninnor och på vägen hem i skymningen insåg hon att hon hade en sån boll efter sig. Hon försökte springa från den men den hängde efter. Väl hemma insåg hon att det var ett garnnystan som ramlat ur korgen och lämnat tråden kvar i korgen så nystanet följde efter henne. 😃

Någon som vet vad denna boll kallades? Hon är uppifrån Vexala, Munsala utanför Vasa.

Magi-cat
2013-10-10 10:09
#2

#1 "Baran" säger man i Västerbotten har jag för mig. Kan det vara något liknande?

Tack för berättelsen! Kan tänka mig att din farmor blev ganska lättad att det bara var ett garnnystan efter henne! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2013-10-10 10:14
#3

Ah exakt! Tack! Jo farmor var mycket lättad!

Magi-cat
2013-10-10 10:16
#4

Aha, så det heter lika där också? Ja, Väserbotten och Österbotten har verkligen många likheter. Man förstår att folken haft täta kontakter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2013-10-10 10:18
#5

Ja, så är det nog.

tlover
2013-10-10 14:42
#6

"Baran" har jag inte hört talas om och då gillar jag ju ändå historier om knytt och dylikt. Men det kanske är landskapet Västerbotten som det gäller inte länet. Vi har det ju lite olika jämfört med kusten.

l'm back

Annons:
Magi-cat
2013-10-10 15:05
#7

#6 Det kanske är skillnad på kusten och inlandet, län och landskap som du säger… Det där "baran" jag hört var nog från typ Skellefte-trakten…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2013-10-15 09:21
#8

Bjära och i mim dialekt bjäla. Förmodligen motsvarande bara. Vanligt föremål i häxdomar. Beskrivet hur de tillverkas i Svärdsjö dombok.

Seite (saite) på samiska och möjligen även svolaxiska. Lokalnamn från Nås finnmark för mästerrot som var vanligt odlad i Finland på 1500-talet och viktig i verinärmedicin och möjligen med savolaxiskt ursprung.

Beläte ett vanligt "verktyg" för att skada andra. Schamanistiskt väsende och använt sedan medeltiden.

Magi-cat
2013-10-15 09:39
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: