Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Kultur; musik, film, konst

Höstvisa

2013-09-25 14:46 #0 av: Magi-cat

Har ni märkt att det börjar bli höst igen?Glad

Jag tycker Höstvisa är så vacker. "Skynda dej älskade, skynda att älska, dagarna mörknar minut för minut..."

Tove Jansson har skrivit texten och Erna Tauro har gjort melodin. 1965 framfördes låten för första gången i en tävling där den kom trea.

(källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6stvisa)

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-09-25 19:10 #1 av: [lucke]

Den är fin, men aningen för vemodig för migFörlägen

Anmäl
2013-09-25 20:03 #2 av: Magi-cat

Jo, den är ganska vemodig...Glad

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-09-26 07:47 #3 av: Farwuq

Den är vacker.

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-09-26 09:37 #4 av: [JeanetteK]

Åh den är fin! Hjärta

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2016-08-16 20:39 #5 av: Magi-cat

100 år sedan Erna Tauro föddes! 

Erna Tauro komponerade Höstvisa.

"1965 deltog Erna Tauro i en sångtävling arrangerad av Finlands Rundradio. Ett av hennes bidrag var Höstvisa till text av Tove Jansson. Konstigt nog blev visan endast trea. Idag är den en visa som är populär över hela Norden. Erna fick en gång frågan om hur den skall sjungas. Hon svarade: Absolut inte melankoliskt! Varken Tove eller jag är melankoliska."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/16/hon-komponerade-hostvisa-hundra-ar-sedan-erna-tauros-fodelse

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.