Kultur; musik, film, konst

Konstnären Rudolf Koivu

2013-09-17 22:11 #0 av: [lucke]

Hm, vi har ingen konst-kategori här så jag lägger detta under OT så länge...

Är det fler än jag som gillar den finske konstnären Rudolf Koivu? Han är en relativt ny upptäckt för mig- när jag var i Helsingfors för några år sen såg jag kort på Posti som jag blev helt betagen av. Jag har köpt på mig en hel del kort, en magnet och förra året en underbar julkalender. Korten är så fina så dem har jag inte klarat att skicka iväg, trots att jag skriver och skickar en hel del kort annars. Jag kommer att åka till Helsingfors innan jul och ska då köpa en R K-julkalender och säkert fler kort. Jag har inga foton på min lilla samling så jag länkar till en Rudolf Koivu-sajt: http://www.rudolfkoivu.fi/sadun-maailma.html samt exempel på hans underbara (jul)kort och kalendrar finns här: http://www.livingstone.fi/Hjärta

Anmäl
2013-09-18 09:17 #1 av: Farwuq

Riktigt fint.

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-09-18 12:59 #2 av: [lucke]

Eller hur, älskar verkligen hans sagomotivStjärnorGlad

Anmäl
2013-09-18 13:01 #3 av: Magi-cat

Tack Lucke! Jättebra!

Klart vi ska ha en konstkategori! Skämtar

Fixar senare!

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl
2013-09-18 13:02 #4 av: [lucke]

#3 Tack självBlommaTummen upp

Anmäl
2013-09-19 12:01 #5 av: Magi-cat

Nu har jag botaniserat lite mer bland Koivus bilder. Verkligen fina!

Förstår att du gillar dem Lucke, lite samma känsla som i Tove Jansson-teckningarna, kanske?

Tänk att han föddes i St Petersburg och dog redan 1946. Men fortfarande "håller" den konsten.

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl
2013-09-19 22:38 #6 av: [lucke]

#5 Ja precis, jag älskar såna där magiska bilder som man liksom vill gå in i- John Bauer, Tove J, Elsa Beskow och så underbare RudolfHjärtaJag vill också träffa på tomtar och älvor och knytt när jag går i skogenSkrattar

Vad dog han av egentligen? Trist att han inte levde så länge men fint att vi kan njuta av hans underbara konst. Jag ska se om jag kan låna nåt på bibblan...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.