Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Evenemang

villaavslutning 2013

2013-08-27 14:00 #0 av: Magi-cat

Sista helgen i augusti är en speciell händelse i skärgården i de svenskspråkiga trakterna har jag förstått, kanske finska också?
Säsongen vid sommarstugan avslutas med eldar, fyrverkeri och fest.
Någon som kan berätta mer?

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-08-28 09:13 #1 av: [Memento Mori]

Själv har jag inte ens hört talas om det här tidigare.
*Väntar förväntansfullt på berättelser* Glad

Anmäl
2013-08-28 13:03 #2 av: Magi-cat

Har ingen aning om hur utbrett det är, men där det är, där är det, om man så säger.Skrattar

Att sjöbevakningen involveras lär kanske bero på att evenemanget i fråga tycks kräva en hel del öl. Drink

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-08-28 13:05 #3 av: Magi-cat

Hittade lite historik här:

http://www.mediesprak.fi/sprakrad.aspx?id=736

Anmäl
2013-08-28 13:20 #4 av: Candy123

vi bukar fira vid vår villa (sommarstuga) med våra kusiner och annan släkt med grillat och massor med fyrvärkerier (tyärr) jag vet inte men jag tycker det bara är att smälla upp pängarna...och så tycker jag det inte blir samma sak sen faffa gick Bort men nog är det kul att träffa några släktingar som man bara ser en gång om året Glad. inte vet jag vad man mer kan säga, har ni frågor är det bara att fråga så kan man hoppas att jag har svar på den :)

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2013-08-28 16:55 #5 av: Magi-cat

Edit, glömde ju lägga in länken till Vadabladet om sjöbevakningen.

Anmäl
2013-08-31 07:54 #6 av: Magi-cat

det ser ut att bli rent strålande väder, men inga raketer pga brandrisk och torra marker!
Skönt för hundarna....

Anmäl
2013-08-31 09:41 #7 av: Candy123

Ja skönt med inga raketer, men tyvärr så är man febrig så för mig blir det högst troligt inget firande :/

Anmäl
2013-08-31 16:06 #8 av: Magi-cat

krya på dig! :-)

Anmäl
2013-08-31 20:12 #9 av: Candy123

#3 tack :)

Blev villaavslutningen iallafall :)

Anmäl
2013-08-31 21:34 #10 av: Magi-cat

Oj vad fint!

Anmäl
2013-09-02 19:43 #11 av: Shivah

Här i Finland kallar vi det för forneldarnas natt (muinaistulien yö) och natten äger rum den 31 augusti. Det är då villaavslutningen äger rum och man tänder flera brasor runt om i skärgården både för allmänheten och för privat bruk.   

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.