Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 4933 ggr
Anonym
Anonym
8/14/13, 5:15 AM

Är du finsk eller svensk?

Om du har finska föräldrar (som bott i Finland) men är uppväxt i Sverige. Säger du att du är finsk eller svensk?

Jag brukar bara förklara läget som ovan, men kallar mig varken det ena eller det andra direkt. Hejar dock aldrig på Sverige i sportsammanhang, då är det Finland som gäller! 😃

Annons:
jasmina.p
8/14/13, 6:22 AM
#1

Hela mitt släkte är ifrån finland så långt någon av oss kan komma på, dvs morfar. morfars mamma. morfars mormor,osv osv osv genom min släckt. men så kom jag och föddes i sverige och är uppvuxen här. jag kallar mig finsk ändå för vi pratar finska hemma :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Anonym
Anonym
8/14/13, 6:27 AM
#2

Det är samma här med släkten, men jag slutade prata finska hemma när jag började skolan, och nu är jag urusel på det. Jag förstår mycket bättre än vad jag pratar :)

Tapani
8/15/13, 10:40 AM
#3

Av mina 76 levnadsår har jag bott sammanlagt 70 år i Sverige. När jag föddes i Karelen gavs jag tidens kanske vanligaste finska pojknamn: Tapani Tapio. Kom som 4 åring till Sverige och förlorade på några månader det begränsade finska språk jag då hade. Jag fick resa hem i två korta perioder under och efter kriget men glömde fort det lilla jag då lärt, när jag åter var i Sverige.

Utbildning, anställningar, familj, sedvänjor och nästan allt annat är svenskt liksom mitt medborgarskap från 1956. Svenska är mitt språk i tal och skrift. Ungdomsårens utbildningar och jobb innebar dock en lång period då kontakten med anhöriga i Finland mest bara var Jul-, Påsk och födelsedagskort. Men de senast 40 åren har besöken i Finland varit många. Och för 4 år sedan fick jag åter mitt finska medborgarskap. Så i själ och hjärta är jag finsk och min släkt är finsk bakåt till 14-1500-talens bosättare i Savolax och Mellersta Finland. Jag är en stolt finne i Sverige.

Anonym
Anonym
8/15/13, 11:00 AM
#4

#3  Härligt, jag ryser när jag läser ditt inlägg! Min mamma kom som krigsbarn och återvände sedan till Finland, sen kom familjen över på 60-talet. Jag saknar somrarna därborta med alla kusiner. *drömmer mig bort*

[JeanetteK]
8/17/13, 4:36 PM
#5

Min släkt bor i svenskbygderna utanför Vasa. De kallar sig finlandsvenskar. Själv har jag alltid sett mig som svensk. Min pappa kom till Sverige som liten pojk och har alltid sagt sig vara "svensk med rötter i Finland".

Bjornen
8/18/13, 8:01 AM
#6

Jag är svensk men har finska rötter som flyttade till Sverige omkring år 1600, och då var Finland en del av Sverige.

Annons:
Magi-cat
8/18/13, 8:24 AM
#7

#6 Får jag fråga, Björnen, de där rötterna är ända från 1600-talet och det är ganska länge sedan…De flesta skulle nog inte ha ett begrepp ens om att de fanns. Har ni i er släkt "odlat" de här rötterna på något sätt? Känner du något speciellt för Finland tack vare rötterna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
8/18/13, 11:57 AM
#8

Sedan jag har varit riktigt liten har jag alltid hört att vi hade finska rötter på min fars sida. Nu har jag konstaterat att dessa rötter inte var rikltigt biogiska rötter (flera giften på 1700-talet som gjorde att jag är från fel gifte). Istället finns dessa rötter på min mors sida.

Jag har nu under 30 år försökt forska vidare på den svedjefinska kulturen som var en ålderdomligare kultur med en hel del speciella kulturinslag från Storsavolax och/eller Karelen. De kom ju över till Sverige i samband med och efter Klubbekriget 1597. Vissa av kulturinslagen är en återupptagning av äldre skandinaviska kulturer men även en del inslag från öster och sydöster. Det har gjort att jag försöker hitta några ännu äldre inslag i Ryssland och Ukraina. Den svedjefinska finska kulturen har en hel del schmanistiska inslag och en del av det har jag hittat i Kizil-Koba på Krim i Ukraina. Även goterna (utdöd omkring 700 e. Kr. i Spanien, men en spillra kvar på Krim till senmedeltid) och skyterna (mongolfolk som dog ut omkring 200 f. Kr. vid Simferopol på Krim) kan vara inblandad i dessa kulturer liksom ruserna (grundaren av Ryssland). Med säkerhet finns en del av kulturernas ursprung från Kaukasus-området med bland annat odlandet av råg och då särskilt svedjerågen.

Mark
8/18/13, 6:01 PM
#9

Intressant utläggning Björnen! Jag är i princip i samma situation, har bra koll på de finska rötterna (många, mest Savolax), men inte lika bra koll på den skogsfinska kulturen. Men jag håller på och lär mig vartefter…
Men jag kallar mig svensk, har bara varit några enstaka gånger i Finland, men gillar det jag sett. Hoppas på mer i framtiden!

ALPHIRA
8/18/13, 8:05 PM
#10

Jag fyller snart 63 och flyttade hit från Finland ca 40 år sedan. Så har levt största delen av mitt liv i Sverige men känner mig finsk på alla sätt och vis.

Magi-cat
8/19/13, 11:07 AM
#11

Svensk. Har rötter från de finlandssvenska trakterna i Finland.

Älskar att besöka landet men skulle inte kunna tänka mig att flytta dit.

Samarbete mellan Sverige och Finland i gemensamma projekt och uppmärksammande av gemensam historia ligger mig varmt om hjärtat.

Tänker t.ex. den helt konstlade gränsen vid Torne älv som splittrade och delade släkter och vänner på en finsk och en svensk sida.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ford -57
8/19/13, 8:42 PM
#12

Född och uppväxt i Sverige, min moder kom från Borgåtrakten början på 50talet. Jag var i Borgå alla mina 15 första somrar, har varit dit senare åxå, ju äldre jag blir ju mer finne känner jag mej,är 61 nu,25 i sinnet😃 I sport håller jag alltid på Finland.

mikkan01
8/19/13, 10:07 PM
#13

Lite utav en blandning haha, är född och uppväxt i Sverige men har helfinska föräldrar och finskt medborgarskap. 🤔

~mikkan

Annons:
Tapani
8/20/13, 9:39 AM
#14

Magi-cat. Gränsdragningar har i alla tider på ett eller annat sätt splittrat familjer eller släkter. Vi finnar eller finlandssvenskar har på ett eller annat sätt drabbats av det - kanske mer än något annat nordiskt land. Det blev särskilt brutalt under och efter krigen på 1940-talet.

http://se.ask.com/wiki/Finlands_gr%C3%A4nsf%C3%B6r%C3%A4ndringar?lang=sv&o=2802

Björnen och Mark: intressanta informationer. I min släktforskning hittade jag familjer som på 1600-talet flyttade från Savolax till Värmland. bl.a. en släktgren som hette Puttonen/Puttion. tror inte att namnet finns kvar. Ytterligare någon familj, vars namn jag glömt.

[EllenAlicia]
8/20/13, 12:19 PM
#15

finsk farmor och farfar :P

Anonym
Anonym
8/20/13, 1:28 PM
#16

#15 Då är väl din pappa också finsk? ;)

[EllenAlicia]
8/20/13, 1:34 PM
#17

#16 haha ja xD

Magi-cat
8/21/13, 10:20 AM
#18

#14 Så sant! Tack för mycket intressant länk!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lilla Fröken]
8/21/13, 5:28 PM
#19

Men vad knepigt. . Har tydligen lyckats bocka i att jag är anonym när jag skriver på min mobil. Det krånglat ofta när jag är inne via webben och inte den mobilanpassade sidan. Jag är TS alltså. :) En stolt finne!!

Magi-cat
8/21/13, 5:30 PM
#20

#19 Haha, så kan det bli! 😉Men nu vet vi det!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Lilla Fröken]
8/21/13, 5:55 PM
#21

#20 Jepp! ^^

Här Är Jag
8/22/13, 1:59 AM
#22

Jag känner mig kluven. Känner att jag varken är Finsk eller Svensk.

[Memento Mori]
8/22/13, 9:12 AM
#23

Nu ska jag krångla till det för er. 😉
De enda rötterna jag känner till som är utanför Sverige går till Österrike men då har vi tyvärr väldigt lite kontakt med varandra.

Men då mina föräldrar är något ..hrm.. intressanta.. så umgicks jag väldigt mycket med grannpojken och hans familj när jag var yngre och då var dom alla mycket stolta finländare vilket har "smittat av sig" på mig. 😃
Tråkigt nog känner jag mig inte "svensk" på något sätt men jag kan inte riktigt kalla mig själv "stolt finsk" heller hur mycket jag än skulle vilja det då jag inte har några egentliga rötter i landet. Men jag älskar verkligen landet, är något av en "finnofil",  hejar alltid på dom i sportsammanhang och kan både den svenska och finska versonen av nationalsången eller i alla fall de tre första verserna. 😉(Vilket är bättre än med Sveriges, där blandar jag alltid ihop alla verserna 🤐)

Riitta1
9/8/13, 1:03 AM
#24

jag är visserligen född i Finland, men bott i Sverige sen jag var 5-åring. Är alltid Finsk

eksess
9/20/13, 1:30 AM
#25

Född i Sverige men har finska föräldrar. Finska var ändå mitt första språk och jag var mycket i Finland som mindre, så jag kallar mig för finsk. Ingen runtomkring mig ser mig som svensk ändå haha

Candy123
9/20/13, 9:03 AM
#26

Född i finland och bor i finland så jag är 100% finlandsvensk :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Farwuq
9/20/13, 11:30 AM
#27

Jag är 100% skåning.
Min far är född i Stockholm men har sina rötter i Sunne, Värmland. Om det finns finskt påbrå, det vet jag inte. Mor är helt skånsk.

🙂

Men jag gillar Finland och dess folk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Norman Bates
10/5/14, 11:12 AM
#28

Bara att se på vilka man håller på i hockeyn, är man svensk håller man på Tre Kronor är man finsk håller man på Lejonen oavsett vilket land man bor i 😉

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Norman Bates
10/5/14, 11:27 AM
#29

Om nu någon mot förmodan skulle undra så är det "Leijonat" som gäller för mig…

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Magi-cat
10/5/14, 11:53 AM
#30

#29 Nästan så det ante mig…😉

Håller med om att hockeyn verkar vara den viktigaste skiljelinjen. 😃

Allt annat kan man samarbeta i, men se hockey, det är då det gäller…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Norman Bates
10/5/14, 11:59 AM
#31

#30 Var det det att jag gillar öl( bättre) än kaffe som röjde mig? 😉

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Magi-cat
10/5/14, 12:14 PM
#32

#31 Nja, det var nog mer hur du pratade om hockeyn…😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Norman Bates
10/5/14, 1:05 PM
#33

#32 Ja just ja, jag stavade ju Lejonen med stort "L" 😉

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

KickiG
10/5/14, 2:02 PM
#34

Jag är född och uppvuxen i Finland och bott här största delen av mitt liv. I första hand definierar jag mig som finlandssvensk, i andra hand som finländare. Aldrig som finsk.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
10/5/14, 2:13 PM
#35

#34 Nä just det, finsk säger man inte som finlandssvensk…Men finländare är ok….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: