Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1648 ggr
Magi-cat
8/4/13, 7:43 AM

Ut i naturen - geocaching

Geocahing är stort i Finland också.

Vad är geocahing? 
Man kan säga att det är en "skattjakt" som lämpar sig bra för alla, ung som gammal, entusiast och nöjesletare, i städer och i naturen. 
Någon gömmer en burk av något slag, skriver en loggbeskrivning och lägger ut på en hemsida. Den som gömt blir cacheansvarig. Så sätter "alla andra" igång och letar skatten antingen med hjälp av karta, GPS-positon eller båda, hittar den förhoppningsvis och skriver sitt nick på en lista i cacheburken och loggar sig på hemsidan.
Ofta är cacharna väldigt ambitiösa med bifogade beskrivningar av platsen, historia och kuriosa. Ibland ligger också någon riktigt "skatt" i burken. Den får man ta med sig om man lägger dit något annat, likvärdigt.

Det är roligt när man kommer till ett nytt ställe, letar upp närliggande cachar i sin mobil och börjar undersöka platsen….Man lär sig alltid något nytt, det är lite spännande och man upplever definitivt mer än om man inte skulle känna till dessa dolda hemligheter….Till saken hör att man inte ska visa för någon utomstående att det finns gömda skatter i grannskapet….🤫

Jag hittade en bra hemsida från Finland, där det också finns tips på annat kul man kan göra i naturen:

http://www.utinaturen.fi/aktiviteter/geocaching/Sidor/Default.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/6/13, 6:13 PM
#1

Någon av er som provat? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
8/7/13, 2:09 PM
#2

Nej inte provat….men börjar bli lite sugen när jag läst detta o förstår vad det går ut på 😉

Magi-cat
8/7/13, 2:18 PM
#3

#2 Bara att sätta igång!🙂

www.geocaching.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/22/16, 3:48 PM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
5/23/16, 3:18 PM
#5

Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att låta bli. Jag koncentrerar mig på Turf, där det räcker med att komma till rätt plats. Jag skulle inte ha tålamod nog att leta efter ett föremål. Turf passar mig bättre också därför att jag kan förutse hur lång tid det kommer att ta. Vad Turf är har jag skrivit om i en annan tråd, så vill någon diskutera Turf, hänvisar jag till den: http://finland.ifokus.se/discussions/57067cfb8e0e7414dc001246-turf-i-finland


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

TjockaBerta
5/25/16, 4:00 PM
#6

Jag har provat fast bara i Sverige

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Sundaychild
5/25/16, 8:54 PM
#7

Jag är MYCKET aktiv geocachare, hittat drygt 4000 cachar. Är du Magi-cat själv registrerad geocachare?

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
5/25/16, 9:35 PM
#8

#7 Oj, det var imponerande! 🏆

Ja, jag är också geocachare, men långt ifrån den nivån.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-67]
6/14/16, 7:19 PM
#9

Geocaching, har hållt på några år, riktigt kul. Earthcacher, UE-cacher, mystar och events är favoritsysslorna i hobbyn. Har även lagt ur 30-talet cacher. Till semestern är tanken att åka till Finland och cacha (har en del lösta mystar och högfavoriter att ladda upp i GPS'n från GC)🙂.

Sundaychild
6/14/16, 9:04 PM
#10

#9 Vart i Finland har du tänkt åka? Jag kan tipsa om skojiga cachar om du tar dej till trakter där jag redan varit.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[Mia-67]
6/14/16, 10:37 PM
#11

Tar tacksamt emot tips! 🙂
vi kommer fara lite kors och tvärs under ett par veckor enligt planen. 🙂
Vi startar från Haparanta och tar oss söderut.

Ah, ser att du träffat signal the frog också 😃.

Sundaychild
6/15/16, 12:36 PM
#12

Hmm, så långt norrut har jag inte geocachat, bor själv utanför Åbo, alltså nästan så långt sydväst som man kan komma i Finland. Men om ni kommer ner till Vasatrakten har jag många tips på skojiga och kluriga burkar, där har jag rört mig en hel del 😃. Och i augusti åker vi på megaevent till Kalajoki.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sundaychild
6/15/16, 12:52 PM
#13

Och jo, jag har träffat Signal. Flera gånger faktiskt!! Han vill alltid kramas 😃.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
[Mia-67]
6/15/16, 7:25 PM
#14

Kalajoki, dit var jag när jag var barn på 80-talets början (och hälsade på släkt). Jag såg att det är Megaevent, vi är jättesugna o funderar på att lägga vår geocachingresa så att vi kan vara med på "Sea Sand Sun Kalajoki :)", det är ju i början av augusti (jag går tillbaka till jobbet den 15/8, resekamraten är ledig ytterligare en tid).  Efter eventet (som vi hoppas vi ska hinna med) så korsar o tvärsar vi lite neråt landet via Vaasa och vidare till Turku där vi tar båten tillbaka till Sverige. 

Signal the frog mötte jag senast i höstas på megaeventet i Örebro, han ville kramas då oxå, tror det är den enda fullt främmande "personen" jag med glädje kramar på 😂.

Sundaychild
6/18/16, 1:38 PM
#15

Vi var pckså på megaeventet i Örebro 🎈. Och som sagt - Vasa-Åbo axeln har jag cachat längs många, många gånger. Jag skickar ett PM åt dej.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: